mahogny Startet 3.Mai.2018 Del på Facebook Startet 3.Mai.2018 Skal sette inn ekstra batteri til forbruk. Usikker på hva jeg bør gjøre... Det står et AGM 104Ah der i dag. Pris på dette er 2600,- og det var nytt i 2015. Jeg kan enten kjøpe et nytt tilsvarende batteri, og svekke det nye batteriet ned på nivå med det gamle, si det har 90ah igjen nå, eller kjøpe 2 nye 110ah "vedlikeholdsfrie" batterier på Biltema. Siste alternativ gir høyere Ah tot, og 4 års garanti, mens det første gir bedre og tryggere batterier (?). Hva ville du gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Gitt at du ikke merker noen vesentlig effektreduksjon i det gamle batteriet hadde satt inn ett AGM til. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Enig med Bitteliten her. Hvis batteriet fra 2015 ikke er mishandlet er det så godt at det bare er å bygge ut eksisterende bank. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
mahogny Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Bitteliten skrev 1 time siden: Gitt at du ikke merker noen vesentlig effektreduksjon i det gamle batteriet hadde satt inn ett AGM til. Ok. Men båten er ny for meg i år, så vet ikke hvordan jeg skal få sjekket tilstand. Har kjøpt en Ctek M200 jeg skal lade banken med, men den kan vel bare indikere om status er ok eller ikke, ikke hvor slitt det er? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Enig med guttene her. Er det ikke mishandlet så burde det fortsatt være veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
mahogny Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Fant kvitteringen nå og batteriet er fra mai 2012... Dvs at det har gått 6 sesonger og på sitt 7. nå. Det forandrer jo saken... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Ja, da hadde jeg kjøpt ett stort batteri om det er plass til det. Feks ett på 150 Ah. hva har du av forbrukere i båten? varmeapparat? kjøleskap? Sitér dette innlegget Link to post
mahogny Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Bitteliten skrev 1 time siden: Ja, da hadde jeg kjøpt ett stort batteri om det er plass til det. Feks ett på 150 Ah. hva har du av forbrukere i båten? varmeapparat? kjøleskap? Ikke varme, ikke v.tank heller, men kjøleskap, lys, gps, radio og ikke minst diverse usb uttak til lading av nettbrett og tlf... Hvorfor 1 på 150? Må da være bedre å koble sammen 2 like, nye batterier og få 200 til sammen?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Jeg for min del ville ha kjøpt to nye på Biltema som du selv foreslår. Hvis du har plass til det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 (redigert) fordi 150 Ah holder mer enn nok til det lille forbruket du har. Og det er enklere å installere -om det er plass Jeg har 500 Ah AGM på 43 fot seilbåt som drar 8-10Ah i timen når vi seiler... radar, plottere, autopilot, varmer, to kjølebokser, lys mm bytt pærer i lys/lanterner til LED - da sparer du mye Redigert 3.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 mahogny skrev for 4 timer siden: Jeg kan enten kjøpe et nytt tilsvarende batteri, og svekke det nye batteriet ned på nivå med det gamle Det er en seiglivet mye. Så lenge begge batterier er i orden, har normal flytespenning og er av samme teknologi, vil de ikke påvirke hverandre. Det vil gå litt strøm mellom dem ,men den er tilnærmet null og kun av betydning om de står parallellkoblet i mange måneder uten lading. Det er ved seriekobling (24v) at batteriene må være like, ha samme kapasitet. mahogny skrev for 2 timer siden: Ok. Men båten er ny for meg i år, så vet ikke hvordan jeg skal få sjekket tilstand. Har kjøpt en Ctek M200 jeg skal lade banken med, men den kan vel bare indikere om status er ok eller ikke, ikke hvor slitt det er Se her: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.