Jump to content

Har du ryddet en strand i dag ?

Eureka

Recommended Posts

Ja, har du ryddet en strand ? 

Om du ikke rakk det i dag, gjør det i morgen. Og om det smaker best med taco i morgen, så har du heeeele helga på deg. ? 

Så var det meg selv da: siden jeg går med barnevogn for tiden, så har jeg rydda grøften langs 4 km fylkesveg. 3 storsenter med søppel er mitt bidrag i år. Strandlinje har jeg ryddet 4 år på på rad. 

Gjør din innsats, båtmann! ?

Mine kjære elever ryddet flere store sekker med plast og diverse tjafs langs noen strender og viker i dag. Holdt på tre timer, en viktig innsats:thumbsup:

Selv plukker jeg (nesten daglig) opp plast som reker rundt i havna. Skal innrømme at jeg først og fremst har gjort dette for å hindre at noen får tettet kjølevannsinntaket sitt, men også fordi det er en uting at slikt får ligge og slenge i naturen og i sjøen. Farlig for både store og små dyr, og også for oss mennesker.

Det er to ting som jeg biter meg merke i.

1:bøndene har et problem å løse når det gjelder høyballplast. 

2: den nye type brusflasker har dårlig holdbarhet. Finner veldig mye ødelagte flasker. Gjerne i store biter, kuttet opp av kantslåtten. Blir ikke noe pant ut av det gitt. 

Godt jobbet, alle som har ryddet!!

På svai skrev On 4.5.2018 at 10.37:

Godt tiltak som alle bør være med på.

Riska Båtforening, som jeg er medlem i, har fellesdugnad med strandrydding imorgen, ifra 1000 til 1400.

Vi får satse på at vi blir mange som stiller opp.

:thumbsup:

Så får vi heller kose oss med annet arbeid etterpå. :cheers_wine:

Båten i foreningen og? Vi er flere her inne fra riska båtforening. 

Når det gjelder ryddekampanjer er det vel og bra. Men det vil ikke hjelpe hvis ikke folk skjerper seg. Med unntak av ryfri sine områder her i Ryfylke kan man plukke uendelig rundt omkring. Det flyter overalt. Det er noe grunnleggende feil vi mennesker gjør. 

Pleier å gjøre som nevnt over her at vi plukker litt når vi er ute og bruker områdene. Men det viktigste eg gjør synes eg er å lære ungene at man tar med seg driten. Og den beste måten å gjøre det på er å ta med seg driten..... 

16 hours ago, Joltus said:

Båten i foreningen og? Vi er flere her inne fra riska båtforening. 

Når det gjelder ryddekampanjer er det vel og bra. Men det vil ikke hjelpe hvis ikke folk skjerper seg. Med unntak av ryfri sine områder her i Ryfylke kan man plukke uendelig rundt omkring. Det flyter overalt. Det er noe grunnleggende feil vi mennesker gjør. 

Pleier å gjøre som nevnt over her at vi plukker litt når vi er ute og bruker områdene. Men det viktigste eg gjør synes eg er å lære ungene at man tar med seg driten. Og den beste måten å gjøre det på er å ta med seg driten..... 

Hei Joltus, 

Ja båt også i foreningen. :wink:

Vi var vel omtrent 20 personer med små og store som samlet 40 + store sekker med plast i vika på Usken.

Men, som du sier, det viktigste er å rydde etter seg selv og kanskje ta med litt ekstra av det som ligger rundt.

Var rimelig sjokkert hvor mange lag med plast som ligger begravet under gresset og einerbuskene. Det ble en tung jobb, men vi var mange som bidrog. :thumbsup:

Forrige post forsvant i rollbacken her om dagen...

Enig i mantraet for denne tråden: Alle må rydde litt og vi må lære den oppvoksende generasjonen å ta ansvar. Familien ryddet på lørdag og skal i år plukke litt hver gang vi er utpå sjøen!! 

Jeg har skolebarn og det er stort fokus på plast og forsøpling via skolen. I dag var leksa til eldstemann at han skulle se en episode med Planet plast sammen med en voksen: http://tv.nrk.no/serie/planet-plast/MDHP11030418/.

På svai skrev for 1 time siden:

Hei Joltus, 

Ja båt også i foreningen. :wink:

Vi var vel omtrent 20 personer med små og store som samlet 40 + store sekker med plast i vika på Usken.

Men, som du sier, det viktigste er å rydde etter seg selv og kanskje ta med litt ekstra av det som ligger rundt.

Var rimelig sjokkert hvor mange lag med plast som ligger begravet under gresset og einerbuskene. Det ble en tung jobb, men vi var mange som bidrog. :thumbsup:

Glimrende jobba!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...