Ttor Startet 24.April.2018 Link til dette innlegget Startet 24.April.2018 Startet på en sjekk av det elektriske i dag. Erfarte i fjor at det ene startbatteriet ble tappet ned samtidig som forbruksbatteriene. Oppdaget til min store forundring at ingen av dynamoene var koblet til startbatteriene. Den ene dynamoen er koblet til batteri for baugpropell, den andre er koblet til forbruk. Når jeg starter maskinene lader likevel startbatteriene. Finner ingen tyvkoblinger som kan forklare dette. Finnes det en forbindelse mellom starter og dynamo på Volvo maskinene? Det er ingen synlig kabel jeg kan se. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Std kobling på disse motorene er at pluss (B+) på dynamo er koblet til pluss på starteren. Symptomene du beskriver kan tyde på at det ene startbatteriet er koblet sammen med forbruk og det andre kanskje med baugpropell-batteriet. Du må forsøke å følge ledningene for å se hvor de starter og ender. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ttor Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Jeg har fulgt de kablene jeg kunne se. Men det kan kanskje være en grønnmalt kabel skjult under de andre kabelskoene. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Strøm hopper ikke gjennom løse lufta, i alle fall ikke ved lavspentanlegg. Det er ikke mulig at to batterier/banker lades og tappes sammen uten at det er en forbindelse (både på pluss og minus). Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
HenrikN Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Standardopplegget er en rød 10mm2 fra (B+) til starter. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Ja, strømmen må gå en vei. Dette forklarer saken. Får legge meg opp ned i morgen og lete. Kommer meg ikke ned ved siden av maskinene. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 (redigert) Regner med det er et "sikringskap" en plass ? Hvilke motorer står det i denne?.... det kan hjelpe at noen kan fortelle hvor kabler som regel går ut/inn til motoren(e) Redigert 25.April.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ttor Svart 25.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 TAMD41p. Om det går en kabel mellom + på starter og dynamo forklarer det hele saken. Da slipper jeg å gjennomsøke hele båten etter en tyvkobling. Kabelen er i tilfelle godt skjult, og sikkert malt grønn. Maskinrommet er trangt også:-) Båten er forøvrig fra 85, så her er det en god blanding av nytt og gammelt. Her skal det ryddes opp etterhvert, men først og fremst må jeg finne hvorfor start og forbruk tappes samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Det er vanlig oppsett med "ladekabel" fra dynamo og rett mot Pluss på starter, hjvartfall på originale marinemotorer. Da Kobler man pluss kabel fra batteriet og rett på plusspol på starter. Strømtrekk til starter ved start. og lading via samme ledning til batterier ved motorgange. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ttor Svart 25.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Joda. Der var en kabel på begge maskinene:-) ikke lett å se ovenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.