Jump to content

Volvo Penta MD41, startbatteriene lades uten tilkoblet dynamo.

Ttor

Recommended Posts

Startet på en sjekk av det elektriske i dag. Erfarte i fjor at det ene startbatteriet ble tappet ned samtidig som forbruksbatteriene. Oppdaget til min store forundring at ingen av dynamoene var koblet til startbatteriene. Den ene dynamoen er koblet til batteri for baugpropell, den andre er koblet til forbruk. Når jeg starter maskinene lader likevel startbatteriene. Finner ingen tyvkoblinger som kan forklare dette. Finnes det en forbindelse mellom starter og dynamo på Volvo maskinene? Det er ingen synlig kabel jeg kan se.

Std kobling på disse motorene er at pluss (B+) på dynamo er koblet til pluss på starteren.

Symptomene du beskriver kan tyde på at det ene startbatteriet er koblet sammen med forbruk og det andre kanskje med baugpropell-batteriet. Du må forsøke å følge ledningene for å se hvor de starter og ender. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Strøm hopper ikke gjennom løse lufta, i alle fall ikke ved lavspentanlegg. Det er ikke mulig at to batterier/banker lades og tappes sammen uten at det er en forbindelse (både på pluss og minus). 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

TAMD41p. Om det går en kabel mellom + på starter og dynamo forklarer det hele saken. Da slipper jeg å gjennomsøke hele båten etter en tyvkobling. Kabelen er i tilfelle godt skjult, og sikkert malt grønn. Maskinrommet er trangt også:-) Båten er forøvrig fra 85, så her er det en god blanding av nytt og gammelt. Her skal det ryddes opp etterhvert, men først og fremst må jeg finne hvorfor start og forbruk tappes samtidig. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...