Jump to content

Ulyd i Quick baugpropell etter uheldig "slakting" av fisk


Mar10n

Recommended Posts

Har en Quick DUO baugpropell (2 propeller) med ulyd.

 

Ved bruk forrige helg hørtes et kraftig smell med påfølgende ulyder og lite effekt.

Stoppet umiddelbart og så en ål eller lang fisk som var  oppdelt etter tydelig gjennomgang fra babord baugpropell.

 

Har nå konstant ulyd ved bruk av babord propell.

Det høres ut som den skraper inntil tunnelen, men det er bare ren vurdering av selve lyden.

 

Noen som har formening om hva som kan være skaden og om det er forsvarlig å bruke propellen inntil videre?

Regner med at f.eks. skade på propellblad eller skjevheter heter kan forårsake kraftige vibrasjoner/lyd også?

Er mest bekymret for slitasje mot skroget inntil skaden er avdekket og reparert.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jøss, jeg har ofte lurt på om det var mulig å få fisk i baugpropellen... Nå vet jeg det!

 

Det er vanskelig å uttale seg om skaden og lyden. Det kan være ben-rester etter fisken, og som du selv påpeker: Skader på propellblader, delevis brukne blader som slenger litt (plastpropeller som noen har) Det kan også være at noe subber i tunnel. Jeg ville ha begrenset bruken til den kan sjekkes, selv om jeg tror at dette ikke har noe stort skadepotensial, annet en litt slitasje i bunnstoffet rundt propeller.

 

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det gikk verst for ålen . .

Jeg tviler sterkt på at skraping av propellen mot tunnelrøret kan skade skroget i nevneverdig grad. Men kanskje du burde briuke thrusteren minst mulig til du får utbedret skaden?

 

Det høres ut som det kan ha blitt litt kast i propellen. Da lyden bare kommer med propell i en retning (?) kan kanskje mistenkes at en propell sitter løst? Første sjekk kunne kanskje være å kjenne på propellene med hånda (NB. Sikre mot ufrivillig start!!).

 

Eller som CC foreslår kan det være så enkelt som fiskerester . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...