Jump to content

Hvordan forankre utrigger i steinbrygge?

Cap232

Recommended Posts

Har til hensikt å forankre 2 utriggere i eksisterende natursteinsbrygge. Planen er å bolte en 5m lang (trykkimpregnert furu) 2x6" i steinbryggen ved bore horisontale hull i stein, for deretter å bruke 15cm lange ekspansjonsbolter og "lim" i hullene. Til slutt bolte ytterligere en 2x6" til den første. Noen som har erfaring eller synspunkter på denne tilnærmingen. Hva må man være spesielt obs på, duger Biltemas forsinkede bolter eller bør jeg gå for syrefrie - hvordan beskyttes treverket best?

Etter en del undersøkelser har jeg kommet frem til at boltene må være syrefaste (A4) og ha minimums forankringslenge i stein 10cm - synspunkter?

Takknemlig for råd og vink.

Redigert av Cap232 (see edit history)
  • 1 år senere...

Er det noen som har bilde av eller har gode forslag til hvordan 6m utriggere kan/bør forankres i steinbrygge. 

Har ikke anskaffet utriggerne enda fordi jeg ønsker å velge et design som gir et godt inntrykk og innfesting i steinbrygga er en viktig del av det.

Det spiller liten rolle om det tar ekstra tid eller om det må spesiallages.

Ønsker å gjøre dette en gang... også skal det vare lengre enn meg.

Jeg ville montert treverket med avstandsstykker mot steinbrygga slik at jeg kunne bruke gjennomgående bolter med mutter for feste av utriggerne. En natusteinsbrygge er også vanligvis noe ujevn (?), slik at det kan være praktisk å justere med avstandsstykker for å få godt anlegg.  Har du ellers vurdert mulige problemer med tidevann eller is om vinteren?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Reagerer litt på bredden din. 5 Meter 2x6". Er det to små joller du skal ha der? 

Med fem meter total bredde får du ikke 2stk 2,5meter plasser. Blir nok nærmere 2stk 2m når du trekker fra bredden på de tre pontongene med flytekammer osv. Det holder kanskje hvis du skal ha et par 14' joller der. Kjøper du tre brukte Y-utriggere på Finn, går det med minst en meter til på total-bredden. Får du tak i to L-utriggere og bare en Y i midten blir totalbredden mindre.

Gå til ei vanlig båthavn og mål total bredde på to plasser som er store nok til båtene du skal ha der. Jeg mistenker at du havner på mer enn 5m. Bare så du ikke legger ned masse arbeid i noe du må gjøre om i etterkant.

Redigert av Honduras (see edit history)

Takk Nils :thumbsup:

Toppen av brygga er 102 cm over Kartverkets Middelvann 0. det er over gjennomsnittet for privatbrygger i Aust-Agder.

Ser derfor for meg at jeg bør montere utriggere (fortøynings og gangbare) ca ett trinn under toppen (ca 25cm)

Utriggere vil bli demontert om vinteren.

Bryggedelene bli tette og materialet blir AISI316 og AISI316L så jeg kommer til å holde meg til det materialvalget i alle deler fordi jeg ønsker å unngå å blande inn forskjellige materialer for å forenkle og fordi det har god tilgjengelighet, god sjøvannsbestandighet og god sveisbarhet.

Brygga er bygget av huggene steinblokker 45-50 cm høye, 60-90 cm lange og 40-90 cm dype. Overflaten er grov og vill. Det er godt feste for bolter. Som du nevner er det helt klart en fordel å kunne justere utriggerne, det er ikke lekkert når de peker i hytt-og-pine.... :crazy:

Det har vært mye arbeid med den brygga. Vi har gjort alt selv. Nå ønsker vi å "dekke til" steinfasaden minst mulig samtidig som en må ha tilstrekkelig infesting.

Selve innfestinga i steinblikkene og type hengsler er det jeg sårt trenger innspill på.

(siden Cap232 sin tråd hadde sove i ett år så tok jeg det her...)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...