Jump to content

Yanmar 4jh2ute, turbo henger etter opplag, hva nå?


Haba

Recommended Posts

Båten lå på sjøen i vinter med motor konservert og ble derfor ikke startet igjen før nå nylig. Rolig oppstart. Men da jeg kjørte første turen merket jeg noe galt. Turtall buttet ved ca. 2400 rpm og eksosen ble svart. Tenker at det er turbo som henger. Har ikke åpnet og sjekket ennå, men lurer på hva som kan og bør gjøres. Kan dette fikses uten å demontere og skifte ? Motoren er en Yanmar 4jh2ute.

Link to post

ta av luftfilter boks, start opp motor, se om turbo snurrer rundt da,  letteste måten å rengjøre turbo på er og ta av sneglehuset på eksos side, det sitter 6 mutrer på bakside mot lagerhuset, selve turbin skal ikke være nødvendig å løsne for og få av sneglehus, har du intercooler på denne motoren kan det være at denne trenger en rens, dette er helt normalt når det gjelder div Yanmar motorer, det som gjør at det kokser og tetter til er rett å slett daukjøring av motor

Link to post

Jeg brukte saltsyre og en liten pensel en gang jeg var ute for det. Tok av eksosbendet og matet syre på rusten med et par min mellomrom i en halvtime. Lot det så stå en halvtime og sprayet forsiktig med vann for å skylle ut syren, og så WD40. Det er en måte å gjøre det på som er veldig skånsomt for turbinhjulet.

Utstyr: En halv spylervæske kanne, sprayflaske med vann, saltsyre, pensel og verneutstyr

Link to post

Takker for gode råd. Har liten lyst til å ta av eksosbendet, kronglete å komme til og det ble skiftet i 2016 og koksen skrapet ut. Lite tro på at det er koks og sot i utblåsingen som er problemet nå og skovlene dreier som sagt uten noen motstand. Men jeg synes det tyder på noe med lufttilgangen det jeg forstår. Men kan dieselpumpa mistenkes for å gi på for mye med gasspådrag i høyere turtall?

Link to post

Kan være at det ble skrapet for mye. Altså at det blir for stor klaring mellom skovlene og turbohuset på eksossiden. Den varme eksosgassen skal drive turboen, men ved for stor klaring lekker eksosengassen forbi uten å spinne turbinen. Klaringen skal være noen få tidels mm. På mine KAD300 var 2,5-3mm klaring og turboene måtte skiftes til tross for at de var i god mekanisk stand.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...