Jump to content

Er denne propellen verdt å bruke videre? 30hk 2T


DeepFu

Recommended Posts

Yamaha 30hk 2T, propellen ser rimelig sliten ut. Men har det noen betydning at propellen har hakk og sår? Vi makset ut på 18,5 knop i fjor sommer på en Selco Selboy, men det virket ikke som om  motoren kom skikkelig opp i turtall. Kan en propell være for tungdrevet? Denne er 9 7/8 X 13-F, så vidt jeg kan tyde. Er 18 knop alt jeg kan forvente, eller kan en annen propell passe bedre?

20180427_204719.jpg.147bcf4db3a7e9999c56d327a6da210b.jpg20180427_204729.jpg.8aac4a75fd36923570ff8c8e2375a93b.jpg20180427_204738.jpg.e2f06a451ad87da2dd7e3afb73bd93a9.jpg

Link to post

Ingen som har noen tanker om denne propellen? Og om jeg uansett planlegger å bytte, stål eller aluminium? Evt "ned" en størrelse i stigning?

 

Og er det noen som har testet de billige digitale turtellerne de selger på eBay og DX? De er kanskje gode nok til å sjekke om turtallet på motoren er riktig?

 

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xtachometer+2+stroke.TRS0&_nkw=tachometer+2+stroke&_sacat=0

Link to post

slike skader drar nok ned både turtall og fart.   tror også jeg ville gått ned til 12" stigning her.    Og alu holder fint  - ikke mye å hente med stål om farta er nede på 20 tallet 

 

sjekk også vekta på båten , såvidt jeg vet så er mange selcoer skummet , og har det vært skader så kan skummet trekke vann, noe som gjør båten mer tungdrevet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er det to- eller tresylindret utgave? Foreldrene mine har den tresylindrede med 13’’ stigning på en GH 430s med toppfart 28 knop. Vil tro at du bør lavere enn 12’’. 

 

Lagt til:

Ser at fin båt er omtrent samme størrelse og vekt. Du bør få vesentlig mer fart enn 20 knop. Har du mulighet for å få lånt en propell med mindre stigning? 

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post

Det er en 3-sylindret autolube fra -98. Fått full service på den i vinter, og mekanikeren sa den så ut til å være i bra stand. Båten føltes TUNG i fjor, men er nå strippet helt ned til kun skroget, og med nytt akterspeil kan jeg løfte den alene. Satser på å komme godt under 200kg når vi er ferdige med å bygge den opp igjen. (Lettere dørk, lettere innredning, bort med alt unødvendig).

 

Skal høre med båtforetningen her om det går an å prøvekjøre propeller, men her ute i distriktene  er nok utvalget begrenset, om mulig i det hele tatt. Evt får man ta et skudd i blinde, og gå ned en tomme i stigning. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...