Jump to content

VP KAD og D6-serie, hvilke har best driftssikkerhet?


Skippern10

Recommended Posts

En sylinder som er korroderer skjert, brent eller fått vannslag vil medføre skifte av motorblokk. Det er ikke mulig å borre opp blokken til over dim stempel eller sette inn tørr foring. På en kad eller 60 motor kan en sylinder skiftes til en overkommelig pris.

 

 

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev for 6 timer siden:

 

Jeg har uheldigvis data på svært mange motorer Diesel and gas turbines wordvide katalogen helt tilbake til 70 tallet der tekniske data på alle motorer fra hele verden er samlet. Forbruk på D4 300 og D6 425 er brukbart. Tabellen du viser. Hva sier den? Kan du kjøre på disse punktene? Les det som står nederst.

 

 

Du trenger ikke gjøre dette vaskeligere enn å gange full-effekt forbruket med densiteten og dele på effektuttaket så ser du at de oppgitte tallene stemmer med virkeligheten. Jeg har et par stykker i kjelleren og har kontrollert dette "et par ganger" for D6/435 sitt vedkommende, de har et spesifikt forbruk som ligger langt under det som er oppgitt for 61P på alle belastningsområdene.

Link to post
Share on other sites

volvo_penta_ skrev 30 minutter siden:

Er det mulig å kjøpe overdim stempel til D serien? Ellers vil vel en skjæring/riving i sylinder være ekstremt kostbart om eneste alternativ er ny blokk.

 

Nei det er ikke "ekstremt kostbart", helt ny long-block med topp koster ca. 100 tkr for denne motoren (D6). Forsøk å finn et verksted som kan totaloverhale noe slikt og levere tilbake komplett med utelukkende nye deler til samme pris.

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 2 minutter siden:

Så Volvo oppgir for høyt forbruk på gamle motorer og rett på nye? Tallene er tatt fra Volvos brosjyrer. 

 

Volvo har vel ikke oppgitt noe som helst de siste 30 (?) årene på disse motorene, det er vel flere tiårs gamle målinger sakset ut fra databladene fra den tida disse motorene var nye du viser til der helt andre målestandarder er lagt til grunn.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 12 minutter siden:

 

Nei det er ikke "ekstremt kostbart", helt ny long-block med topp koster ca. 100 tkr for denne motoren (D6). Forsøk å finn et verksted som kan totaloverhale noe slikt og levere tilbake komplett med utelukkende nye deler til samme pris.

 

Bokka koster 100 000 men det koster fort noen ekstra lapper å få den skiftet. 

 

En foring kan skiftes med motoren i båten. Kjenner flere som har gjort dette. 

 

Har faktisk overhalt en kad for en bekjent. Nye fôringer og stempelringer kostet nesten ingenting i forhold til en blokk. Svært enkel jobb.

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 12 minutter siden:

Det er helt vanlig å oppgi forbruk etter ISO standard. Det har vert samme toleranse veldig lenge. Forresten rart at den brukes fortsatt da den gir ca 5% for lavt forbruk. I dag måles SFO med mye høyere toleranse og korrigeres til ISO. 

 

Forholdet er 237 g/kwh på fullt effektuttak / turtall for 61P mot 216 g/kwh for D6/435. Det må vel kunne sies å være en viss forskjell i favør av sistnevnte så en del har det skjedd på disse årene på utviklingssiden. Det er ingen tvil om det.

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 7 minutter siden:

 

Bokka koster 100 000 men det koster fort noen ekstra lapper å få den skiftet. 

 

En foring kan skiftes med motoren i båten. Kjenner flere som har gjort dette. 

 

Har faktisk overhalt en kad for en bekjent. Nye fôringer og stempelringer kostet nesten ingenting i forhold til en blokk. Svært enkel jobb.

 

En KAD er nok langt mer eksponert for denne typen feil enn en D6, det er vel ikke mange som i det hele tatt har erfart eller kommer til å erfare denne problemstillingen på D4/D6. Og disse motorene har vært i drift siden 2004 så det sier jo en del.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 4 minutter siden:

 

Forholdet er 237 g/kwh på fullt effektuttak / turtall for 61P mot 216 g/kwh for D6/435. Det må vel kunne sies å være en viss forskjell i favør av sistnevnte så en del har det skjedd på disse årene på utviklingssiden. Det er ingen tvil om det.

 

Nå sammenligner du en 425 hk motor mot en 310hk motor. Jeg sammenligner D6 310hk mot en 30 år gammel 61A motor med 306 hk. D6 i følge din link bruker D6 242g/kWh mens 61A motoren bruket 237g/kWh. Den gamle motoren 61A fantes ikke som 425hk derfor kan de ikke sammenlignes. Alle vet at å øke ytelse gir bedre forbruk da motorens tap ikke øker mens ytelse går opp. Vi må sammenligne like motorer. Her 310 hk fordi det var en av trådstarters alternativer. Kad 300 som er en betydelig mindre motor har også et forbruk på ca 235g/kWh men det er som sagt en mindre motor og urettferdig mot en 5,5 liter men relevant som alternativ for trådstarter. 

 

Vindys performance tester viser også klart at det er minimale forskjeller på kad og d4 D6 i samme båt. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 13 minutter siden:

 

En KAD er nok langt mer eksponert for denne typen feil enn en D6, det er vel ikke mange som i det hele tatt har erfart eller kommer til å erfare denne problemstillingen på D4/D6. Og disse motorene har vært i drift siden 2004 så det sier jo en del.

 

Gå inn på boatdiesel.com så ser du hvor aktuelt dette er.

 

common rail dyser som henger og vannslag pga lekk intercooler ser ut til å være gjengangere

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev for 1 time siden:

En foring kan skiftes med motoren i båten. Kjenner flere som har gjort dette. 

 

Har faktisk overhalt en kad for en bekjent. Nye fôringer og stempelringer kostet nesten ingenting i forhold til en blokk. Svært enkel jobb.

Du tuller nå?

 

Du er grådig god hvis du skifter foringer med motoren i båten. Hvordan gjør du det? Har aldri klart å skifte foring uten  å ta ut stempel. Stempelet må så vidt meg bekjent løsnes fra veivakselen før du får det ut. Da må bunnpannen av. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du må slippe ned bunnpanne så mye at du får en nøkkel inn på boltene på veivstaken.

Du bør helt få hånden inn for å ta ned underdel. Det enkleste er selvfølgelig å ta av hele bunnpanna. Han jeg kjenner skiftet på en 40 motor. Mener båten lå på vannet. Sylinder 6 bakerste. Han svei den i forbindelse med forsøk på å øke ytelse. Senere monterte han en svær intercooler og problemet var vekk.

Link to post
Share on other sites

Moment er ikke vanskelig.Du holder momentnøkkelen opp ned.  Det verste er om du snur underdelen på veivstaken feil vei. Da ryker motoren. Metoden er forøvrig helt vanlig på litt større motorer. Ofte er det egen luke for å løse veiva, men på mange må bunnpanna løses.

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev for 7 timer siden:

 

Gå inn på boatdiesel.com så ser du hvor aktuelt dette er.

 

common rail dyser som henger og vannslag pga lekk intercooler ser ut til å være gjengangere

 

image.png.10eb6d16e6783c67550c4526b60243c5.png

 

Nå må du snart bestemme deg her.

 

Tror vi kan være enige om at denne feilen er særdeles lite aktuell på en D6 som er ivaretatt skikkelig, spesielt med tanke på rensing av kjølere etc. iht. intervall.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 10 timer siden:

Nei det er ikke "ekstremt kostbart", helt ny long-block med topp koster ca. 100 tkr for denne motoren (D6). Forsøk å finn et verksted som kan totaloverhale noe slikt og levere tilbake komplett med utelukkende nye deler til samme pris.

Forsåvidt ikke uenig i dette. Antar at kostnader med inn/utmontering av motor + overflytting av alle utv. deler kommer i tillegg, så havner sikkert på 130-150k ? for hele operasjonen.

 

Jeg fikk også estimert en pris på rundt 100k ink. deler for overhalig av en 41 motor med en revet sylinder, så dette er også kostbart om man setter det bort til Volvo. Jeg valgte å gjøre dette selv, og kom unna med rundt 20-25 k.

 

Fikk svar på det jeg lurte på, og det var at denne muligheten til å gjøre slikt selv, forvinner med en D-motor.

Når det er sagt, er det jo betryggende at problemet er mindre på D-serien enn hva det var på 41/42, og problemet og risikoen er således mindre.

Redigert av volvo_penta_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...