BØstrøm Startet 27.April.2018 Link til dette innlegget Startet 27.April.2018 Trenger å neste fast en ramme for batterier i båten. Her er dieseltanken i kjølen, og her skulle jeg gjerne sveiset fast ett par punkter med TIG. I mitt hode er dette uproblematisk. Tanken er 3/4 full, så på baksiden av der jeg sveiser vil det være en luftlomme over dieselen. Men skulle dette ta fyr, vil vel oksygenet være brukt opp, lenge før utblåsning, eller eksplosjon. Men er dette ufarlig? Får jo litt nakkehårsreisning ved å ligge å sveise over 750 liter med diesel, med kun 5mm stål imellom meg og dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Jeg ville vært mer komfortabel hvis tanken var full og lufting plugget. Liker ikke N2 i en båt, hvis det utenkelige skulle skje. Husk brannvakt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
shipahoy Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Luftlommen over dieselen er vel en blanding av dieseldamp og luft. Kjenner til en kar som fikk ansiktet delvis ommøblert da han sveiste på et tomt dieselfat Hvis det er helt fullt, ingen luft, så er det i teorien ganske trygt, men jeg hadde aldri gjort det... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Fyll tanken helt full så går det bra. Har gjort en lignende operasjon for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Obligatorisk Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Ufarlig er det vel ikke. En sjangs å ta. Jeg ville sett på en annen løsning, som feks liming med tec7, sica eller lignende. Hvis mulig i dette punktet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Du skulle ikke heller tatt jobb som kamikazepilot? Dieseldamp tenner ved 600 grader. Platen kommer på undersiden til å være oppe i min. 900 grader. Sveis heller på noen ører i jernet du skal montere. Bor hull og gjeng M10 i tanktoppen. Holder i massevis. Tett med fluid gasket. Biltema utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Opsahl Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 (redigert) Fylle tanken med den dekkgassen du skal bruke til å sveise med, så plugge igjen lufting vil i alle fall ikke gjøre noen skade. Men selv ville jeg vært litt skeptisk, men har hørt om mange som har gjort dette før, så det vil vel helst gå godt.. Det er litt vanskelig å få god varme i det man skal sveise når det er væske på baksiden, det suger all varmen ut av sveisebadet, så man må guffe på litt med ampere. Prøv på en gammel vannfyllt kjele eller lignende om du har! Edit: Forsto det som at det skulle sveises nede på tanken hvor det var diesel på baksiden, men det var det jo ikke. Sveise over dieselnivået er veldig farlig, diesel selvantenner på 250°. Finn på noe annet! ;) Redigert 27.April.2018 av Ole Opsahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 (redigert) Hulda skrev for 1 time siden: Du skulle ikke heller tatt jobb som kamikazepilot? Det er jo fort gjort å bli pilot uten fly om man gjør slike jobber... I prinsippet skal det være fullt mulig å gjøre som @Ole Opsahl beskriver med å fylle tanken med argon. Argon og dieseldamp vil ikke antenne så lenge det ikke er oksygen tilgjengelig. Men jeg hadde ikke gjort det. Avfett og lim på ei stor plate som har de festene du trenger. Plata kan være av kryssfiner, rustfritt, alu, eller hva som helst egentlig, og limes med fugemasse. Her er en sterk som jeg har god erfaring med: https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/kjemisk-teknisk-og-hygiene/fuge--og-tetningsmiddel---sparkel/fuge--og-tetningsmiddel/58005597/ Ps: Prøve på tegelsteinsrens ankom i dag, den skal testes Redigert 27.April.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BØstrøm Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Etter nærmere ettertanke er vel 100-200liter luft litt mye, hvis gassen antenner. Etter min erfaring brenner diesel ganske dårlig utenfor dieselmotorer og dieselbrennere. Trodde kanskje det ville krype en flamme rundt i tanken, som ville svelget oksygenet, før ting ble heftig. Har sveiset på tanker med diesel på baksiden før, og det går jo kjempebra, selv om det syder og bobler hørbart bak. Har ikke råd til å fylle diesel nå, så da må jeg sveise rett på skogbunn mot havet. Kanskje litt uheldig med tanke på bunnstoff, primer, og all jobben jeg gjorde ifjor. Rart dette med båt. Må alltid drive å avveie. Egen helse mot båtens levetid, risiko mot resultat, osv. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Ikke for at jeg anbefaler det, men her er en som sveiser igjen et hull i en bensintank med bensin i... Og forøvrig, løfteanordningen oppfyller selvfølgelig alle krav Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Og neste film på YouTube var "Drum Explodes During Welding, Killing Worker"... Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Kom ikke opp i min feed. YT vet sikkert at jeg bare holder på med trygge ting, så de gidder ikke anbefale sånne skumle videoer til meg Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Tec7 må jo holde bra med rett fremgang. Har du ikke noen spant du kan stemple av mellom ? Høres helt psyko ut å sveise på en dieseltank. Ville ikke lagt med båten ved siden av deg da... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 När jag jobbade på Åkermans hade vi flera verkstäder som bland annat tilläggsutrustade nya maskiner med kundspecifik påbyggnad av olika slag. Den allmänna uppfattningen på företaget var att det var oproblematiskt att svetsa på dieseltanken (eller hydrauloljetanken) bara den var full. Och det praktiserades så vitt jag kommer ihåg regelmässigt när behov fanns, och utan olyckor. Till min häpnad som ung och oerfaren ingenjör. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.