Ida Marie III Startet 27.April.2018 Link til dette innlegget Startet 27.April.2018 Polerer båten med Nano tech polish. Har støvmaske på, når jeg tar av tørr polish. Støvet flyger jo rundt. Men nano er jo molekyler så små, at er en støvmaske godt nok ? Grunn til bekymring, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Jeg er den eneste i begge havner jeg har ligget, som bruker støvmaske når jeg tar av tørr polish. Kuttet ut nano pga problemet du nevner. Kan vel teoretisk også trekke inn i hud, hender.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Obligatorisk Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Tviler på en eksponering en gang i året i fri luft har så stor betydning. - Daglig, tja da hadde jeg vert mer bekymret.. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 "Nano" er bare et buzzword uten betydning i denne sammenhengen. Det betyr ikke at støvpartiklene er mindre enn i andre typer polish. Det er neppe enkeltmolekyler som flakser rundt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 jotto skrev 1 time siden: "Nano" er bare et buzzword uten betydning i denne sammenhengen. Det betyr ikke at støvpartiklene er mindre enn i andre typer polish. Det er neppe enkeltmolekyler som flakser rundt uansett. Bruker hansker. Så du mener vanlig støvmaske er godt nok ? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Ida Marie III skrev 8 minutter siden: Bruker hansker. Så du mener vanlig støvmaske er godt nok ? Jeg har ingen forutsetning for å vurdere hva størrelsen på støvpartiklene i polishen er. Poenget er at ordet "nano" ikke betyr noe som helst :) Jeg tipper at støvmaske er godt nok, men det blir bare gjetting fra min side. Det kan godt hende at man burde hatt oksygenmaske både for nanopolish og "vanlig" polish for alt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Her en link til TCnano Norge AS der det er en forklaring på hva et nanoprodukt, spesielt for båt er og fungerer. http://www.tcnano-norge.no/nanoteknologi.html Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
WithVital Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Det hjelper med støvmaske mot partikler som kalles "nano". Bruk FFP3, så tar du bort over 99 prosent av partikler helt ned til rund 30 nanometre. "Nanopartikler" er partikler under 100 nanometre i størrelse, men som det blir sagt tidligere er det slett ikke sikkert det er en eneste nanopartikkel i et produkt som heter noe med "nano". Du kan evt. spørre importør eller forhandler, men jeg ville ikke forventet allverdens glupe svar uten at produsent eller noe må kontaktes. Så vidt jeg forstår er en typisk partikkel i polish (kjemisk / CMP) 50-250 nanometre store, og derfor er mesteparten ikke nano i det hele tatt. Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
VannTro Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 (redigert) De som ønsker litt mer informasjon om nabopartikler og forhåndsregler kan lese dette: http://www.nbf.no/getfile.php/NYE FILER/Logo/Skade lakk konferansen/14.45 Nanopartikler.pdf Samt dette: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/kjemikalier/nanomaterialer-og-arbeidsmiljo/ Redigert 27.April.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Astor Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Jeg bruker 3D Nano fra TCnano Norge. Etter å ha lagt på polishen skal denne stå noen timer før jeg har av for hånd. Støv? Ikke det hele tatt. Kun en hard jobb å få det av. Resultatet er en blank båt. Brukte det senest i dag på Astor. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
VannTro Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Du ser nok ikke nano-partiler i lufta @Astor. Når det er sagt, er vel egentlig all polish bestående av nano-partikler, men noen bruker det aktivt i markedsføring og vi går i vannet med begge beina som vanlig.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Komodo Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Nano er vel egentlig bare et moteord som plutselig ble tatt i bruk for 10-12 år siden. "Nano" er et prefix i SI systemet, og tilsvarer 10 opphøyd i -9, altså 1/1000000000. Med andre ord et veldig lite tall. Tallet har selvsagt alltid eksistert, men kom for alvor på moten da nanoteknologien begynte å få mediedekning https://www.ntnu.no/nano/nanoteknologi I forbindelse med båtpleieprodukter anser jeg nano kun som en markedsføringsgippo. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jotto Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Komodo skrev for 9 timer siden: Nano er vel egentlig bare et moteord som plutselig ble tatt i bruk for 10-12 år siden. "Nano" er et prefix i SI systemet, og tilsvarer 10 opphøyd i -9, altså 1/1000000000. Med andre ord et veldig lite tall. Tallet har selvsagt alltid eksistert, men kom for alvor på moten da nanoteknologien begynte å få mediedekning https://www.ntnu.no/nano/nanoteknologi I forbindelse med båtpleieprodukter anser jeg nano kun som en markedsføringsgippo. Bare vent til kunstig intelligens-polishen kommer ;) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Men linken til Vanntro sier noe annet... Det er nok mye ukjent kunnskap om dette. Når noen tror de kan se nano partikler/støv , så sier jo det kanskje litt om kunnskapen... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Ida Marie III skrev On 27.4.2018 at 10.42: Polerer båten med Nano tech polish. Har støvmaske på, når jeg tar av tørr polish. Støvet flyger jo rundt. Men nano er jo molekyler så små, at er en støvmaske godt nok ? Grunn til bekymring, eller ? Bortsett av Nanonana og plast, ... ville du gjerne ta noe dypt drag av støv i det hele tatt, når du kan velge? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
WithVital Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Ida Marie III skrev On 4/28/2018 at 23.00: Men linken til Vanntro sier noe annet... Det er nok mye ukjent kunnskap om dette. Når noen tror de kan se nano partikler/støv , så sier jo det kanskje litt om kunnskapen... Man kan nok ikke se selve nanopartiklene, men man kan se f.eks vanndamp, selv om vannmolekyler er 0.27 nanometre store (plass til en million-ish pr tomme?). En "sky av nanostøv" (innblandet diverse kjemikalier) er nok synlig som vanlig "støv". Jeg ville ikke bekymret meg så mye for selve "nanopartiklene" i polish. Partikkelen er i seg selv ikke aktiv (gjerne fremstilt av et ufarlig grunnstoff / silikon), og jeg tror man fint kan spise selve partikkelen (men gjør det for all del på eget ansvar :). Det som evt. er skadelig, er kjemikaliene som partiklene bader i og som fester seg på partiklene i klynger og som finnes i slipestøv eller damp man kan puste inn når man holder på med et (hvilketsomhelst) "Nano"-produkt. Er det en kjemikalie listet opp på dataarket eller på pakningen du ikke ville spist eller tilført lungene i forstøver, tenker jeg det er rimelig selvsagt at man bruker minst støvmaske når man driver med Polish, polering, sliping eller hva det nå er som danner støv. Er det et ekstra hissig kjemisk stoff i Polishen som fordamper ved lav temperatur eller et stoff som er kjent kreftfremkallende, ville jeg brukt gassmaske med støvfilter som egner seg til den spesifikke gassen / dampen (-ene). Den som finner dataarket til den aktuelle polishen, kan sikkert sjekke hvilke advarsler som står der? Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
alidal Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Ser ut som jeg får en allergisk reaksjon av TC Nano! Renner i øyne/nese. Har aldri hatt noe som helst allergi tidligere... Noen som har opplevd dette og evt kan anbefale andre produkter? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 alidal skrev for 4 timer siden: Ser ut som jeg får en allergisk reaksjon av TC Nano! Renner i øyne/nese. Har aldri hatt noe som helst allergi tidligere... Noen som har opplevd dette og evt kan anbefale andre produkter? Bruker du støvmaske..? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Tja...både og. Er verst på øynene..Hjelper ikke med vanlige vernebriller. Bør kanskje forsøke brillrr som tetter bedre... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Jeg bruker hansker og støvmaske... Det finns jo tette vernebriller... Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 (redigert) alidal skrev On 24.4.2021 at 15.26: Ser ut som jeg får en allergisk reaksjon av TC Nano! Renner i øyne/nese. Har aldri hatt noe som helst allergi tidligere... Akkurat dette opplevde jeg også i år; kan ikke huske at det har vært slik reaksjon før. Jeg har heller ikke noen kjente/påviste allergier fra før. Neste år skal jeg bruke bedre beskyttelsesutstyr under poleringen; tette vernebriller og pustemaske med støvfilter. Redigert 26.April.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Jeg var tom for støvmaske...begynte først uten...fikk en tvilsom "smak" i munnen...tok på Corona munnbind... og det funket faktisk... Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Har noen prøvd å tilsette fluorpulver i bunnstoffet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.