thomasd Startet 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2018 (redigert) Jeg er "akslingsjomfru", og skal sjøsette båten for første gang i morgen tidlig. Har lest meg frem til at jeg skal klemme på "kondomet" så det kommer ut litt vann, og har lest tips om å bruke sugerør for å få inn bittelitt fett. Men; når jeg skal tørrtrene med kondomet litt i kveld (kremt kremt...) ser jeg at det er ganske så harde saker. Klarer nesten ikke å klemme på det i det hele tatt. Så da blir jeg jo litt usikker - er det slik det skal være? Er det noen teknikker jeg bør bruke? Og, hvor kjapt etter sjøsetting må dette gjennomføres - kan jeg ta en 20 minutters tur til hjemmehavn i rolig tempo først? Thomas Redigert 3.Mai.2018 av thomasd (see edit history) Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 20 minutter = brent kondom. Du får ta med deg en som er kraftigere i klypa. Jeg har i hvert fall ikke noe problem med å klemme sammen på Hulda med 40 mm aksling. Det freser luft, og så kommer det en skvett vann. Som regel gjentar jeg prosedyren etter en liten stund, og da kommer det som regel mer luft. Prøv når du ligger i sjøen, det er ikke mye som skal til. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Nå aner jeg ikke hvilken båt du har da men. Kan ikke tro annet enn at det må gå helt fint, har da glemt å lufte ved sesongstart uten å merke noe til det selv ;-). Så klemmer du litt på den og legger du ørlite fett rett innafor "leppa" når du er fremme og gummien muligens er litt lunka. Ikke alltid like lett å komme til på undersiden osv men jeg pleier å legge på fett og vri akselen for hånd. Er ikke mye fett som skal til, nesten ingenting. Link to post
bmwpat Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Det følger med en liten tube fett når en kjøper pakkboksen, denne kan en stikke inn i forkant og presse inn litt fett. Når jeg har sjøsatt har jeg brukt den lille røde plast ringen som følger med pakkboksen. Setter denne på akslingen og presser de tynne plast lippene inn i pakkboksen i forkant. Du vil da se at det kommer vann ut, så kan en trø litt på gummien for å få ut luften. Tror ikke du klarer å klemme noe særlig med hendene, gummien er for hard. Legger ved et bilde Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Hulda skrev 1 minutt siden: 20 minutter = brent kondom. Ikke hos meg. Kanskje om den er nyinstallert og "tørr", og en ha svær motor eller noe.... Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Gummien for hard? Er det bare kontorfingre her ?? :-) At det går bra hos deg, Pinkvin, betyr ikke at det kan være en generell anbefaling. Spesielt når produsenten sier noe annet. Vi hadde en Nimbus som holdt på å søkke på vei inn til Son i forfjor. Vet ikke hvor han kom fra, men det var mye røk og lite kondom igjen. Link to post
Scand 360 dc Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Du kan bruke en tang og klemme litt på den rett etter du har sjøsatt, da vil du straks merke at litt luft kommer ut. Når det kommer litt vann slipper du opp. Så smører du litt fett inntil der gummien ligger inntil akselen. Da skal den kjøle og smøre fint. Link to post
Gunga Din Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 (redigert) bmwpat skrev for 1 time siden: Det følger med en liten tube fett når en kjøper pakkboksen, denne kan en stikke inn i forkant og presse inn litt fett. Når jeg har sjøsatt har jeg brukt den lille røde plast ringen som følger med pakkboksen. Setter denne på akslingen og presser de tynne plast lippene inn i pakkboksen i forkant. Du vil da se at det kommer vann ut, så kan en trø litt på gummien for å få ut luften. Tror ikke du klarer å klemme noe særlig med hendene, gummien er for hard. Legger ved et bilde smører den røde, og trykker den inn, innen sjøsettning......vrir rundt ett varv eller to....iblandt oppreper jeg proseduren så att jeg vet att der er fett rundt om........ sen trekker jeg tilbake den røde, lar den sitte kvar på akseln......tils neste sesong..... mindre risk att den forsvinner (har den røde forsvunnet, bruk sugrør, type Mc Donalds, dvs litt tykkere) etter sjøsettning innen jeg starter motorn, så klemmer jeg, trengs bare bittelite.....hører hur luften pressas ut....tils det kommer vann gjennom.......sen er det klart......sen kan man glemme..kondomen tils neste sjøsettning. har funket fint de 16 år jeg har hatt båten, har skiftet kondom nå i år, før første gang, båten er nå 27 år. Redigert 3.Mai.2018 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Gunga Din skrev for 6 timer siden: har funket fint de 16 år jeg har hatt båten, har skiftet kondom nå i år, før første gang, båten er nå 27 år. Skiftet for to år siden iom at jeg hadde akselen ute. Tipper kondomet var 20+ år gammelt. Så ut som om det kom ut av esken samme dag, som nytt. Byttet og pakket det gamle som nødreserve. Nytt var ikke veldig dyrt heller. God patent det volvokondomet. Link to post
thomasd Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Tusen takk for mange gode tips og tilbakemeldinger. Skulle gjerne hatt et slikt rødt verktøy, høres ut som det forenkler det hele litt, men skal pakke med meg ekstra håndkraft og noen sugerør, så satser jeg på at dette går finfint. Link to post
SoBo Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Ingen problem å klemme på disse Volvokondoma. Er ikke så all verdens med krefter som skal til. ( har brukt kondom i en årrekke ) Ellers gjør du som nevnt over med fettet. Bruk medfølgene tube. Dersom du ikke har tuben med fett, ikke bruk en liten flat skrutrekker med fett på. Den kan skade tette leppene. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jonas Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 (redigert) Hvis du klemmer og løfter samtidig litt oppover, får du en liten åpning på oppsiden og luften kommer ut. Redigert 4.Mai.2018 av Jonas (see edit history) Link to post
marius Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Opplevde aldri problem med å klemme ut luft fra kondomet ved sjøsetting. For å smøre brukte jeg bare en tannpirker til å dytte fettet inn i glippen når jeg klemte på det. Var fast prosedyre når båten var på land for vårpuss. Link to post
thomasd Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Kan rapportere at det å "klemme" ut luft var null problem. Var mer snakk om å så vidt ta på kondomet før luften, og etter hvert litt vann, piplet ut. Det å få inn fett tenker jeg blir litt mer utfordrende, ikke minst siden jeg har et v-gir som gir kronglete tilgang, men jeg skal vel på det til på et vis. Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Fettet må inn når båten er på land? Nå beveger akslingen seg litt forover/ bakover når det går ut/inn av gir, så om det er litt fett på akslingen glir det jo også inn. Men ikke forsøk å fylle på med mer fett enn en liten ert. Blir ddt for mye fett må kondomen av og renses. Det er lite som skal til. Volvo solgte før slikt fett på en veldig liten tube ala den som glyserinen til impelleren kommer i. Da kunne man stikke den tynne åpningen rett inn under. Men de har jeg ikke sett på noen år. Link to post
Sollux Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Her må det være mange med slapp kondom, for min er stein hard. Sånn fra spøk til revolver, jeg klarte heller ikke klemme slik at jeg merket at det kom luft ut. skal prøve sugerør trikset. Forøvring lurte jeg på om det går ann å kjøpe den rød plastikk dingsen løst? Link to post
Code0 Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Med en vannpumpetang på ytterste hakket har du krefter i massevis for å pumpe. Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Man trenger så vidt å klemme på dem for å få ut lufta - det er ikke noe problem Link to post
RanietsRE Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Plukker opp denne tråden i stede for å starte en ny. Noen som vet hvilket type fett som er anbefalt? Jeg tenker syrefri vaselin, i og med at det er en eller annen gummi sort, men det er kanskje ikke det mest varige mtp saltvann og utvask.. Link to post
Hulda Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Vaselin er ikke smøremiddel for roterende utstyr. Jeg har aldri brukt annet enn fett beregnet for denne type akseltetting. Link to post
Svithun Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars Jeg bruker dette fettet. Kjøper det hos marinedeler . no. Link to post
RanietsRE Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars Svithun skrev for 6 timer siden: Jeg bruker dette fettet. Kjøper det hos marinedeler . no Takker! Besluttet å bytte hele tettingen, da forrige eier ikke hadde helt kontroll på når den var bytta sist. Link to post
S/Y Emma Svart 19.Mars Link til dette innlegget Svart 19.Mars Jeg spurte en Volvo-forhandler om hvor ofte man bør bytte en slik "kondom". "Lekker det?" spurte han. "Nei" svarte jeg. "Da trenger du ikke gjøre noe". Har nå 5000 driftstimer på motoren, og mistenker det er den originale kondomen som står på. De er bortimot evigvarende. Det kom noen dråper ut for noen år siden, men da klemte jeg inn litt fett og siden har det vært tett. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Grønnskollingen Svart 19.Mars Link til dette innlegget Svart 19.Mars Jeg lurer på hvorfor Volvo er så nonsjalant til denne pakningen, som er relativt triviell å bytte, og samtidig er så veldig strenge på drevbelgen. Skulle jo tro en volvodong opplever mer mekanisk slitasje og varme 🤔 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn