Krimart Startet 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2018 Hei, for å enkelt kunne ta opp og ned masten bør jeg ha en kobling / plugg for skjøting av VHF-kabelen i nærheten av masten. Er dette en enkel sak med en eller annen hann og hun-plugg? Er det noe ulemper med dette? (Kan jeg barw klippe av ledningen neste gang jeg skal ta ned masten? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Ja det finnes kontakter til dette. De fleste båtbutikken har det nok liggende Bakdelen, du får ett ledd til på antenneledningen som kan lage forstyrelser. Men du har ikke store valget om du vil ha ned antenne. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Gunga Din Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 hver skjøt, splitter eller lengdemeter coax, stjeler effekt....på veien mellom sender og antenne. Dette er som tysk grammatikk, det bare er så !!! Så for oss seilere som ønsker å kunne ta ned masten, så blir det veldig praktisk å ha en skjøtekontakt nær mastfoten.....som Benji skriver. I praktikken betyr dette tapet av effekt ikke så mye for oss seilere, for vi vinner så mye på vår høye antenneplassering, da det gjeller rekkevidde ! jeg har hatt ett par båter med dekkskontakter, prøv å unngå dette, vi tar en å annen sjø over dekk og saltet kryper inn i kabler å kontakter, de holder noen år men sen er det kjørt ! legg skjøten heller under dekk.........og da trenger du en eller annen form av vanntett dekksgjennomføring for kabelen.......svanehals er det enkleste.....men kanskje litt styggt på en liten båt, og ikke helt vanntett, du kan få inn litt vann under dekk. men det finnes helt vanntette kabelgjennomføringer som har så stor diameter att du kan få ut skjøtekontakten ! Cableport er en, da har du også plass til flere kabler, type lanterne eller dekksbelysning. men det finnes også dekksgjennomføringer som tar en kabel.....jeg har en enkel av denne typen.....men muttern og gummitettningen må vare på plass....innen man monterer skjøtekontakten på coax-kabelen.......ta med skjøtekontakten så att den passerer gjennom dekksdelen av denne kontakten. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 En TRÅD om kabel og ha skjøten under dekk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 (redigert) Takk for svar, jeg har en dekksgjennomføring som vist under som tar flere kabler. Er fornøyd med denne, så jeg ønsker kobling under dekk. Jeg har også hørt at man mister noe signalstyrke, men det er vel også avhenig av type kobling? https://seatronic.no/kabelgjennomforing Redigert 6.Mai.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Det er en Cableport den er bra..........har selv 2 stk i akterspeilet, som fanger inn alle kabler fra targan Det spørs hvilken type coax du har ? en tykk RG 213, kanskje blir i vanskligste laget å få bøjd så kraftig som cableporten fordrer. under dekk sen har jeg PL-kontakter typ disse en hann og en hunn-kontakt https://abrind.com/coax-guide/shop/rg8x-240uf-95tc-braid-100-foil-coax-cable-assemblies-pl259-connectors/rg8x-240uf-assemblies-pl259-to-so239-jack-copy/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.