Jump to content

Mercruiser Alpha one drev lekker vann inn

Jaas

Recommended Posts

Hei!

Har en båt med alpha one drev, der det kommer litt vann inn det lille hullet i transom, det som indikerer at belgen lekker. 

Men, belgen er ny orginal, limt med orginal lim, alle tetninger i drevet er byttet og dette er trykktestet...hva skyldes lekkasjen da???

Det eneste jeg kan tenke meg er pakningen mellom drev og bell house, og samtidig at den store gummiringen inni der lekker..?

Noen tips her?

Det skal absolutt ikke være noe problem å få dette tett. En gjenganger blant folk som ikke kan dette og ikke helt vet hva de driver med er at belgen ikke er riktig montert i belghuset. Belgen har 2 spor på utsiden i den enden som skal inn i belghuset og låses av låseringen. Feilen det hender folk gjør her er at belgen settes med mellomsporet i lås, og ikke det innerste sporet i belgen. Se bildet under.

1EFC40A6-9B38-4567-8CDD-706FDD8F4DD1.jpeg.add7286f7a8e7849d0883d2200258c92.jpeg

Det som tetter mellom drev og belghus når drevet er montert er det partiet av belgen du ser utenfor låseringen når du ser inn i belghuset når belgen er montert. Det partiet blir trykt mot flensen på “snuten” på drevet som går inn i belghuset. Legg gjerne en larve med grease rundt det partiet på utsiden av låseringen før drevet monteres.

lekker det så er det ikke mangel på lim eller andre remedier. Da er det feilmontering eller hull i belg

Jeg har nok gen 1 drev og ikke den låseringen. Det eneste jeg ikke har full kontroll på nå er den store gummiringen mellom drev og bell house. Nr 14 på bildet jeg la ut lenger oppe her... så får vel ta opp båten, rive av igjen drev og kline på med noe tettningsgreier der i tillegg til gummiringen.

Har du byttet "belgen" til gir wiren ?

Jeg hadde lekkasje der som jeg ikke fant ut av med en gang.

Det vil komme vann inn i båten om det er hull i den, spesielt når du svinger eller tilter opp drevet.

VIlle sjekket det.

Om du har paknng mellom drev og bell, så burde det være tett der. Og dersom belg til drivaksel er tett, er det girwire belg som 

en mulighet.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Har byttet alle belger ja. Vannet kommer inn det lille hullet ved drivaksel når motor går, og det tyder vel på vann i knutebelgen? Jeg har bytta belger 2 ganger siste året, først til et uorginalt sett og nå til et orginalt. Bytta såklart pakninger mellom drev og bellhouse også :)

Må være et eller annet som lurer meg her..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...