Jump to content

Når det sier bare "klikk" ved motorstart?

PiperBill

Recommended Posts

Måtte kine motoren ganske mye for noen dager siden da det var luft i dieselsystemet. Skulle starte motoren nå i dag og det kom bare en klikkelyd fra startmotoren. Prøvde mange ganger med samme resultat.  Batteriene er fulladet og er bare noen måneder gammel. Jeg tok og slo til starteren med en gummi hammer og så tok jeg ut en rele og pusset kontaktene. Da startet motoren med det hørtes ut som det hadde svak batteri. Motoren er en Vetus Deutz DT67.

Jeg skal se nærmere på det til tirsdag men er veldig takknemlig for råd om hva og hvordan jeg bør feilsøke dette.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Utslitte børster i starteren kan føre til at den knapt klarer å dra rundt eller bare klikker, som om man har dårlig batteri.

Du kan forsøke å "starte med skrutrekker", kortslutte innslaget for å være sikker på at problemet ikke ligger der. (selv om du har pusset kontaktene)
Og startkabler for å eliminere dårlig kontakt mellom batteri og starter.

Takk så langt J Jeg har brukt utallige timer i vinter på oppgradering av hovedstrøm-anlegget. Byttet alt av hovedstrømbrytere. Spesielt den til start da jeg kjøpte en som tåler høyrer AMP en den original bryteren. Nye kabelsko på alle grove kabler (presset med hydraulisk kabelsko press). Nye polsko batteriene. Ny start batteri på 100 Ah. Ny minus-samleskinne. Kontrollert det mest for spenningsfall etterpå og alt så bra ut.

Hadde nemlig problem med å starte motoren med bare start batteriet i fjor (kjøpte båten i fjor høst) og måtte koble sammen start og forbruk for å få starte.

Etter oppgraderingene og ved først start i år (23. april) startet motoren umiddelbart bare med startbatteriet. Men så fikk jeg luft i diesel systemet og endte opp med og kine og kine i 10 sekunder om gangen mange ganger inntil motoren startet igjen. Da på start batteri inntil den ble for svak, og så med begge batteribankene innkoblet. Hadde startbatteriet på lader i noen timer etterpå.

Det eneste jeg ikke har gjort, men hadde tanker om å gjøre, er å ta av og pusse + kabelen på startmotor. Det er ingen minus kabel der. Bare en kobber «strap» fra start motor til motoren.

Hvordan måler jeg for spenningsfall ved startmotor?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hadde et lignende problem. Det var for lite kontakt i et kobling til at det gikk nok startstrøm. Var kontakt, så spenningen så OK ut. Men når startstrømmen skulle gå var det for dårlig. 

Har faktisk opplevd det flere ganger: en ved selve batteriet, og ved hovedbryteren innvendig i den. Når jeg åpnet den var den ganske brent innvendig, selvom den så fin ut på utsiden.

Hadde samme problem for noen år siden. Etter at både kabler og batteri var sjekket ble starter og innslagrele tatt ut, rengjort og smurt. Da ble den helt ok. Hva som gjorde utslag er jeg usikker på, men har mest tro på børstene. De var ikke utslitt, men det var så mye rust og skitt at de sto fast slik at fjærene som skal presse børstene inn mot rotoren ikke fungerte og dermed dårlig kontakt. På min starter var det bare å skrue løs og trekke av en en brei ring som omgir nesten hele starterens bakre halvdel. Ser ut som ei stor og brei slangeklemme med ei strammeskrue om du forstår  Har du en slik ring på din kan det hende du kommer til børstene og fjærene uten og ta ut startmotoren og bare spraie noe godstoff inni som smører de opp. Men det beste er nok og ta ut starter og få en skikkelig gjennomgang om kabler og batteri er ok.

Om det ikke er dårlig kontakt inn på starteren, kan det være det i innslaget.

Virker slik for med med de symptomene du nevner ("må slå på starteren").

Med det forbedringene du har gjort til nå, ville jeg avsluttet med å skifte/overhale starteren.

Det er liksom "bortkastet" alt du har gjort til nå, hvis det er klumpen i enden som er dårlig?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Dro til båten i dag også men for å gjøre noe annet. Men måtte likevel prøve å starte motoren og den starta momentant på startbatteri. Endte opp ved å kjøre bort til nabo marina og fylle drivstoff. Der var det også stopp og start uten noe som helst tegn til treghet i startmotor.  Så da er dette et mysterium som jeg ikke har kompetanse til å løse. Egentlig veldig dumt om dette skal skjer helt tilfeldig.

Eneste lignende jeg har vært bort i var med en Alfa Romeo som gjorde akkurat det samme. Da var det en start rele som var gåen. Det sitter en lignende rele rett ved startmotoren på båten (se bildet). Er dette noe jeg kan bare kjøpe hos Bilxtra for eks?

#Hegra Har du samme motor? DT67? Det var en god ide i alle fall. Og takk for gode råd alle sammen J

rele1.jpg

rele2.jpg

Andre foran har vært inne på mulig problem med at kullbørstene går tregt i holderne, eller at de er så slitt at de ikke kommer i kontakt med kommutatoren. Når de så får et lite "skrell" ved at du slår på starteren, kan de oppnå kontakt (såvidt). Jeg ville startet med å sjekke børstene og eventuelt rense holderne hvis det er mye kullstøv her.

Jeg hadde en bil en gang, hvor det en periode før jeg fikk byttet børstene i starteren, alltid lå en litt stor "bankeskiftenøkkel" på dørken foran.... :-) 

Det releet du har der,er helt standard,  så det får du "hvorsomhelst".

Ikke kjøp det på BT eller Jula da...

Om det er defekt?tja det kan jo hende. 

Forsøk å provosere frem feilen, og mål om det kommer strøm inn på "innslagspolen" på starteren.Det er en av de tynne kablene som går inn på starteren.

Kommer det ikke strøm der, har du feil på kretsen mellom tenningsbryteren og starteren.  Da kan du måle om der kommer strøm inn på dette releet når du holder nøkkelen i kinneposisjon. Enten på 85 eller 86 punktet på releet.

På 30 punktet skal det være strøm hele tiden så lenge hovedstrømmen er på.

Vanskelig å komme med råd via ett forum, om du vil kan du spørre etter tlf. Nummeret mitt via IM , så skal jeg forsøke å svare deg der.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Takk Nomen. Men det meste av det du beskriver her går rett over hode på meg. Såpass lite kan jeg om dette. Jeg kan bytte en rele eller pusse på noen kontakter.  Muligens demonter startmotoren og rense den men ellers tror nok jeg må overlater dette til noen som er proffe. J

Det er ikke et 'lysrelé' som er feil. Det er i såfall innslagsreléet. Hvis du ikke har kompetanse, lever starteren inn til rep. Jeg har sikkert 20 'lysreléer' fra Biltema i Hulda. Det eldste, som gir strøm til innslagsreléet, har kjørt siden år 2000. Og mer enn 1000 motortimer. Så langt ingen havarier på reléer. Kan umulig bare være dritt.

Skal du levere inn starteren, er det meget dyktige folk hos Høiden Bil & Båtelektro i Moss. Jeg fikk fikset min egen starter der etter anbefaling av andre her på forumet. De har nettadresse: http://www.hbbe.no/

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Seigmann skrev 6 minutter siden:

Å for å gjøre en lang historie kort, så viste det seg å være et relé akkurat likt det du har bilde av. Så det kan veldig godt være det releet hos deg og. 

Joda, absolutt en fordel og starte med det enkle.:smiley: Men som jeg skrev over : Det klikker ikke i startmotoren hvis han har et slikt hjelperele som er kaputt. Da er starteren helt død. Her sier jo trådstarter i første innlegg at det klikker i innslagsrele på selve starteren og da må dette lille hjelpereleet være ok etter min mening. 

Det skal mye til at det klikker i startmotor hvis releet du holder på bildet er kaputt. Men ok, hvis det klikker veldig svakt er det vel en ørliten teoretisk mulighet for at releet ikke leverer nok strøm. Men det finner du jo lett ut ved å ta av ledningene på releet som går inn på 30 og 87. Så tøtsjer du de to ledningene borti hverandre. Da skal starteren gå. Er den like slapp som før så er det ikke releet du holder det er noe i veien med.

Leser jo nå at du får start, og da er det ikke så lett og vite hvor feilen er. Om jeg punkterer på et forhjul så kan jeg ikke bytte et bakhjul bare fordi det er lettere og skifte. Føler du er litt der nå :wink:

Jeg hadde omtrent akkurat de samme symptomene på min starter i den forrige båten. Jeg måtte ofte gi den et par gode slag med håndtaket på en stor skrutrekker når den bare klikket. Andre ganger startet motoren uten noe tull. Jeg tok den ut og sjekket innslagsreleet, men dette lot seg ikke åpne, uten å finne noen feil. Det endte med at jeg leverte starteren inn til et serviceverksted der jeg fikk den overhalt. Etterpå ble den som ny. 

Jeg hører hva du sier Hegra. Tanken er å vente til det skjer igjen for så å bytte releet og se om det hjelper. Men nå skjer det selvfølgelig ikke. Har startet motoren flere ganger uten tegn til problemet. (den venter sikker til vi er utpå og må flytte båten midt på natta pga vind).  Det er jo litt «stab in the dark» metode men om rele-bytte ikke hjelper så vet jeg i alle fall det. Hvis det skulle vise seg at releet er gåent så har jeg løst problemet for en drøy 100 lapp. Det er veldig begrenset hva jeg kan tillate meg å gjøre ellers da jeg er ganske så «dummy» på slike ting og av erfaring så vet jeg a jeg kan ødelegge mere en jeg fikser J

Nå har jeg hatt kontakt med 2 verksteder i mitt område. Begge to avvisende.. de har jo nok å gjøre nå om dagen. Finnes det ingen omreisende båtmekaniker på Østlandet?

Men tilbake til spørsmålet. Er de 2 releer på bildene over like?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...