JObåt Startet 25.April.2018 Link til dette innlegget Startet 25.April.2018 Hei. Skal i gang med første vårpuss på ny båt og den er en del verre under enn jeg håpet på når jeg kjøpte den i fjor. Ikke mye groe, men veldig ruglete og løse flak med bunnstoff. Her må det skraping til. Båten er 18 fot Bella med 30hk. Topp hastighet oppgitt til rundt 20 knop mener jeg. Så ikke allverdens hastigheter, men bunnen er for grov uansett. Bunnstoffet kritter og er nok selvpolerende malt rett på ett lag gammelt bunnstoff virker det som. Løsner lett med skrape. Kommer nok langt med en dags arbeid ser det ut til... FØR: ETTER: Så et par spørsmål: - Jeg kommer greit inn til primer (grå farge). Det som sitter igjen av hvit bunnstoff tenker jeg å la sitte så lenge det er myke overganger (gjerne pusse litt). Er det en OK strategi? - Hvis jeg er uheldig å komme igjennom til plasten enkelte plasser kan man flekke med anti-pest/to komponent? Tenker da type streker fra skrapen. Ikke store felter. Primeren virker veldig fin og sitter dønn. - Bør jeg ha et heldekkende lag en-komponent primer utenpå den gamle primeren/rester av bunnstoffet før jeg legger på nytt bunnstoff? Skal bytte til blå farge. Kjøpte bunnstoff på Maritim og viste bilde av bunnen. De sa bare skrap vekk løst, våtslip overgangene og legg et strøk bunnstoff. Men så var det dette med å google ting og da blir man i tvil . Tenker å ta med før/etter bildet til båtbutikken og høre hva de mener. Men flott hvis noen her har erfaringer de vil dele! Håper på noen litt nøkterne svar her . Frykter typen, stripp ned til plasten og bygg opp med ørten lag for racing finish, selv om det sikkert er best Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Så lenge dette er selvpolerende bunnstoff ser det helt ok ut. Du kan eventuelt benytte en tynner på microfiberklut. Det løser opp noe av bunnstoffet og gjør det litt klissete(fjerner fett og urenheter), men du får utmerket heft med det nye og skarpe overganger jevnes ut. Selv nøyer jeg meg vanligvis med å høytrykk-spyle før påføring av nytt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
JObåt Svart 26.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Takk for svar! Hvis jeg oppdager små riper som har gått gjennom bunnstoff og primer og ned til gelcoat. Bør jeg da flekke med antipest/2 komp primer eller er slike små riper så lite at vanngjennomtregning ikke blir et reelt problem? Tenker da på riper man kan få når man skraper skroget for løst bunnstoff. Eventuelt hvis man treffer bunnen når man legger til ved land. Hvis man får et hakk i skroget under vannlinja så reparer man vel kun dette området og forsegler med antipest kun på det aktuelle området? Ser at antipest fra jotun kan brukes på alle underlag. Det er vel ikke så uvanlig at småbåter får litt riper under etter endt sesong og mange holmeturer uten at man gjør annet enn å legge på nytt bunnstoff så lenge gelcoaten er inntakt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Du kan godt flekke med Antipest, men husk at den ikke sitter noe særlig på gammelt bunnstoff. Så prøv å få den kun på gelcoat/primer. Med mindre båten skal ligge ute året rundt er vel heller ikke primeren så kritisk. Bunnstoffet sitter uansett, og noen riper vil det alltid bli. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Skal du ha antipest bør du vel slipe ned hele båten til bar gelcoat så male antipest over hele vist det skal ha noe for seg? små sår i gelcoat kan du fikse med gelcoatrep. Gelcoat tåler forresten vann..? Sitér dette innlegget Link to post
JObåt Svart 26.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Takk for svar! For et flott forum. Masse nyttig info. Denne båten er relativt ny ca 10 år (?). Det virker som om båter bare blir primet med to komponent når de er nye. Etter hvert som båter blir brukt og man uunngåelig får små sår under så blir ikke primeren utbedret med mindre man får hakk og må utbedre gelcoaten. Eventuelt når man stripper ned til gelcoat etter mange år for å fornye skroget. Det er bare så forvirrende å lese om at plastbåter "tar inn" vann hvis ikke primeren er tett (tokomponent/antipest). Men da hadde vel nært sagt alle småbåter hatt problemer etter noen år... Dette er ikke noe jeg har tenkt på før mtp på joller, men nå er dette min første "ordentlige" båt så da vil man ha det i orden (og ender opp med å forvirre seg selv ). Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Mindre riper i gelcoaten kan du bare fylle med gelcoatsparkel også under vannlinjen. Båten blir ikke en svamp selv med større skader. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Det er langt flere båter der ute uten antipest primer enn med. Og utrolig nok, de flyter fint og tar ikke inn vann eller blir forpestede. Så jeg vil råde deg til å ta slik skremselspropaganda med en stor klype salt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 On 26.4.2018 at 2:51 PM, JObåt said: Det er bare så forvirrende å lese om at plastbåter "tar inn" vann hvis ikke primeren er tett (tokomponent/antipest). Men da hadde vel nært sagt alle småbåter hatt problemer etter noen år... Ja, produsenter og selgere av slik antipest har vært dyktige på å skremme livskiten av folk flest. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Krimart Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 (redigert) Du klarer neppe å ødelegge mye med en skrape. Dropp primer og mal over med god samvittighet, primer er noe man bruker en gagn i en båts liv.... når den er helt ny. Redigert 28.April.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.