BendikFanghol Startet 29.April.2018 Del på Facebook Startet 29.April.2018 Har en tresnekke som lekker ganske kraftig langs kjølen på ene siden og i baugen spriker bordene ca en cm i fra stavnen. Hva er det beste for å tette dette? Har hørt folk bruker Farm, sagspon, hamp, tjære, smør, zalo osv. Er dette produktet det samme som Farm i bunn og grunn? http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Asfalt/Klebeasfalt-2000021672/ Eller burde jeg kjøpe ordentlig farm nå jeg først er i gang? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 Ville ha brukt Farm eller tilsvarende fiberarmert asfaltkitt i sprekkene. Mulig klebeasfalten til Biltema også er brukendes, men har ikke brukt denne selv og kan derfor ikke gå god for at det er gode saker Smør eller kokosfett fungerer mer som en nødløsning når båten er på sjøen, det ideelle er asfaltkitt. Asfaltkitt har den egenskapen at det ikke tørker og blir hardt før båten har fått trutnet skikkelig, noe som er en stor fordel i forhold til de som presser inn herdende fugemasse og lignende. Mauring er også en metode som har blitt brukt, men da gjerne som en siste løsning, etter båten har fått ligge og trutne en stund. Ville heller ha brukt asfaltkitt. Er snekka klinkerbygget (overlappende bord) eller er den kravellbygget (slettbygd med bordene kant i kant)? Det første er det vanligste for mindre snekker, så skriver videre med utgangspunkt i det. Vel så viktig som å tette med asfaltkitt er det å finne ut av hvorfor det har kommet slike sprekker. Har rekspikeren (spikerene som fester bordene til kjøl og stevn) sluppet taket? I så fall vil lekkasjen komme igjen og igjen, uansett hvor mye asfaltkitt du sparkler inn i sprekkene. Prøv å bende forsiktig med et bredt flatt skrujern eller et bredt huggjern (som du ikke er redd for) i sprekkene. Ser du tydelig bevegelse tyder det på at rekspikeren er gåen. I så fall, hvorfor det? Er det fordi rekspikeren er tært/rustet at den slipper eller verre, på grunn av råte i kjøl og stevn? Hvis det siste har du en større jobb foran deg. Kjøl/stevn med råte som gjør at bordene løsner bør/må utbedres for at båten skal være trygg i bruk. Hvis det første er det hovedsaklig alternativer. Det ene er å få ut den gamle tærte rekspikeren og erstatte disse med nye i litt større dimmensjon. Alternativet er å forbore nye hull og skru i syrefaste skruer til å holde bordene inne til stevn og kjøl med. Har du kobberklink fungerer syrefast fint sammen, har du galvanisert saum og rekspiker vil stort innslag av syrefast kunne føre til at det galvaniserte ruster raskere. Da kan et alternativ være å bruke dreide trenagler i f.eks. eik til å holde bordene fast med. Ny rekspiker/skruer/trenagler alene kan ha vanskeligheter med å trekke bordene inn til stevnen alene når materialen er gammel. Derfor kan det være lurt å også bruke skrutvinger som du tvinger bordene inn med før du fester dem med festemidlene. Rigger du deg til med noen passende treklosser til å ha mellom stevnen og bordene og tvingene får du fordelt presset og unngår merker fra tvingene i båten. Når bordene er tvingt inntil stevnen kan du så bruke festemiddelet du har valgt og så flytte tvingene gradvis etter som du fester bordene langs stevnen. Ikke la et bord henge i en skrue/rekspiker/trenagle alene mens du flytter tvinga, lurt å ha minst to festemidler i før tvinga forsiktig flyttes for å gjøre plass til neste festemiddel. Har du sprekker midt i bordene under vannlinja kan disse også fylles med asfaltkitt. En fordel å rense sprekkene litt hvis det er mye dritt i dem. Er du i tvil og synes sprekken er ganske drøy kan du dekke den asfaltkittete sprekken med en blylapp. Dette er en gammel og velbrukt metode som holder tett og er holdbar. Hvis sprekken delvis er synlig også over vannlinjen ser det ikke så fint ut, men det gjør jobben. Er sprekken kun under vann fungerer metoden meget bra. Framgangsmåten er slik: Kitt sprekken med asfaltkitt. Så legger du en 2-3cm brei stripe med asfaltkitt utpå sprekken slik at det er godt med masse utpå treet. Så skjærer du til et stykke pipebly (fåes i trelaster/byggevarer og brukes vanligvis til å kle/tette overgangen mellom pipe og tak på hus) slik at blyet overlapper sprekken med 1,5-2cm på begge sider. Blylappen legges oppå asfaltkittet slik at det tyter ut kitt når du presser blylappen flatt på. Kan god bruke en hammer og forsiktig banke blyet så du får ut eventuell luft i kittet. Bruk kobbertacks (små kobberspiker med stort hode) til å feste blylappen med. Disse kan spikres med 3-4cm avstand, men gjerne tettere i enden av blylappen. Det som tyter ut av asfaltkitt kan skrapes vekk. Det vil også tyte ut kitt på innsiden av båten på grunn av presset fra blylappen på utsiden. Så er det bare å grunne og stoffe utpå blylappen til slutt. På tegningen har jeg også stiplet inn sprekken under blylappen slik at du ser ca. forholdet mellom størrelse på blylapp og sprekken. Den mest profesjonelle metoden for tetting av sprekker går ut på å felle inn en list/flis i sprekken. Det er den mest holdbare og peneste metoden, men arbeidskrevende, da du må til med sirkelsag eller fres. Så hvis du vil ha skuta på sjøen litt kjappere vil jeg heller anbefale blylapp med asfaltkitt/bare asfaltkitt, da dette har fungert i alle år for mange. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 Om bordene spriker 1 cm. fra stevnen så bør du vel få utbedret dette før du sjøsetter. Jeg vet ikke om bordene dine er sprikret eller skrudd til stevnen men det høres jo ut som noe har gitt seg eller er i ferd med å gi seg. Et bilde av elendigheten gjør det lettere å gi råd. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Jeg hadde ett bord som løsnet fra akterstevnen på Tora (klinkerbygget tresnekke med kobbersøm). Sjekket først at det var hel ved i stevnen og utbedret med to stk syrefaste skruer. Det ble helt tett. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.