BØstrøm Startet 23.April.2018 Link til dette innlegget Startet 23.April.2018 (redigert) Jeg har en stål seilbåt på 43 fot, med baugspryd. På dette er genoaen festet helt fremme i front, og det er pushpit med syrefaste rør som rekkverk, som henger frem over dette. Originalpeket/ baugsprydet er laget av ett 60mm syrefast rør, som stikker frem på hver side av baugen, med ett rett stykke i front. I midten av rørstykket på tvers, er det sveiset på samme type rør, i samme høyde, som utgjør feste til genoarullen, og med siderørene, ankere. Jeg er igang med å lage uttrekkbart peke på dette, og har borret ett 52mm hull fra fronten, og inn i det midterste røret. Det midterste røret har en lengde på ca 750mm. Enkelt fortalt, kommer jeg til å tre ett 52mm rør inn her, og enda ett rør i midten av det. Røret i midten skal kunne trekkes frem, og jeg vil tro diameteren på dette blir ca 45 mm, avhengig av godstykkelsen. Jeg ønsker da å trekke dette ut så mye som mulig, for å få genakker, og gode 0 rulle, unna alle rør, og obstruksjoner fra originalpeket. F.eks at det stikker 10 cm ut når det er trukket helt inn, og kan trekkes ut til 15cm blir igjen som støtte. Da vil røret stikke 70 cm frem, som vil være optimalt. Her regner jeg med at det blir mye belastning, og kraft ganger arm, når vinden tar tak i ett seil på 120m2. Vil ett 45mm rør tåle dette uten å bøyes? Bør jeg forsterke røret innvendig med f.eks ett firkantrør? Kanskje rett og slett lage røret i annet materiale som flekser litt, f.eks glassfiber. Hvilke krefter kan jeg regne med, og hva tåler syrefaste rør? Alternativt kan jeg få tak i en massiv syrefast Aksel,, men tåler den mye mer? skal innom dreiverkstedet imorgen, så ville vært fint å være forberedt... Kommentar fra moderator: Endret genakker til gennaker. (Med hensyn på søk.) Redigert 23.April.2018 av BØstrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 23.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Her er bilde av originalpeket. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 (redigert) Seldén har et par beregningsverktøy for å regne ut kreftene på et gennakerpeke. 1. Beregning av rettende moment ved 30 graders krengning: http://www.seldenmast.com/en/services/calculators/rm_calculator.html 2. Beregning av krefter på peke: http://www.seldenmast.com/en/services/calculators/bowsprit_calculator.html Hvor mye et 45 mm syrefast rør tåler vil avhenge av godstykkelsen. Tallene fra kalkulatorene over gir en pekepinn på kreftene. Jeg vil tro et vanlig syrefast 45 mm rør blir altfor spinkelt. Noen med mekanisk styrkeberegning som ryggmargsrefleks kan sikkert gi en bedre vurdering. Redigert: Lagt inn mer tekst og lenker uten data for min egen båt. Redigert 23.April.2018 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 (redigert) Hei BØstrøm, så her ser min løsning ut det uttrekkbare peket er forsterket med ytterligere ett eller to rør inne i, sen sitter dette boltet til det faste peket, (hvis jeg skulle krøke det, så kan jeg ta bort det og ev forsterke det ytterligere).....når jeg trekker ut det kommer gennakkerfestet ikke helt midskips men nesten ! men min genakker er bare på 90m2 Redigert 23.April.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ask Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Hei Eit vaterstag av t.d. spektra vil vel kunne overføra mykje av kreftene til skroget? Ask Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 WNår jeg prøver å legge inn noen ca tall, kommer jeg ut med at punktet i tuppen vil ha krefter på 4,7 metriske tonn, og punktet røret går ut av det andre, ca 3,6 mt. Kan ikke tenke meg at jeg klarer å forsterke røret, slik at jeg kan henge 4 personbiler i det? Men den kalkulatoren vet jo ingen ting om f.eks vindstyrke? Hvor langt er stykket du trekker ut Gunga Din, og hvilken rørdimensjon har du? Går ut ifra at du har hatt seil oppe på det peket. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Jeg har snakket med dreiverkstedet idag, og vært ett par steder, og fått med prøver på rør. Tenker jeg går for en massiv syrefast Aksel for uttrekksdelen. Helt umulig for verkstedsfolk å si hva ett rør eller en Aksel egentlig tåler, men skal visst tåle endel. Dimensjonen blir på mellom 48 og 50mm på akselen. Så får jeg eventuelt prøve meg frem litt på hvor langt jeg kan skyve akselen ut... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 BØstrøm skrev 11 minutter siden: Hvor langt er stykket du trekker ut Gunga Din, og hvilken rørdimensjon har du? Går ut ifra at du har hatt seil oppe på det peket. skulle tippe 48-50mm og ca 60-70 cm ut.........jeg får måle neste gang jeg kommer til båten. kommer tilbake skulle jeg stellt 4 personbiler på peket lengst ut, så står vel hele båten på nesa, hvis røret holder har ikke fått testet det i sterke vind........da bruker jeg heller genuan alt kutterfokken Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Rent intuitivt synes kalkylen din å være noe i overkant konservativ. Et rundtjern på 50 mm dia blir også tungt. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Nå veier båten jo 20 tonn, så jeg synes ikke 30 kg til gjør noen særlig forskjell. Men takk for innspill. Jeg kan kutte litt på lengden også. 50cm frem, er mye bedre enn ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Poenget er at med en ekstra kraft på 1/4 av depl. i baugen, så kælver båten. På Hulda, som veier 17 tonn, kan jeg tydelig se 100 kg last i baugen. Derfor synes jeg at nesten 5 tonn virker mye. Sitér dette innlegget Link to post
jk Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 BØstrøm skrev 41 minutter siden: WNår jeg prøver å legge inn noen ca tall, kommer jeg ut med at punktet i tuppen vil ha krefter på 4,7 metriske tonn, og punktet røret går ut av det andre, ca 3,6 mt. Kan ikke tenke meg at jeg klarer å forsterke røret, slik at jeg kan henge 4 personbiler i det? Men den kalkulatoren vet jo ingen ting om f.eks vindstyrke? Hvor langt er stykket du trekker ut Gunga Din, og hvilken rørdimensjon har du? Går ut ifra at du har hatt seil oppe på det peket. Sikker på at kalkulatoren ikke sa 4.7 kN (kilonewton)? Det svarer til 470 kg Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Kreftene på en asymmetrisk spinnaker er ofte størst rett opp. Disse kreftene er avhengig av hvor stramt forliket strekkes. Ved null bue går kreftene mot uendelig. Så svaret er hvilken type asymmetrisk spinnaker skal brukes? En code 0 i eksotisk materiale trekker enormt oppover. Derfor fester veldig få regatta båter ikke dette ytterst på spydet. Er det en asymmetrisk spinnaker/genaker på lens så er ikke kreftene enorme. Jeg har seilt noen båter der jeg har påpekt at dette ikke tåler regattaseiling og fått rett hver gang. Jeg er også i den formening at hvis det ikke tåler det det kan komme ut for så tar man det i land. Hadde det ikke vært mulig å montert på en alupåle/karbonpåle beregnet for formålet? Er jo god plass til dette på det dekket uten å være i veien? Vel er det en tung båt men å hive unødvendig last i baugen gjør ingenting godt? Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
BØstrøm Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Jeg rotet nok med en komma, og når jeg varierer verdiene jeg legger inn, kommer jeg ut med rundt 500 kg i det fremste punktet, og rundt 800 kg der røret går ut av festet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Det kan nok stemme. Ren synsing fra meg. Dimensjoneringen kan drastisk reduseres. Lasten er ikke kun statisk, men også dynamisk. Hvis du dimensjonerer for ett ton bør det vel holde. Hulda har feste for genakeren i en påsveiset sjakkel ytterst på plattformen. Hvilket fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Har googlet litt rundt, og fant carbonara på 38mm. Tenker jeg bygger på dette, og får tredd ett syrefast rør utenpå dette. Bør bli sterkt nok, og sparer endel vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Det å dimensjonere et rør eller en massiv rørbolt bør være rimelig rett frem; du få velge om du tillater noen utbøyning å snakke om eller om det skal dimensjoneres for å ikke gå i flyt "les - bøye seg". Med økt diameter vinner du fort mer enn om du fyller opp tomrommet - tenk på I-bjelker (høyt steg = stivhet i hovedbøyeretningen). 500kg er ikke all verden, men husk at det må være passe kort overheng for å ikke skape for store bøyelaster (kraft x arm). Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Det var carbon og ikke carbonara(autokorrektur) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Lurte, carbonara er mat. Særlig i Italia. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 BØstrøm skrev On 23.4.2018 at 21.47: Og slik ble dett.... Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 48mm tykkvegget rør, som løper i ett romsligere rør. 38mm carbonrør som kjerne..Så får vi se Hva det tåler Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Helt inne Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Det burde kjøre. Du sier vel fra når du får testet det? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Skagen Race. Sist jeg var med kom jeg på annenplass Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Må fullføre denne tråden. Røret med carbonrør innlimt holdt dårlig. Nå er imidlertid nytt baugspyd på plass. Denne gangen en massiv 50 mm aksel. Skal tro om den holder? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.