DeepFu Startet 27.April.2018 Del på Facebook Startet 27.April.2018 Yamaha 30hk 2T, propellen ser rimelig sliten ut. Men har det noen betydning at propellen har hakk og sår? Vi makset ut på 18,5 knop i fjor sommer på en Selco Selboy, men det virket ikke som om motoren kom skikkelig opp i turtall. Kan en propell være for tungdrevet? Denne er 9 7/8 X 13-F, så vidt jeg kan tyde. Er 18 knop alt jeg kan forvente, eller kan en annen propell passe bedre? Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Ingen som har noen tanker om denne propellen? Og om jeg uansett planlegger å bytte, stål eller aluminium? Evt "ned" en størrelse i stigning? Og er det noen som har testet de billige digitale turtellerne de selger på eBay og DX? De er kanskje gode nok til å sjekke om turtallet på motoren er riktig? https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xtachometer+2+stroke.TRS0&_nkw=tachometer+2+stroke&_sacat=0 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 slike skader drar nok ned både turtall og fart. tror også jeg ville gått ned til 12" stigning her. Og alu holder fint - ikke mye å hente med stål om farta er nede på 20 tallet sjekk også vekta på båten , såvidt jeg vet så er mange selcoer skummet , og har det vært skader så kan skummet trekke vann, noe som gjør båten mer tungdrevet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tilplan Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 (redigert) Er det to- eller tresylindret utgave? Foreldrene mine har den tresylindrede med 13’’ stigning på en GH 430s med toppfart 28 knop. Vil tro at du bør lavere enn 12’’. Lagt til: Ser at fin båt er omtrent samme størrelse og vekt. Du bør få vesentlig mer fart enn 20 knop. Har du mulighet for å få lånt en propell med mindre stigning? Redigert 2.Mai.2018 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 For egen del tror jeg ikke de skadene som man kan se på proellen betyr særlig mye, men om det er riktig propell, eller ikke (dimensjon/stigning), mener jeg ikke noe om. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DeepFu Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Det er en 3-sylindret autolube fra -98. Fått full service på den i vinter, og mekanikeren sa den så ut til å være i bra stand. Båten føltes TUNG i fjor, men er nå strippet helt ned til kun skroget, og med nytt akterspeil kan jeg løfte den alene. Satser på å komme godt under 200kg når vi er ferdige med å bygge den opp igjen. (Lettere dørk, lettere innredning, bort med alt unødvendig). Skal høre med båtforetningen her om det går an å prøvekjøre propeller, men her ute i distriktene er nok utvalget begrenset, om mulig i det hele tatt. Evt får man ta et skudd i blinde, og gå ned en tomme i stigning. Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Om du velger å beholde propellen du har, kan mye gjøres med en fin fil og noen timer arbeid. Fjerne omtrent like mye materiale på alle blad, altså telle dragene med fila er en god plan. Vil ikke bli som ny, men kan hjelpe en god del. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.