Jump to content

Hitachi dynamo lader ikke etter reimbytte

blue moon

Recommended Posts

Det blir å koble fra den lille sorte boksen her og, bra denne tråden kunne hjelpe andre også. (midlertidlig selvfølgelig..)

Stusset også på bare 4,3A lading, sjekket ikke etterpå. Men alt ser ut til å være på stell nå.

Synes den gamle reima var litt slakk, den nye har jeg ca 1cm vandring på. Er dette for stramt?

Videre skal jeg justere opp tomgang litt, synes det var i overkant med vibrasjoner på 750rpm. 

Gikk mye roligere på 800rpm. Jeg har tidligere skrudd den ned fra 900rpm. grunnet høy tomgangsfart :D 

09 Sealine F37 - VP D4 260

Hvis etter-varmeren trekker ex. 50 amp. og dynamo lader med 54 amp. så står man igjen med netto lading på 4 amp.

Slik kan det leses på batterimonitoren hvis det var der avlesningen ble gjort.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg er ganske sikker på at ettergløding trekker noe over 100A. Husker ikke eksakt og klarer heller ikke finne det igjen. Mulig jeg målte det men det er noe som sier meg at hver av disse to pluggene trekker noen og seksti ampere. Så et eller annet er galt her, om det er målingene som er feil skal jeg ikke påstå, men noe er det..

Batterimonitor leser kun av forbruksbatteriene, kanskje derfor jeg "kun" leser av 40-50AH på den?

Det gir jo mening det vanntro skriver utifra avlesningen min.

Jeg kan godt ta en ny måling med 1100-1200rpm ut fra dynamo når ettervarmingen har gitt seg, hva skal ca. ladestyrke være da?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Ja ca. 14,4 når batteriene begynner å fylles opp.

Leste du av ca. 14V så er nok alt iorden etter såpass kort gangtid som du hadde.

Jeg vil tro din måling av Ampere direkte på dynamo med tangamperemeter var en feilmåling, og/eller lite lading pga. lavt turtall.

Jeg tror du kan friskmelde systemet ditt.

1 cm vandring på rem er OK. men husk å etterstramme etter noen timers bruk, nye reimer gir seg litt til å begynne med.

blue moon skrev for 2 timer siden:

Det gir jo mening det vanntro skriver utifra avlesningen min.

Nei, egentlig ikke.  I første post skrev du at dynamoen trekker 40A fra batteriene. Det er en grei måling så lenge du leser av på monitoren. Men i går skrev du at du målte 4,3A lading ut fra dynamoen mens ettervarmingen pågikk. 

Slike tangamperemetere kan være litt kilne å bruke. Når du slår det på må du nullstille det før du klemmer over ledningen. Dessuten, har du lest av riktig? Dersom du hadde 43A ut fra dynamo stemmer regnestykket bedre. Du hadde et strømtrekk på monitoren på 51A, så hvis du legger til 43A fra dynamoen har du 94A, og det stemmer godt med hva jeg skrev om strømtrekket til etterglødingen i første post. 

blue moon skrev for 2 timer siden:

Jeg kan godt ta en ny måling med 1100-1200rpm ut fra dynamo når ettervarmingen har gitt seg, hva skal ca. ladestyrke være da?

Ja, men mål strømmen fra dynamo både mens etterglødingen er aktiv, og etter at den har slått seg av. Legg merke til polspenningen på start og forbruksbanken før og etter (multimeter med krokodilleklemmer rett på polene på startbanken, forbruksbanken leser du jo av på monitoren). Da får du seks målinger. Og en annen ting. Hvis du trekker strøm fra forbruksbanken til ettergløding så har du kanskje ikke skillediode mellom bankene som du skrev lenger opp?

Ja, det er den om det er en 4LHA. Rett framfor boksen finner du pluggen som skal separeres. Om du følger ledningene fra boksen så er pluggen der. Mener å huske at det var den eneste pluggen i det området. Originalt så har pluggen en «gjenbruksstrips» som du åpner med en negel. Da er det mye lettere å åpne pluggen. 

Redigert

Pluggen har bare 2 ledere. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
blue moon skrev 37 minutter siden:

Så det er altså ikke pluggen jeg har bilde av under boksen @Kjellg ? Virker som det er på boksen Worry og andre har frakoblet?

Jeg har som du sier en plugg til i nærheten av boksen, men vanskelig å følge noen ledere når de ligger i krympestrømer og stripset oppunder.

Kan sikkert ta ut den også, men jeg syntes det var enklest å komme til den med 2 ledere. Den ligger åpen i dagen og du ser den ovenfra. Kan også ta bilde litt senere i dag. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg har lite peiling men følger tråden da jeg driver også mye med dynamo om dagen. Men... dette ser litt mistenkelig ut.

Edit..Nå ser jeg at problemet er løst men jeg ville allikevel flyttet på den rød pluss ledning slik at den ikke ligger på den svart minus. Blir det kortslutning der så er det ikke bare dynamoen som blir ødelagt.

yandyno.jpeg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...