Jump to content

Rocna-anker på "liten" båt

jotto

Recommended Posts

Jeg har nylig oppgradert til en båt som kan overnattes i, og lurer på hva slags anker jeg burde satse på. Båten har en ankervinsj akter med skålanker, og det fungerer fint som kaffeanker. I baugen er det en paraplydregg uten vinsj, og jeg tenkte å oppgradere denne til noe som egner seg for overnatting.

Jeg ser at Rocna får veldig mye skryt. Jeg har lest gjennom en lang Rocna vs Bruce-tråd her, men den dreier seg stort sett om langt større båter enn det jeg har. 

Hvilken størrelse burde jeg satse på? Ifølge størrelsestabellen er 6 kg litt for lite (passer opp til 7 meter/2 tonn) og 10 fullstendig overkill (passer opp til 8 meter/5 tonn). Tabellen er basert på 25 m/s vindstyrke, og det er langt over det som er aktuelt overnattingsvær. Vi kommer til å holde oss til enkeltovernattinger i indre Oslofjord. Jeg tror 10 kg-utgaven kan bli vanskelig å få plass til i dreggrommet. Samtidig har jeg jo lyst å ha et anker som er bra nok med god margin.

Båten er en 8 meters skjærgårdsjeep på ca 1800 kg med motor. Den blir jo i overkant av 2 tonn med mannskap og bensin.

En forskjell på Rockna (som jeg har foran) og Bruce (som jeg har bak), er at Rockna setter seg der jeg slipper det, mens Bruce må taues noen meter før det setter, og av og til må jeg fiske flere ganger etter feste.

Jeg stod mellom 10 og 15 Kg Rockna til min 31 fot 4 tonn seilbåt, og falt på den for store, 15 Kg, og var i tvil om det kanskje var for tungt å hale for hånd. Men i valget mellom 6 og 10 hadde jeg valg 10 Kg om jeg skulle overnatte på det (så sant du har plass). Egenvekten  vil bidra positivt hvis det trenger å resette seg på svai og endring i vindretning. 

PS har Overnattet i over 20 m/s på Rockna'en min på svai, og sov godt :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Takk for innspill alle sammen. Vulcan 9 kg er jo en del mere kompakt, så det er jo verdt å vurdere. Jeg finner ikke på langt nær like mange brukererfaringer på det, men de som bruker det ser jo ut til å være veldig fornøyd.

Hvor lang kjetting bør jeg ha? Tenkte å ha noen meter kjetting på ankeret og tau resten. Jeg skal tross alt dra det opp for hånd.

Jeg har selv en Bruce-kopi på 10 kg med 5 m kjetting og 40m tau til min Fjord 21 (1600 kg). Liker følelsen av å ligge trygt og valgte derfor et «tungt» anker. Løste utfordringen med plassering av anker ved å montere opp et stålrør (100mm) som en selvlagd ankerholder. Tau og kjetting ligger fint i en kasse stripset fast på badeplattformen..

CB200BC7-97C1-48F6-B52B-DB406400EA6E.jpeg

FC43E6EE-27F8-413B-A71A-1A56C1BBD7AC.jpeg

C0191454-74ED-4F49-9E12-8A1FECAB382A.jpeg

Redigert av Fjord21DC (see edit history)

Sjekket endel da jeg selv skal bytte (det er en bra testserie på Youtube), og valget falt på Mantus da den setter raskt, men alle disse nye 'konvekse' ankerne er visstnok ca. like gode. Her er noen testlinker.

Ifølge Mantus' størrelsestabell holder det med 6 kg for båt mindre enn 2300 kg i vind < 30 knop.

Synes selv det er best med lettest mulig anker for vinsjens skyld slik at man heller kan ha ut mer kjetting og gå dypere hvor det er mer flat bunn uten steiner.

Redigert av Duppe (see edit history)
Guest Avmønstret#
nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

Noen grunn til at du ikke bare trekker akterankeret frem og knyter foran? Evt med kjetting hook om det er kjetting? Det har du jo vinsj? Da må du bytte skålankeret, men mange ville vel kanskje gjort det uansett.

Enig, og veldig kjekt om man vil ha sola i riktig retning for svai at man kan snu båten. Ville uansett snudd baugen til om natta så en slipper klasking i akterspeil osv da men. 

Og man får brukt det beste ankeret hvis man skal ligge baug- inn. 

Både skålanker og paraplydregg har sine begrensninger.. og et moderne anker dekker bruksområdene for begge, og en del til. 

Så jeg ville nok gått for et moderne anker på vinsjen bak og hatt "noe annet" foran som reserveløsning. 

nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

Noen grunn til at du ikke bare trekker akterankeret frem og knyter foran? Evt med kjetting hook om det er kjetting? Det har du jo vinsj? Da må du bytte skålankeret, men mange ville vel kanskje gjort det uansett.

Det hadde nok vært den  beste løsningen, men jeg tror ikke noe annet anker passer inn i holderen. Jeg får hoppe ut i vannet og sjekke.

Det er vel mulig å bytte holderen bak. Da kan du få det ankeret du vil der. Eller et det for lite plass under badeplattformen?

6 kg Rocna eller tilsvarende bør være tilstrekkelig på din båt. Har selv 10kg Bruce på nesten fem tonn 29 fot Scand Baltic. Det fungerer bra, men har løsnet to ganger på fem sesonger da det var ålegress på bunn og god vind fra siden eller akter.

jotto skrev for 3 timer siden:

Takk for innspill alle sammen. Vulcan 9 kg er jo en del mere kompakt, så det er jo verdt å vurdere. Jeg finner ikke på langt nær like mange brukererfaringer på det, men de som bruker det ser jo ut til å være veldig fornøyd.

Hvor lang kjetting bør jeg ha? Tenkte å ha noen meter kjetting på ankeret og tau resten. Jeg skal tross alt dra det opp for hånd.

Jeg har erfaring med Rocna10kg på 30 fots båt med ankerline (det er sånn flatt web bånd).  Suverent anker. Må ha godt med line for å sette seg ettersom ankerbåndet ikke tynger med. Jeg hengte på en daumann. 

Har nå Vulcan 30kg foran med 80m kjetting  og Rocna 20kg bak med 50m kjetting på 43 fots seilbåt. Vulcan ligger vi på svai med. Sitter dønn når det kjøres fast rett. 

Rocna hekkanker sliter jeg vel mest med at det setter seg så fort at jeg ikke klarer å dra det med meg inn om jeg går tom for kjetting på vei innover ?

hadde Rocna passa i baugen hadde jeg valgt det. 

6 kg rocna med noen meter kjetting holder nok bra. Men jeg hadde valgt 10kg så kan du ta det med deg til neste båt om det behovet dukker opp 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
39 minutes ago, Frehau said:

Og med 10kg Rocna kan du nok klare deg med blytau, som er litt snillere mot hendene hvis du skal trekke manuelt.

Et par solide gummihansker gjør susen når kjetting skal håndteres manuelt. Men om dette ankeret skal håndteres manuelt uten en skikkelig rulle tror jeg at jeg ville gått for 6kg anker. Jeg trekker greit opp 15kg Rocna med 8mm kjetting ned til 15-16 meters dybde, men da har jeg rulle i baugen og en vinsj jeg kan hvile kjettingen på når jeg føler for en pause. Skal hele moroa løftes rett opp i én omgang blir det ganske mye tyngre.

Krimart skrev for 1 time siden:

Gå for 10. Mininalt dyrere, litt tyngre, men sitter bedre. Den natten det blåser opp kan du fortsette å sove godt...

+1 - Velg det tyngste ankeret du har råd og plass til. Jeg har 15 kg Bruce på Nimbusen (2600 kg tørr vekt), og dersom jeg skulle byttet det ut ville det vært mot et 15 kg Vulkan. Så fremt du har plass, er alltid det største ankeret det beste. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Bitteliten skrev for 12 timer siden:

På www.rocna.com kan du printe ut en 1/1 papirmal og sette sammen en modell av alle ankrene deres. Da kan du teste ut hva som passer. 

Jeg gjorde dette og det funket gull, klipte ut en pappmal og testet på båten.  Har Rocna 15 kg i baugen på 34 fots seilbåt med kjetting. Sitter hver hang, kanon anker.

• 3 år senere...

Gammel tråd, men jeg brukte den i valg til nytt anker for 22ft snekke og vil derfor bare tilføye at Vulcan (6kg) er særdeles bra i liten båt. Sitter umiddelbart og lett å få opp uten vinsj. Ankrer opp daglig hele ferien og det er en rekke plasser jeg aldri har fått feste med paraplydregg som jeg nå bare tipper Vulcanen overbord i og den sitter dønn fast. 
Anbefales på det sterkeste. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...