Jump to content

Hvordan lufte og smøre blackjack/volvokondom? (pakkboks)


thomasd

Recommended Posts

Jeg er "akslingsjomfru", og skal sjøsette båten for første gang i morgen tidlig. Har lest meg frem til at jeg skal klemme på "kondomet" så det kommer ut litt vann, og har lest tips om å bruke sugerør for å få inn bittelitt fett.

 

Men; når jeg skal tørrtrene med kondomet litt i kveld (kremt kremt...) ser jeg at det er ganske så harde saker. Klarer nesten ikke å klemme på det i det hele tatt. Så da blir jeg jo litt usikker - er det slik det skal være? Er det noen teknikker jeg bør bruke? Og, hvor kjapt etter sjøsetting må dette gjennomføres - kan jeg ta en 20 minutters tur til hjemmehavn i rolig tempo først?

 

 

Thomas

Redigert av thomasd (see edit history)
Link to post

20 minutter = brent kondom. Du får ta med deg en som er kraftigere i klypa. Jeg har i hvert fall ikke noe problem med å klemme sammen på Hulda med 40 mm aksling. Det freser luft, og så kommer det en skvett vann. Som regel gjentar jeg prosedyren etter en liten stund, og da kommer det som regel mer luft. Prøv når du ligger i sjøen, det er ikke mye som skal til.

Link to post
Guest Avmønstret#

Nå aner jeg ikke hvilken båt du har da men. Kan ikke tro annet enn at det må gå helt fint, har da glemt å lufte ved sesongstart uten å merke noe til det selv ;-). Så klemmer du litt på den og legger du ørlite fett rett innafor "leppa" når du er fremme og gummien muligens er litt lunka. Ikke alltid like lett å komme til på undersiden osv men jeg pleier å legge på fett og vri akselen for hånd. Er ikke mye fett som skal til, nesten ingenting. 

 

Link to post

Det følger med en liten tube fett når en kjøper pakkboksen, denne kan en stikke inn i forkant og presse inn litt fett. 

 

Når jeg har sjøsatt har jeg brukt den lille røde plast ringen som følger med pakkboksen. Setter denne på akslingen og presser 

de tynne plast lippene inn i pakkboksen i forkant. Du vil da se at det kommer vann ut, så kan en trø litt på gummien for å få ut luften.

Tror ikke du klarer å klemme noe særlig med hendene, gummien er for hard. 

 

Legger ved et bilde 

Volvo pakkboks.jpg

Link to post

Gummien for hard? Er det bare kontorfingre her ?? :-)

 

At det går bra hos deg, Pinkvin, betyr ikke at det kan være en generell anbefaling. Spesielt når produsenten sier noe annet. Vi hadde en Nimbus som holdt på å søkke på vei inn til Son i forfjor. Vet ikke hvor han kom fra, men det var mye røk og lite kondom igjen.

Link to post
  bmwpat skrev On 3.5.2018 at 20.14:

Det følger med en liten tube fett når en kjøper pakkboksen, denne kan en stikke inn i forkant og presse inn litt fett. 

 

Når jeg har sjøsatt har jeg brukt den lille røde plast ringen som følger med pakkboksen. Setter denne på akslingen og presser 

de tynne plast lippene inn i pakkboksen i forkant. Du vil da se at det kommer vann ut, så kan en trø litt på gummien for å få ut luften.

Tror ikke du klarer å klemme noe særlig med hendene, gummien er for hard. 

 

Legger ved et bilde 

Volvo pakkboks.jpg

Vis hele sitatet  

 

 

 

smører den røde, og trykker den inn, innen sjøsettning......vrir rundt ett varv eller to....iblandt oppreper jeg proseduren så att jeg vet att der er fett rundt om........ sen trekker jeg tilbake den røde, lar den sitte kvar på akseln......tils neste sesong..... mindre risk att den forsvinner

(har den røde forsvunnet, bruk sugrør, type Mc Donalds, dvs litt tykkere)

 

etter sjøsettning innen jeg starter motorn, så klemmer jeg, trengs bare bittelite.....hører hur luften pressas ut....tils det kommer vann gjennom.......sen er det klart......sen kan man glemme..kondomen tils neste sjøsettning.

 

har funket fint de 16 år jeg har hatt båten, har skiftet kondom nå i år, før første gang, båten er nå 27 år.

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Guest Avmønstret#
  Gunga Din skrev On 3.5.2018 at 21.45:

 

 

 

har funket fint de 16 år jeg har hatt båten, har skiftet kondom nå i år, før første gang, båten er nå 27 år.

 

Vis hele sitatet  

 

Skiftet for to år siden iom at jeg hadde akselen ute. Tipper kondomet var 20+ år gammelt. Så ut som om det kom ut av esken samme dag, som nytt. 

 

Byttet og pakket det gamle som nødreserve. Nytt var ikke veldig dyrt heller. God patent det volvokondomet. 

Link to post

Kan rapportere at det å "klemme" ut luft var null problem. Var mer snakk om å så vidt ta på kondomet før luften, og etter hvert litt vann, piplet ut.

 

Det å få inn fett tenker jeg blir litt mer utfordrende, ikke minst siden jeg har et v-gir som gir kronglete tilgang, men jeg skal vel på det til på et vis.

Link to post

Fettet må inn når båten er på land? Nå beveger akslingen seg litt forover/ bakover når det går ut/inn av gir, så om det er litt fett på akslingen glir det jo også inn. Men ikke forsøk å fylle på med mer fett enn en liten ert. Blir ddt for mye fett må kondomen av og renses. Det er lite som skal til.

 

Volvo solgte før slikt fett på en veldig liten tube ala den som glyserinen til impelleren kommer i. Da kunne man stikke den tynne åpningen rett inn under. Men de har jeg ikke sett på noen år.

Link to post
  • 6 år senere...

Jeg spurte en Volvo-forhandler om hvor ofte man bør bytte en slik "kondom".

 

"Lekker det?" spurte han.

"Nei" svarte jeg.

"Da trenger du ikke gjøre noe".

 

Har nå 5000 driftstimer på motoren, og mistenker det er den originale kondomen som står på. De er bortimot evigvarende. Det kom noen dråper ut for noen år siden, men da klemte jeg inn litt fett og siden har det vært tett.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...