Jump to content

Sveise på dieseltank, helt ufarlig! ?


BØstrøm

Recommended Posts

Trenger å neste fast en ramme for batterier i båten. Her er dieseltanken i kjølen, og her skulle jeg gjerne sveiset fast ett par punkter med TIG. 

 

I mitt hode er dette uproblematisk. Tanken er 3/4 full, så på baksiden av der jeg sveiser vil det være en luftlomme over dieselen. Men skulle dette ta fyr, vil vel oksygenet være brukt opp, lenge før utblåsning, eller eksplosjon. 

 

Men er dette ufarlig? Får jo litt nakkehårsreisning ved å ligge å sveise over 750 liter med diesel, med kun 5mm stål imellom meg og dieselen. 

Link to post

Fylle tanken med den dekkgassen du skal bruke til å sveise med, så plugge igjen lufting vil i alle fall ikke gjøre noen skade.

 

Men selv ville jeg vært litt skeptisk, men har hørt om mange som har gjort dette før, så det vil vel helst gå godt..

 

Det er litt vanskelig å få god varme i det man skal sveise når det er væske på baksiden, det suger all varmen ut av sveisebadet, så man må guffe på litt med ampere. Prøv på en gammel vannfyllt kjele eller lignende om du har!

 

Edit:

 

Forsto det som at det skulle sveises nede på tanken hvor det var diesel på baksiden, men det var det jo ikke.

Sveise over dieselnivået er veldig farlig, diesel selvantenner på 250°.

 

Finn på noe annet! ;)

Redigert av Ole Opsahl (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Du skulle ikke heller tatt jobb som kamikazepilot?

:lol: Det er jo fort gjort å bli pilot uten fly om man gjør slike jobber...

 

I prinsippet skal det være fullt mulig å gjøre som @Ole Opsahl beskriver med å fylle tanken med argon. Argon og dieseldamp vil ikke antenne så lenge det ikke er oksygen tilgjengelig. Men jeg hadde ikke gjort det. 

 

Avfett og lim på ei stor plate som har de festene du trenger. Plata kan være av kryssfiner, rustfritt, alu, eller hva som helst egentlig, og limes med fugemasse. Her er en sterk som jeg har god erfaring med: https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/kjemisk-teknisk-og-hygiene/fuge--og-tetningsmiddel---sparkel/fuge--og-tetningsmiddel/58005597/ 

 

Ps: Prøve på tegelsteinsrens ankom i dag, den skal testes :thumbsup:

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Etter nærmere ettertanke er vel 100-200liter luft litt mye, hvis gassen antenner. Etter min erfaring brenner diesel ganske dårlig utenfor dieselmotorer og dieselbrennere. Trodde kanskje det ville krype en flamme rundt i tanken, som ville svelget oksygenet, før ting ble heftig. Har sveiset på tanker med diesel på baksiden før, og det går jo kjempebra, selv om det syder og bobler hørbart bak. Har ikke råd til å fylle diesel nå, så da må jeg sveise rett på skogbunn mot havet. Kanskje litt uheldig med tanke på bunnstoff, primer, og all jobben jeg gjorde ifjor. 

Rart dette med båt. Må alltid drive å avveie. Egen helse mot båtens levetid, risiko mot resultat, osv.

Link to post

När jag jobbade på Åkermans hade  vi flera verkstäder som bland annat tilläggsutrustade nya maskiner med kundspecifik påbyggnad av olika slag. Den allmänna uppfattningen på företaget var att det var oproblematiskt att svetsa på dieseltanken (eller hydrauloljetanken) bara den var full. Och det praktiserades så vitt jag kommer ihåg regelmässigt när behov fanns, och utan olyckor. Till min häpnad som ung och oerfaren ingenjör.

 

:flag_sw:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...