Haba Startet 1.Mai.2018 Del på Facebook Startet 1.Mai.2018 Båten lå på sjøen i vinter med motor konservert og ble derfor ikke startet igjen før nå nylig. Rolig oppstart. Men da jeg kjørte første turen merket jeg noe galt. Turtall buttet ved ca. 2400 rpm og eksosen ble svart. Tenker at det er turbo som henger. Har ikke åpnet og sjekket ennå, men lurer på hva som kan og bør gjøres. Kan dette fikses uten å demontere og skifte ? Motoren er en Yanmar 4jh2ute. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Er nok rust på eksossida.Prøv å ta av eksosbendet.skrap vekk rust,prøv forsiktig å løsne den.Er du forsiktig og litt heldig så kan det gå bra Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Kjenner ikke din motor men klarer du å ta av luftfilter og dreie turbo med fingrene? Trenger ikke å sitte så hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Opplevde d samme selv. Etter 2 forsøk opp til turtallet buttet så løsnet turboen og motorluka kunne lukkes? Sitér dette innlegget Link to post
W_Bora Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Dette gjorde jeg på en lik motor for noen år siden. Enkel jobb. Ta ut turboen og skrap rent på eksos siden. Ideelt sett bør jo turboen byttes, men den har nå fungert greit i 3-4 år og snurrer fortsatt:) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Tok bort luftfilteret og kjente på skovlene i turboen. Snurret lett rundt. Luftfilteret er bare slik netting type og syntes ikke å være så tett, men skal jo rense det. Tror heller ikke at turboen ha waste gate ventil, så hvor leter jeg nå? ? Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 ta av luftfilter boks, start opp motor, se om turbo snurrer rundt da, letteste måten å rengjøre turbo på er og ta av sneglehuset på eksos side, det sitter 6 mutrer på bakside mot lagerhuset, selve turbin skal ikke være nødvendig å løsne for og få av sneglehus, har du intercooler på denne motoren kan det være at denne trenger en rens, dette er helt normalt når det gjelder div Yanmar motorer, det som gjør at det kokser og tetter til er rett å slett daukjøring av motor Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Jeg brukte saltsyre og en liten pensel en gang jeg var ute for det. Tok av eksosbendet og matet syre på rusten med et par min mellomrom i en halvtime. Lot det så stå en halvtime og sprayet forsiktig med vann for å skylle ut syren, og så WD40. Det er en måte å gjøre det på som er veldig skånsomt for turbinhjulet. Utstyr: En halv spylervæske kanne, sprayflaske med vann, saltsyre, pensel og verneutstyr Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Takker for gode råd. Har liten lyst til å ta av eksosbendet, kronglete å komme til og det ble skiftet i 2016 og koksen skrapet ut. Lite tro på at det er koks og sot i utblåsingen som er problemet nå og skovlene dreier som sagt uten noen motstand. Men jeg synes det tyder på noe med lufttilgangen det jeg forstår. Men kan dieselpumpa mistenkes for å gi på for mye med gasspådrag i høyere turtall? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Kan være at det ble skrapet for mye. Altså at det blir for stor klaring mellom skovlene og turbohuset på eksossiden. Den varme eksosgassen skal drive turboen, men ved for stor klaring lekker eksosengassen forbi uten å spinne turbinen. Klaringen skal være noen få tidels mm. På mine KAD300 var 2,5-3mm klaring og turboene måtte skiftes til tross for at de var i god mekanisk stand. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
bellen Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Tviler på at det er noe galt med selve turboen, om den er byttet i 2016. Har du wastegate på den? Isåfall, så tror jeg kansje det er den som har hengt seg opp etter vinterdvalen. Ikke unormalt at den må smøres opp av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Eksosbend som var skiftet. Nei, ta av luftfilter og se om du klarer å bevege turbo ved lett berøring med fingere. Selvsagt når motor ikke går :) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 I følge en Yanmar forhandler jeg snakket med en gang kan turboen renses ved å kjøre på ca. fullt turtall i en times tid. Varmen skal da gjøre at koksavleiringer løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Tviler nå på at det er turboen som er problemet. Startet og varmkjørte motor, fikk turtallet opp til max i fri, motor var uten belastning, ble bare ruset opp. Lurer nå på om intercooler er en tett synder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.