Jump to content

Hva slags hydraulikk kopling er vanligst? JIC, BSP, NPT?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Er det noen her som jobber mye med hydraulikk og har et klart inntrykk av hva slags type fittings som er mest utbredt i våre områder? Er det JIC, BSP, NPT? 

Hva burde man satse på ombord? Hydraulikk kan være et lite mareritt føler jeg, med allskens typer og størrelser som ikke passer overens.

Link to post
Share on other sites

Jeg har puslet en del med hydraulikk, men jeg jobber ikke med det til daglig, så jeg kan ikke fortelle deg hvilken standard som er mest brukt. På hydraulikk kommer du borti en drøss forskjellige standarder, det kan være metriske fingjenger (MF), UNF, BSP, og NPT, brukt i kombinasjon med snittringer og konuser i forskjellige varianter. Det gir ytterligere standarder slik som JIC. JIC bruker UNF gjenger (så vidt jeg husker). Metriske grovgjenger og UNC kan jeg ikke huske å ha sett. Noen koblinger har konus på hannen, andre på hoa, og det er ulike konusvinkler. I tillegg kommer snittinger, dowety pakning for parallelle gjenger, og O-ringer brukt på forskjellige måter. Som om det ikke var nok kommer fittingsen også i sterk og lett serie, avhengig av hvor høyt arbeidstrykk du har. Merk at f.eks. BSP er en gjengestandard, mens JIC og JIS er en standard for koblinger, ikke gjenger. Der må du skille.

 

Så svaret mitt er nesten at du bare må kjøpe det du trenger. Går du til en av dine lokale leverandører (Tess, Hydroscan e.l.) velger de sikkert det som er mest kurant for deg i forhold til ditt behov. 

 

Her finner du eksempler på noen forskjellige standarder brukt på koblinger og overganger. 

http://dk.gkn-walterscheid.de/uploads/media/Slanger_og_Slangefittings_color_new.pdf 

 

Her er mer

https://www.hydroscand.no/hydropedia/ansatser

 

Her er en veldig nyttig gjengetabell for bestemme hvilken gjenge din fittings har. Slike finnes det en drøss av hvis du søker på nettet.

http://www.janshydraulikk.no/portals/janshydraulikk/Gjengetabell_Teknisk Info.pdf 

 

5ae5a82bec33c_Gjengetabell-WalterScheid.JPG.fbfd522daf428511b3a61ba530e31184.JPG

 

Og her er noen standarder på koblinger

5ae5a82f16a33_Hydraulikkoblingergjengerogkonuser.png.b586779736e0d22b5d9723286fd6470e.png

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva er der du egentlig skal ha ombord av dette?

 

Er det reservedeler, legger du opp ett nytt hydr.anlegg? 

 

Hva som er vanligst, er det ikke noe fasitsvar på. Men en slangeleverandør bør ha "hele spekteret" av BSP og  mm-snittring på hylla,  hvis han skal kunne kalle seg rimelig oppegående. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

På slanger er det vel JIC som er mye brukt, men også litt av andre typer. 
I blokker, feks rett i en motorblokk eller i en ventilblokk er det veldig vanlig med NPT, men også BSP er vanlig her. BSP bruker tetningsring som kan tette mot en maskinert flate (dowty pakning eller o-ring) mens NPT har konet gjengeparti og det er gjengene som tetter. 


Eksempelvis kan det være NPT-JIC på en motorblokk, slangen er JIC i begge ender og i andre enden på ventilblokken gjerne BSP-JIC. 


På rør er det ofte tetninger med ferrule/kon/snittring. Typisk Parker, Swagelok, Gyrolok osv osv.


Så med andre ord, ingen "standard" men alt etter hva det brukes til :)  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...