AndrissaExplorer Startet 6.Mai.2018 Del på Facebook Startet 6.Mai.2018 Hei! Jeg ønsker å montere sjøvannsfilter på min Yanmar 4lha 2007 modell. Motoren står i en NB840Fly i motorkasse. Jeg er usikker på er det plass til å montere filteret inne i motorkassa. Sjøvannsinntaket er rett ved gearkassa. Noen som har gjort dette selv med godt resultat? Bilder, tips med forklaringer på hvordan dette kan utføres på en skikkelig å sikker måte ønskes :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Kan monteres sånn, rett utenfor motorkasse. Slik de løste det originalt på 840. Rørdelene med T-stykke er opplegg for enklere vinterkonservering. Sitér dette innlegget Link to post
AndrissaExplorer Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Flott, tusen takk for svar :-) Det var et veldig godt bilde. Røret som står foran den den røde stengekranen er det denne du bruker til vinterkonsveringen? Hvordan har du gjort det med denne slangen når den ikke er i bruk. Ligger den som en kveil klar til bruk for å sette ned i en bøtte under vinterkonserveirngen? Knut :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Enden på slangen går til en dunk som det er satt en gjennomføring i. Så er det bare å helle oppi dunken med frostvæske. Eneste minus med løsningen er jo om kranen blir åpnet utilsiktet. Sitér dette innlegget Link to post
AndrissaExplorer Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Flott, jeg går for dette oppsettet. Vet du hvilken dimensjon det er på slange slik at jeg får bestilt riktig sjøvannsfilter? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Det hadde jeg dobbeltsjekket i egen båt for jeg husker ikke helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Sjøvannsinntak på motor er Ø39mm eller 1,5" i tommer. https://www.flak.no/produkter/motortilbehoer/sjoevannsfilter/sjoevannsfilter-i-forniklet-bronse-m-bunnfeste-pH1007487 Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Om du går for et annet filter, så pass på at det takler 6000 liter/time. Sitér dette innlegget Link to post
AndrissaExplorer Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Flotte tilbakemeldinger, takk for hjelpa :-) Sitér dette innlegget Link to post
AndrissaExplorer Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2018 Omsider er filteret kommet på plass. Hvordan får jeg sjøvanns kretsen til å begynne å suge vann! Når jeg åpner bunnventilen kommer det sjøvann nesten frem til inntaket på sjøvannsfilteret. Trenger tips til hvordan jeg får dette til slik at jeg unngår og tørrkjøre impeller/sjøvannspumpa. Se vedlagte bilde. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 21.Juni.2018 Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Sjøvatnet stig ikkje høgare i systemet enn høgda på båten si vannlinje, du må manipulera kretsen litegrann; - Steng bunnventilen - opne sjøvannsfilteret og fyll dette heilt opp med vatn. - Smør pakning i lokket med vaselin / lukk sjøvannsfilteret - Opne bunnventilen - Start motoren og kontroller flow i filteret visuelt. Når du stoppar motoren vil vatnet "henga" I filteret Sitér dette innlegget Link to post
AndrissaExplorer Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Flott det virka, da er det i drift. Takk for info :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.