bjoris Startet 29.April.2018 Del på Facebook Startet 29.April.2018 (redigert) Endelig skal drømmen realiseres, vi har hatt båten i 10 år nå og det har vært snakk om denne turen siden vi kjøpte båten:) Men alt til sin tid, barna er større, ting er lettere å organiserer og en skal jo ha både en velvillig arbeidsgiver og mye oppspart ferie/avspassering. Jeg skal jobbe litt underveis også slik at jeg kan være 9 uker, men bare bruker 8 uker ferie/avspassering. Det står en konfirmasjon for døren så det har ikke blitt så mye tid til nitidig planlegging, etter konfirmasjonen har jeg 3 uker å klargjøre båten, den skal på land og belg og bunnventiler skal byttes. Jeg har div andre ting som må i orden, en wc der pumpa må byttes etter mange ganger å ha byttet innmat, jeg har en dybdemåler som fusker og en kartplotter som faller ut fra tid til annen. Ladingen på motoren har også fusket noen få ganger de siste to årene så det er nok å putle med de 3 ukene før vi setter kursen nordover, men jeg prøver å ta de tingene jeg ser at fort kan føre til at det blir unødvendig skruing underveis, noe skruing blir det, men greit å ta ting en vet om i det minste. Noe er gjort, jeg har fått fikset sprayhood med nytt vindu og nye sømmer, genoa 3en ble sydd og forsterket i fjor og nylig var Seilmaker Iversen på Stord for å se over en rekke rigger, jeg fikk samtidig byttet til Dynema Akterstag, blokkene i akterstaget satt helt fast så ikke rart det har blitt dårlig høyde på kryss og mye sagg i forstaget i det siste...:) Jeg har ellers en irriterende lekkasje fremme i baugen også som jeg har lett etter i flere år, ikke mye, men nok til at det blir fuktig i køya om det regner kraftig... Ja, sånn er det jo å ha båt, men nok om det. Turen: Jeg tenker 3 uker opp, 3 uker i Lofoten/Harstad/Senja området og så 3 uker nedover igjen. Avreiser er helgen 8. juni og retur 10. aug. Utover disse rammene har jeg ikke lagt så mange planer og kommer ikke til å gjøre det heller, da blir det fort stress om en ser for seg å være kommet så og så langt til enhver tid. Målet er turen og det å være underveis, om det blir mye dårlig vær og vi blir forsinket så er det ingen krise om vi ikke får seilt så mye i Nord-Norge. Jeg har både bodd i Bodø i 2 år og har tilgang på en NB820 i Harstad hos svigers så Lofoten by boat er absolutt mulig senere også, om en neppe på noen år i egen båt igjen:) Det blir en kombinasjonstur med familie/kammerater litt av og på underveis, jeg starter sammen med min far første uken, så mønstrer fruen på dit vi har kommet og blir med 9 dager før hun må hjem å jobbe ett par uker. Derfra blir det muligens noen dager alene før deler av hennes familie i Nord-Norge mønstrer på, det hadde vært utrolig moro å fått med seg Vestfjordseilasen, men den går litt seint ifht at jeg har ett halvtårssregnskap jeg skal ha i boks første uken i Juli, da fungerer det best å få sitte på land med skikkelig breibånd. Etter dette så kommer familie og blir med å seiler i Nord-Norge og kanskje blir de med en uke og to sørover, det blir væravhengig jeg har forlengst innsett at seilerfeberen ikke har smittet så veldig over på resten av familien som trives godt i båt, men de s synes seilbåt er for saktegående og at for mye tid går med til å være underveis. Håpet er at det å seile på helt nye plasser kan føre til større interesse:) Hvis ikke snakkes det om motorbåt fra nestår, men det får vi nå se på etter denne turen. Det er 100 vis av flotte steder jeg har lyst til å oppleve underveis, tips mottas med stor takk, jeg kommer til å fokusere på områdene nord for Stad, vi har vært mange plasser sør for Stad og det er ett området vi nok vi oppsøke mange ganger i fremtiden også så det blir nok lagt opp til ok tempo til vi har kommet oss over Stad, derfra er det veldig mange steder jeg har lyst til å være innom. Jeg skal rigge båten til slik at jeg kan ha MTB sykkelen hengende på hekken, jeg trenger trimmen når det blir så stillesittende og det er også en ypperlig mulighet til å få sett litt mer på land enn om en skal se seg om til fots eller leie bil, det kan en jo ikke gjøre hver dag... Med lange dager blir det nok uansett ikke tid til veldig lange ekspedisjoner på land og da må det være effektivt:) Vel, tips og råd mottas med takk! Redigert 29.April.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ask Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Hei Helgeland er svært fint. Myken, Trræna (Sanna). Halten er òg fin. God tur. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Kan jo få med deg Trænafestivalen. En helt spesiell opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Dette er strålende planer, Bjoris! Ute på Romsdalskysten, før du krysser Hustadvika, anbefaler jeg Ona, Bjørnsund (både nordre og søndre) og Bud. Har du barn ombord, kan du gå inn til Finnøya og ta et besøk i Håp i havet, et lite badeland. Skulle du ha lyst på fjordliv, kan du følge Hurtigruta fra Ålesund til Molde og få med deg Romsdalsfjorden. Tror du vil få en fantastisk opplevelse, og håper du deler erfaringer innimellom. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Jeg gjorde noe lignende i fjor sommer, bare at jeg satte kursen sørover: bjoris skrev for 21 timer siden: Jeg tenker 3 uker opp, 3 uker i Lofoten/Harstad/Senja området og så 3 uker nedover igjen. Avreiser er helgen 8. juni og retur 10. aug. Utover disse rammene har jeg ikke lagt så mange planer og kommer ikke til å gjøre det heller, da blir det fort stress om en ser for seg å være kommet så og så langt til enhver tid. Jeg synes ikke du skal planlegge noe særlig mer. Ta ting som det kommer. Og min egen erfaring fra turen i fjor er at det er et utall gode tips å få på dette forumet etter hvert som turen skrider fremmover. Du vil neppe ha tid til å besøke alle stedene du får tips om. Og om du er raus med bilder og beskrivelser vil kanskje enda flere bidra med tips og råd. En innvending mot den grove planen er at du vii fare med harelabb over kyststrekningen fra Stadt til Vestfjorden. Strekningen Namdalskysten - Saltfjorden inkludert Helgelandskysten er etter min mening det ypperste norskekysten har å by på. Men til gjengjeld må du passere denne strekningen både på nord og sørtur slik at det bør bli mulighet til å få et brukbart inntrykk likevel. Vi planlegger ferie på Helgelandskysten i sommer med start ved St.Hans. Om det lar seg gjøre hadde det vært hyggelig å hilse på, det begynner å bli mange år siden vi møttes sist. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
nie Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Snaķker vi samme bjoris som Tesla-bjoris over på elbilforum? Uansett et spenstig prosjekt som jeg også tenker å gjennomføre en gang men da blir det nok med motorbåt! ... Ønsker deg god tur og ser frem til mange fine oppdateringer oppover vår langstrakte kyst! Sitér dette innlegget Link to post
Finn Thon Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Spennende. Selv har jeg satt av 12 uker. Reiser fra Oslo ca. 2 Juni. 4 uker opp. 4 uker i Lofoten/Vesterålen. Og 4 uker tilbake. En av utfordringene er at jeg vil seile alane opp. Fruen tar fly :-) Begynner å bli godt forberedt allerede. Noe småtteri gjenstår. Kanskje vi møtes - har en Arcona 370 med "Sirkus" på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Spændende tur! Tænk hvor tiden går. Jeg husker din hentertur, som var en af de første, jeg fulgte her på BP - også fordi du som jeg husker det kom forbi hjemmehavnen i Helsingør på vejen hjem. Uanset, så rigtigt god tur. Håber, at du vil lægge lidt billeder og beretninger ud undervejs! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 (redigert) Ja, her går dag og natt med til konfirmasjonsforberedelser så det ble ikke tid til å følge opp, men det kommer for fult fra neste uke, da er det fokus på båten og klargjøring før tur, samt på høy tid å studere enda nærmere hva/hvor en vil fokuser opp over,! Veldig hyggelig å høre fra gamle kjente fra da jeg var meget aktiv på Båtplassen, det føles absolutt ikke som at det er 10 år siden vi hentet båten i Tyskland. Selv om båten har blitt mye brukt på Vestlandet har det vært ett savn å ikke komme seg litt lengre avgårde, men det skal det altså blir en ordning på nå;) Du verden så jeg gleder meg til denne turen:) Det blir helt klart oppdateringer løpende underveis, antakelig vil jeg bruke bloggen da denne er lett å oppdatere via en app, men jeg har ikke brukt den så aktivt i det siste så jeg får se hva jeg finner enklest og mest hensiktsmessig:) Stay tuned så kommer det mer! Brigg, veldig hyggelig om vi treffes og du har nok veldig mye interessant info fra indrefileten på turen min, Nordlandskysten. Har tenkt på det du sier om at jeg har for dårlig tid der, ser den og tenker litt på å redusere tiden i Nord, der har vi tilgang på båt og har vært mye før også. Jeg må jobbe en uke, men ser at det kan la seg gjøre å ligge i en gjestehavn også og kanskje forflytte seg korte strekk den uken også. Familien kommer senere nordover enn planlagt også nå, dermed enda mer tid før det er noe stort poeng komme til Harstad! Vestfjordseilasen 30.6 hadde vært en opplevelse å få med seg, Trænafestivalen også, men tidsmessig vanskelig, jeg må ha kommet meg lengre nordover når den går av stabelen og det er for tidlig å være der på retur da! Redigert 7.Mai.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Mange gjestehavner langs Trøndelags- og Nordlandskysten har Wifi-dekning, og med unntak av enkelte større steder er havneleien så beskjeden at det går helt greit å ligge noen dager. Og mobilt bredbånd via 4G går også bra de aller fleste stedene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 (redigert) Ja, da nærmer det seg avreise fra Stord. Fredag kveld er planen å legge avgårde noen timer bare for å komme i gang:)! Langtidsvarslet viser nordavind hele langtidsperioden så akkurat nå er jeg spent på om vi kommer oss rundt Stad, regner med det er ganske tøft når det blåser minimum 8 ms fra Nord/Vest og har gjort det i dagevis? Helt til nå skulle mandagen være bedre så litt derfor vi presser oss avgårde fredag, men nå er båten klar etter lange dager de siste ukene med bytte av bunnventiler, septikkslanger, systemrens på motor, startbatteri, rens av vinsjer +++, i tillegg til vanlig vedlikehold. Vi går nok Alverstraumen og indre lei oppover for motor heller enn å kjempe i nordavinden, vi har uansett gått mest ytre lei før så det blir bare hyggelig når en er på tur, men så er det denne Stad’en da:) Redigert 6.Juni.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
pacuare Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Du har da seilbåt. 8m/s motvind er ikke noe problem. Det blir humpete, men det er bare en dag. Lite seilføring og litt lavere enn normal kryssvinkel gir mest behagelig seilas. Ønsker å unngå harde slag når en detter ned bølgene. Litt lavere vinkel sammen med lav kryssfart (5,5 knop?) er det vi velger når det er mye bølger på havet. Men de forholdsreglene tar vi når det blåser mye, altså fra 16 ms og opp. I 8 m/s er det vanlig kryss. En venner seg til å seile kryss i mye vind. Båten har ikke problemer med det. Flere som vurderer tur som ikke liker værmeldingen. Er ikke kvalitetstid med motvind. Er du litt impulsiv er det bare å ombestemme seg, og sette kursen vestover i steden. Anbefaler rundt England (caledonien kanalen, sydover irskesjøen og opp engelske kanal). DEt viktigste er å være på tur. Litt bedre vær sydover. Spørsmålet er om du vil våkne til 8 grader eller 22 grader. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 45 minutes ago, pacuare said: Du har da seilbåt. 8m/s motvind er ikke noe problem. Det blir humpete, men det er bare en dag. Lite seilføring og litt lavere enn normal kryssvinkel gir mest behagelig seilas. Ønsker å unngå harde slag når en detter ned bølgene. Litt lavere vinkel sammen med lav kryssfart (5,5 knop?) er det vi velger når det er mye bølger på havet. Men de forholdsreglene tar vi når det blåser mye, altså fra 16 ms og opp. I 8 m/s er det vanlig kryss. En venner seg til å seile kryss i mye vind. Båten har ikke problemer med det. Flere som vurderer tur som ikke liker værmeldingen. Er ikke kvalitetstid med motvind. Er du litt impulsiv er det bare å ombestemme seg, og sette kursen vestover i steden. Anbefaler rundt England (caledonien kanalen, sydover irskesjøen og opp engelske kanal). DEt viktigste er å være på tur. Litt bedre vær sydover. Spørsmålet er om du vil våkne til 8 grader eller 22 grader. Hehe, kryss i 8 ms er ikke noen utfordring, jeg seiler mye regatta så kryss opp mot 12 ms er greit, over det er det bare ett slit, men Stad med vanskelig bølgeforhold og retursjø mv er vel det jeg lurer mest på. Vinden i seg selv er jo ingen utfordring. Ja, gå lavere og med lite seil vil nok vi også velge, spesielt siden vi har en ganske flatbunnet båt som slår mye i store bølger. Når jeg nå ser på værmeldingene så er det ikke nord-vest, men nord-øst, jeg vil tro det har ganske mye å si på Stad? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
MSHEIMLY Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Spennende. Skal selv seile i samme område i begynnelsen av august. Kanskje vi sees. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 bjoris skrev for 8 timer siden: Ja, da nærmer det seg avreise fra Stord. Fredag kveld er planen å legge avgårde noen timer bare for å komme i gang:)! Langtidsvarslet viser nordavind hele langtidsperioden så akkurat nå er jeg spent på om vi kommer oss rundt Stad, regner med det er ganske tøft når det blåser minimum 8 ms fra Nord/Vest og har gjort det i dagevis? Helt til nå skulle mandagen være bedre så litt derfor vi presser oss avgårde fredag, men nå er båten klar etter lange dager de siste ukene med bytte av bunnventiler, septikkslanger, systemrens på motor, startbatteri, rens av vinsjer +++, i tillegg til vanlig vedlikehold. Vi går nok Alverstraumen og indre lei oppover for motor heller enn å kjempe i nordavinden, vi har uansett gått mest ytre lei før så det blir bare hyggelig når en er på tur, men så er det denne Stad’en da:) Starta ein slik tur på ein fredag??? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 36 minutes ago, Ask said: Starta ein slik tur på ein fredag??? Hehe, ikkje spesielt overtruisk så det går bra, men går det dårlig så har du forklaringa di her med ein gang;) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 1 hour ago, MSHEIMLY said: Spennende. Skal selv seile i samme område i begynnelsen av august. Kanskje vi sees. Det får vi håpe, men jeg tenker å være tilbake ca 10. august. Starter du sør og skal nord så kanskje vi møtes? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Tabaqui Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Går motsatt vei nå. Kommet oss sør av Rørvik, og foreløpig har vi hatt fin 4G dekning dekning stort sett overalt, så nett er ikke noe problem. DAB dekning derimot... Hadde turen opp for et par år siden, mye fine plasser, men våre favoritter er området du allerede bor i og Rørvik - så langt nord du tør. Myken er nevnt, kan også legge til Træna (Sanna), Lovund, Rødøya, Steigen generelt, Skrova, Senja, yttersiden av Tromsø osv. Lofoten utenom Skrova har vi ikke rukket selv enda. Da vi gikk nordover sist hadde vi kuling i rompa rundt Stadt. Vi gikk langt på utsiden av Bukketjuvane og hadde ikke noe retursjø og snakke om. Om det var tilfeldig eller generelt skal jeg ikke prøve å si noe om. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Det beste rådet jeg kan gi er å la dine ønsker og innfall, vær og føre bestemme agendaen; ikke avtale en masse møter du må rekke. Skal du bytte crew underveis må de tilpasse seg dine behov, ikke motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Krimart skrev 33 minutter siden: Det beste rådet jeg kan gi er å la dine ønsker og innfall, vær og føre bestemme agendaen; ikke avtale en masse møter du må rekke. Skal du bytte crew underveis må de tilpasse seg dine behov, ikke motsatt. Her er jeg helt enig. Det er litt knot å reise i Norge, men på en dag kommer en seg til de fleste merkelige steder. Det er også mange hurtigbåtruter langs kysten. Det å bevege seg til nærmeste hurtigbåtkai er overkommelig med seilbåt. Å komme seg til nærmeste store flyplass til en gitt tid er myyyyye mas. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Ja, det har jeg sagt til alle at noe «billig flybillett» kan de ikke basere seg på. Jeg har litt unntak for fruen som skal komme på snarest etter Trondheim, da blir det nok henting på flyplassen, men ellers får de komme seg dit jeg er. Blir familie på vei opp og seilerkompisser på vei nedover fra familien har dratt hjem, tror det blir en god miks da vi antakelig vil seile raskere hjem enn opp, men vi får se nå da! Kuling på stad til torsdag så tror ikke vi runder før da, mulig vi nå starter lørdag morgen og tar det i litt flere økter, vi får se Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
sunnmøre Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Om du har tid, så kan det godt hende det går fint å lure seg rundt Stad tidlegare. Om vinden er austleg, blir det ikkje så mykje sjø. Du kan då gå nært land og få ein grei tur rundt. Måløy og Silda er dei aktuelle plassane å vente Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 8.Juni.2018 Del på Facebook Svart 8.Juni.2018 Ser fram til å følge turen din. Ellers tar jeg meg rett som det er en liten tur ut i havgapet her hos oss, så det er slettes ikke umulig at vi ses før du skal krysse Hustadvika. Gikk der selv forrige helg i rolig sjø. Uansett, lykke til videre nordover, Bjoris! Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 8.Juni.2018 Del på Facebook Svart 8.Juni.2018 23 hours ago, bjoris said: Kuling på stad til torsdag så tror ikke vi runder før da, mulig vi nå starter lørdag morgen og tar det i litt flere økter, vi får se Ikke vær bekymret for vind i mot. Du kan starte nesten uansett vær. Blir det utrivelig så er det bare å snu og "surfe" tilbake til havn igjen. Medvindsseilas er alltid triveligere enn kryss i mye vind. Har selv startet flere ganger hvor jeg har følt at det har blåst i meste laget, men stort sett alltid har det vært bedre enn forventet. Vissheten om at det er mulig å snu og få en behagelig seilas tilbake i havn er alltid god å ha. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Da e vi på dag 2, jeg legger ut en rapport pr dag p bloggen www.bjoris.blogspot.com for de som vil følge oss. Målet for dagen er Askvoll. Det meldes om 13-14 ms nordlig på Stad til og med Tirsdag så haster ikke å komme lengre nord. Satser på første sykkeltur i kveld, trengs litt trening undervei skal en kunne kose seg;) Sliter med Aisn, den er kresen på strømmen og slår seg av... sliter også med å få inn andre båter via WiFien... Men får teste litt mer Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.