Jump to content

Hitachi dynamo lader ikke etter reimbytte

blue moon

Recommended Posts

Har en LR180 dynamo jeg måtte flytte litt på i forbindelse med impellerbytte, løsnet ingen kabler, satt den på plass med ny reim. Nå lader den plutselig ikke, men trekker 40amp med motoren igang. Får ingen alarm eller ladefeil i dash, reima sviver fint. De 3 kontaktpunktene på dynamoen sitter på, men kan muligens ha blitt et brudd en plass?? Kan dette måles enkelt? Det finnes jo et helt leksikon av lesestoff hvordan disse fungerer og jeg blir bare mer forvirra.. (ladec?!)Tar den ut for sjekk om ingen kan hjelpe meg med noe tips her.

2AFA2F80-DAF5-4A8C-BE2C-687678805BFA.jpeg

09 Sealine F37 - VP D4 260

At dynamoen trekker 40 A, må du overbevise meg om for å få meg til å tru det. Men om so skulle vera, so reknar eg med at feilen må vera enten i diode(ne) eller i isolasjonen mellom diodebru og gods. I alle tilfeller so må feilen lokaliserast med sikkerhet, og om det er noko av det som eg antar, blir det fort ei vurdering kva som koster minst av rep eller ny dynamo.

Jeg leste av forbuket på NASA battmonitor, den har vært veldig nøyaktig. Spenning nede i 11,8V ved drift. Stiger til 12,6V etter motor er stoppet. Monitoren har alltid vist lading under drift tidligere. Har sjekket med det analoge voltmeteret at volten i hvert fall stemmer.

Leser at disse dynamoene tåler endel, innmat kan byttes fremfor i verste fall kjøpe ny meget dyr dynamo.. Det er trangtnok så det holder, men kan følge en leder fra en sort boks nede på maskin, er dette regulator? Kan det være noe også her?

Noen tips til feilsøking?

blue moon skrev 22 minutter siden:

Jeg leste av forbuket på NASA battmonitor, den har vært veldig nøyaktig. Spenning nede i 11,8V ved drift. Stiger til 12,6V etter motor er stoppet. Monitoren har alltid vist lading under drift tidligere. Har sjekket med det analoge voltmeteret at volten i hvert fall stemmer.

Leser at disse dynamoene tåler endel, innmat kan byttes fremfor i verste fall kjøpe ny meget dyr dynamo.. Det er trangtnok så det holder, men kan følge en leder fra en sort boks nede på maskin, er dette regulator? Kan det være noe også her?

Noen tips til feilsøking?

"Stiger til 12,6V etter motor er stoppet." Dette frikjenner langt på vei dynamoen, den har ingen sperre for å bruka strøm ogso når motoren ikkje går, hvis der er ein slik feil. So då er det å finna ut kor strømmen i realiteten går. Når det gjeld bytte av deler i ein dynamo, so kan det vera noko som er billigare enn ny dynamo, men overhaling av dynamo kan ogso bli dyraere enn ny.

Edit:

Stor stas nevner forvarming mens eg skreiv og 40A er vel passe til 4 sylindre - -

Redigert av Dinamo (see edit history)

Som skrevet så er ladingen uforandret med høyere turtall.

Batterimonitoren min har alltid indikert lading med motor igang, forvarming/gløding trekker endel strøm ja det kan være hvorfor jeg leser så høyt forbruk, bare det at ladingen ikke kommer.

Lite sannsynlig at dynamoen plutselig takker for seg når jeg er i gang å server andre ting, dette er nok min feil og i og med jeg ikke har koblet fra noe så har jeg vel dradd for mye å fått et brudd et sted.

Tar jeg ut dynamo og får den friskemeldt er jeg kanskje like langt..

4LHA STP, 06mod. Det er i hvert fall kontakt på dynamoen, kan noen forklare hvor de går?

Har skillediode, den tykke røde kabel på bildet går dit før batteriene? Under er en sort med litt mindre tverrsnitt, dette er da jord? Siste er pluggen med to tynne ledere, denne går vel til regulator? Vanskelig å følge.

Det er noe som ikke stemmer i regnetykket ditt. Hvor lenge har du kjørt motoren før du konkluderte at den ikke ladet? Jeg mener etterglødingen på den motoren skal vare i 6 minutter, og trekke 90A. Hvis du måler et trekk på 40A så kan det jo stemme med at dynamoen gir 50A. Med den originale innebygde regulatoren høres det riktig ut. Det er forøvrig lett å koble fra etterglødingen. Det er bare å trekke ut styrestrømsledningen på releet. Releet finner du ved å følge ledningen fra pluggene.

For å avklare, forvarming og gløding er det samme? 

Jeg tenkte på gløde indikatoren som lyser før oppstart, vet det går endel strømtrekk der.

Ble veldig overasket da jeg sjekket NASA monitor etter oppstart og det står 11,8V og 38AH Discharge. Normalt ville det stå 14,4V og xxAH Charge...

Kan jeg la den gå på tomgang si 10min og se om den begynner og lade?

Vil ikke skade batteriet/batteriene med såpass forbruk..

NASA monitor er koblet forbruksbatteriene, disse blir jo i likhet med startbatteriet ladet av dynamoen. Har fokusert på hvorfor den ikke lader, like rart er det at det tappes så mye.

@Komodo 2-3min. Kan prøve tipset ditt, rart hvis jeg plutselig skal kutte ut ettergløding eller?

Den forvarmingen vet jeg ikke om er på din motor. Den er spesiell og flere her har klaget på den da den varer veldig lenge. Litt rart at du ikke har merket den før hvis du har den. Husker du om ladelyset lyste FØR du startet, eller er det bortkoblet. Det hender det blir frakoblet ved ombygging av ladeopplegget. Siden du har skillediode så har sikkert båtprodusenten satt inn diode og kanskje denne sorte boksen også. Desverre er ofte koblingsskjema fraværende fra båtprodusent da de bare sender med skjema for motor som i grunnen sier lite når det gjelder dynamotilkoblinger i ditt tilfelle. Men har det skjedd endringer med ladelyset så er vi kanskje på sporet av noe. Sikker på at den røde som går fra dynamo til skillediode ikke gnisser borti gods et sted. Denne er strømløs på din når motor står stille og derfor kan det skje når den begynner og lade at strømmen går rett i gods. Neppe noen sikring heller på det strekket. Er der mer enn de tre + ledningene på skillediode.

Da tror jeg vi kan utelukke forvarming, mener min dynamo skal lade umiddelbart.

Jeg blir litt usikker når ladelyset blir nevnt, jeg får indikasjon på glødelampe og batteri, disse slukker som normalt ved oppstart.

Tror ikke det er mer enn de tre + på skilledioden nei.

Kan selvfølgelig dobbeltsjekke at ikke noe gnisser, men tviler.

Kan også skru fra hverandre + og — på dynamo, rengjøre og sette sammen igjen, men tvilsomt også dette.

Det heller vel til å levere dynamo til sjekk, men jeg mistenker en ledningsfeil et sted.

Hva er forresten den plasthylsa som kan sees rett ved kabelhetta til + kabel?

Denne er veldig kort og kommer ut fra dynamo, har gråmaling på seg og jeg mener den aldri har vært påkoblet noe sted.

Er det slik at mistanken om feil på dynamo utelukkende baseres på informasjon fra batterimonitoren som får sin informasjon fra en shunt presumtivt montert på minuskoblingen på batteribanken?

Er det målt spenning ut fra dynamo, eller ved hjelp av tangampermeter målt ladestrøm ut fra dynamo?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Kommer den UT av dynamo. På bildet ser det ut som den kommer fra moteren et sted og stopper på utsiden av dynamo. Det kan være senseledning som normalt går fra dynamo til forbruksbatteri. Den leser da spenning på selve batteriet fordi skilldioder gir spennigsfall på ca 0,7 volt. Den lurer da dynamoen til og gi ca 15 volt slik at batteriene får de 14,4 volt de skal ha. Men er slett ikke sikker på at det er senseledning for du snakket om en sort boks også. Kan hende det er den som gjør samme jobben som senseledning. Skilledioden kunne også gjort det i en moderne utgave, men siden den bare hadde tre + kabler er nok ikke den i stand til det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...