Salt i sveisen Startet 27.April.2018 Link til dette innlegget Startet 27.April.2018 Jeg har en Hanse400 fra 2005. Kjøleskapet trekker mye strøm og blir ikke særlig kaldt. Tenker det kan være kompressoren som er dårlig eller at det er lite eller lite gass igjen og tenkte å få en kjøleteknikker til å hjelpe meg. Men først må åpne opp slik at vi kan komme til kompressoren. Er det noen som vet hvor jeg finner den? Kjøleskapet har lokk for tilgang ovenfra men også dør hvor jeg kommer til nedre venstre del. Kjøleskapsrommet har form som en speilvendt L sett forfra, hvor Nedre del ligger under oppvaskservant/kjøkkenøy. PS. sliter med å få tak i noen på Hanse support (Fjordsailing Yachts AS) Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Her?? http://www.myhanse.com/isotherm-fridge-failure_topic4779_page2.html Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 ... evt gå etter lyden... to mulige årsaker, i tillegg til 12 V / 220 V i tråden over for lite gass (lekker langsomt over år, ref Air condition på bil) eller dårlig kjøling av kondensatoren. Hvis kjøleanlegget er luftkjølt, og kledd inne uten luftsirkulasjon blir det ikke kvitt varmen det drar ut av kjøleboksen. Da må drillen frem for å lage noen luftehull. Er den vannkjølt så sjekk at vann sirkulerer ( ingen kraner stengt). Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Har vært skrevet masse om dette på myhanse.com. Kompressor er plassert under kjøleboksen. I skapet til venstre for komfyren finner du en plate som er skrudd fast. Tar du av denne ser du kompressor. Men det er ikke lett å komme til... Hold oss oppdatert på status- jeg må nok etterfylle min og etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Salt i sveisen Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Tusen takk for gode og nyttige svar! Her skjønner jeg at det bare er å ta med fein-sagen og forbedre tilgangen til kompressoren. 1. Å sjekke spenningen på motor, når kjøleskapet går, var lurt! 2. Jeg antar at båtens kjøleskap har kjøling til luft som standard og at jeg trenger å lage bedre lufting av dette området. Har lest andre tråder hvor en liten 12V (PC) vifte kobles i parallell med 12V til kompressor. Noen erfaringer? Jeg tenker at alle tiltak for å bedre effektiviteten for kjøleskapet blir viktig. Her handler det om å totalt sett minimere strømforbruket! Er glad i uthavner, men kjøleskapets strømforbruk begrenser hvor lenge jeg kan ligge ute før jeg må finne en havn med landstrøm! 3. Holder foreløpig tilkalling av kjøleteknikker 'varm', da det er sannsynlig at det kan ha lekket gass og at det må etterfylles. Jeg drar ned til båten og åpner opp i helgen og skal komme tilbake etterhvert som jeg lærer/erfarer :-) Ellers synes jeg det høres interessant ut med vannkjøling. Men, da snakker vi vel om en litt større kostnad? Og så er det kanskje kommet bedre kompressorer (som varmeveksler til luft) på markedet som bruker mindre strøm? Det kan vel også være et alternativ? Tar gjerne kommentarer på det. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 (redigert) Hei Dersom kjølemekanikken er 13 år gammal hadde eg ikkje brukt pengar på kjølemekanikar, men heller skifta kompressor og evaporator. Nytt kostar ikkje meir enn ca. 5 båtlappar. Eit par timar med fagmann om bord kostar òg fort eit par lappar. Samstundes kan du nytta høvet til å isolera boksen betre. Ask Redigert 27.April.2018 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Jeg har borret en del hull i dekkplaten i skapet inn til kompressor for bedre lufting. Samme platen som du har i din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.