Jump to content

Ønsker råd og tips for oppussing av stålbåt

FlytendeBadeKar

Recommended Posts

Hei Båtplassen!

Jeg er en rimelig ny-frelst båt-entusiast som i fjor høst kjøpte meg ett prosjekt som jeg nå er klar for å puste liv i. Jeg har så og si null erfaring med å jobbe på/med båt, men jeg er handy, lærer fort og ikke redd for å ta på meg prosjekter. Så jeg har kommet hit for å få litt råd og tips til hvordan jeg kan få mitt første prosjekt på vannet.

Båten jeg har kjøpt er en stål båt som jeg har blitt fortalt er hjemmelaget, og blitt brukt som hjelpebåt da større skip har lagt til kai. Det er alt jeg vet om båten. 

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne da dette som sagt er mitt første prosjekt, og føler meg litt rådvill og håper noen her kan gi meg veiledning i riktig retning?

Jeg har lyst til å gjøre alt selv, da jeg ikke har økonomi til å sette bort noe av jobben, og jeg synes samtidig det er litt av sjarmen da jeg først har tatt på meg prosjektet. Nemlig å gjøre alt selv. Men så har alle jeg kjenner er pluttselig verdensmestere i å pusse opp båt, så jeg tenkte å forhøre meg litt her inne før jeg bestemmer meg for hvilke fremgangsmåter jeg skal gå for. 

Jeg skal i første omgang bare prøve å kvitte meg med så mye rust som mulig å stoppe videre rustdannelse så godt det lar seg gjøre.

Så skal jeg ha nytt gulv, styre-enhet, og montere på en mariner 45hk motor som sikkert er alt for stor for båten(?). 

Dette er som dere skjønner ett budsjettprosjekt, som jeg også skal prøve å gjøre så billig som mulig. Båten kostet meg ca 5000, og motoren ga jeg en tusenlapp for. Har ikke noe bestemt budsjett, men håper jeg kommer i land for rundt 5-10.000 på utstyr, lakk og alt annet jeg trenger. En kompis av meg har en styre-enhet jeg skulle få som han mente passet, den kan jeg legge ut bilder av bare jeg får den.

Men det jeg lurer litt på i første omgang er: hva bør jeg gjøre med rusten som dere ser inni båten? Skal jeg ha på rusteter, eller bør jeg sandblåse? Og bør jeg bruke bengalakk eller epoxy-maling? 

Gjelder det samme utvendig på skroget?

Til gulvet har jeg de gamle platene som lå i båten, så de kan jeg bare tegne rundt å skjære ut nye. Her er det vel kryssfiner som gjelder? Men hva skal det evt. Behandles med for å tåle vannet som det kommer til å bli utsatt for?

Lang stamme eller kortstamme motor? Hvordan vet jeg hva slags motor som passer? Og hvor mange hk trenger jeg? Vet desverre ikke hvor mye båten veier, det spiller sikkert også inn en rolle ifht. Hk? 

Jeg trenger ingen besserwissere som kommer å forteller at jeg har biti over mer enn jeg klarer å tygge. Håper jeg har kommet på rett sted for å få litt inspirasjon og hjelp til prosjektet mitt. 

Planen er å dele fremgangen her utover sommeren og forhåpentligvis får jeg den på vannet i løpet av sesongen.

Det er garantert ting jeg ikke har tenkt på, eller noe jeg har glemt å ta med i farten, men regner med det er mer enn nok å gå på til og begynne med.

20180429_135946.jpg

IMG_1994.JPG

IMG_1993.JPG

20180429_140009.jpg

20180429_140545.jpg

20180429_140539.jpg

20180429_135928.jpg

20180429_140234.jpg

20180429_140532.jpg

Fint prosjekt! Utvendig kan du kanskje klare deg med P80 sliping, men innvendig ser det ut som du trenger å sandblåse. Her trenger du ihvertfall Svenske standarden Sa 2.5, som betyr så mye som at alt rust er borte med, bare noen få små prikker som er igjen. Priming er viktig og husk å mattslipe mellom lagene. Sparkling på skader med epoksysparkel og grunning deretter for å fjerne alle ujevnheter. Her trenger du 2, kanskje 3 lag grunning. Etterpå lakkere med 2-komponent lakk. De IJssel Coatings her vel egentlig alt du trenger, se også oppskriften her: https://dycas.no/veiledninger/grunning-og-lakkering-av-aluminium-og-stal . Tenk også på støvmaske og korttidsmaske ol.

Jeg har dessverre ikke noe erfaring med motor.

Lykke til! Ser fram til å følge med på prosjektet ditt.

FlytendeBadeKar skrev On 4.5.2018 at 21.21:

Lang stamme eller kortstamme motor? Hvordan vet jeg hva slags motor som passer? Og hvor mange hk trenger jeg? Vet desverre ikke hvor mye båten veier, det spiller sikkert også inn en rolle ifht. Hk? 

Vanligste idag i denne størrelsen er det som kalles lang stamme , ca 51 cm - eller 20 tommer.   

Hvor mye hk du trenger kommer jo mye an på vekta  - samt hvor mye fart du ønsker.  Stål har høy egenvekt ift alu eller glasfiber , så denne kommer nok til å bli tung å dytte opp i plan , så jeg ville nok ikke hatt noe mindre motor enn den du har.  Evt får du kjøre den i mer moderate hastigheter , og spare bensin .. 
måling av stamme og akterspeil..:  husk at akterspeil høyde måles loddrett nedover

Boat_transom.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...