Jump to content

Mercury 100 EFI 2008 modell vil ikke starte, elektrisk feil?


Nybegynner22

Recommended Posts

Hei.

 

Blir ikke klok på min Mercury 100 Hk efi motor. Etter båtpuss skulle jeg starte motor. Den kimmet men ville ikke starte. Tenkte det kunne være batteriet. Koblet til laderen å prøvde starte da.startet helt fint da og startet igjen etter jeg slo av motor å koblet ifra laderen.  Dro for å kjøpe nytt batteri men fikk beskjed om at batteriet var helt tipp topp. Satt batteri inn igjen å prøvde starte opp. Kimmer fortsatt men vill ikke starte. Koblet til startkabler fra bilen å prøvde starte da. Samme skjer igjen. Prøver så starte bilen, da starter motoren i båt. Kobler fra startkabler å prøver igjen, ingen problem motor starter fint. Dagen etter starter motor uten noen form for hjelp av startkabler eller lader. Setter båten på vannet å kjører den i 15 min til hytta der den skal ligge. 4 dager senere tar jeg turen ut for en båttur. Motor vill da ikke starte. Kobler til laderen å prøver igjen. Motor vill ikke starte. Drar bort der den har vært på service, der mener de det enten er batteriet eller hovedstrøm bryteren. Jeg får låne med et nytt batteri. Jeg kobler forbi hovedstrømbryter å prøver igjen mange ganger. Kimmer men vill ikke starte. Prøver med det nye batteriet samme skjer da. Drar tilbake å forteller dette. Han sier det muligens kan være innslaget på starteren som begynner å bli gåen. Han er selvfølgelig rimelig opptatt på denne tiden så har ikke mulighet til å komme kikke på det med det første. Noen dager senere lader jeg opp batteriet for det tappet seg litt etter alle forsøkene på å starte. Lader det mens det står i båten. Når det er ferdig ladet prøver jeg starte mens laderen er koblet til. Da startet den som bare det. Er det noen som har noen forslag til hva dette kan være. Virker som det er helt tilfeldig når motoren starter å er vanskelig å utelukke noe. Vi har koblet ifra dødmannknapp for å sjekke om det er den som lager problemet men den er fin. Er det slik at det er mye probleme med det elektriske på Efi motorer. 

 

håper på svar.

 

mvh

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Mercury 100 EFI 2008 modell". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Link to post

Ikke ekspert på dette, men antar dårlig kontakt en eller annen plass. Gjelder bare å finne...

 

Bare en tanke så vet jeg disse trenger mye strøm for å starte. Jeg hadde en slik. Vet også at bensinpumpa er følsom for spenningsfall. Når jeg kjørte trimmen, så fuska den. 

 

Jeg ville begynt fra en kant, sjekka for dårlig kontakt. Batteri-polene, sjekk at det ikke er korrosjon/ir i kablene som er kobla til  kabelskoene. Også på jord. Følg jord fra batteri og til motor. Ta ut ei og ei sikring(under motorlokk) sjekk for ir. Spray med kontakt cleaner/beskytter. Gjør det med alle andre kontakter å. 

 

Lykke til. 

Link to post

Måle spenningen på batteriet mens du kinner. 

 

Min verado er følsom for spenning. Hvis den er for lav mens den går kan eg risikere at den stopper. 

 

Mulig det samme kveler motoren under start? Litt merkelig men..... 

 

Du må hvertfall ha kontroll over spenningen for å vite om batteriet er godt nok. Du da du hadde koblet forbi hovedbryter? Se om du kommer til og får målt spenningen oppe ved motoren og når du starter den. Skal ikke være så stor forskjell her og på batteripolene... 

 

Når du har fått gang på den så går den helt fint? 

Link to post
Joltus skrev 26 minutter siden:

Måle spenningen på batteriet mens du kinner. 

 

Min verado er følsom for spenning. Hvis den er for lav mens den går kan eg risikere at den stopper. 

 

Mulig det samme kveler motoren under start? Litt merkelig men..... 

 

Du må hvertfall ha kontroll over spenningen for å vite om batteriet er godt nok. Du da du hadde koblet forbi hovedbryter? Se om du kommer til og får målt spenningen oppe ved motoren og når du starter den. Skal ikke være så stor forskjell her og på batteripolene... 

 

Når du har fått gang på den så går den helt fint? 

Har målt på polene når jeg kinner. Da faller den til 10.5V. Måler på polene til vanlig er 12.7 12.6.

 

har ikke så peiling så vet ikke hvor inne i motor jeg skal måle.

 

når motor går går den helt fint. Ingen problemer å kjøre eller ha den på tomgang.

Link to post

Den starter jo når den får hjelp av laderen eller bilbatteri så da er det vel ganske klart at den får for lite strøm. Batteriet er funnet ok så da er det vel bare koblinger og kabler igjen hvis ikke batteriet er for lite da. Man kan gjerne måle, enten amper eller spenningsfall, men like greit og hoppe rett i skruing , fordi målinger under startforsøk er ikke enkelt. Det dreier seg som regel om å skru til seks punkt. Minuskabel på batteripol og motor samt + kabel på batteripol og starter og hovedbryteren.                                 Dette med måling er ikke så enkelt. Starter kan gå tregt med 11 volt på batteriet mens starter kjøres. Samme starter kan gå som bare det med bare 9 volt på batteriet mens starter går. Årsaken er at en dårlig kontakt er utbedret i siste tilfelle og derfor klarer batteriet og levere til starter. Skal noe måles er det spenningsfallet mellom batteri og startmotor , men det er enklere og gå over kontakter først som sist er nå min mening.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Til Joltus . Dette med 11 volt og 9 volt tok jeg ut av lufta. Ville bare understreke at spenningen på polene sier lite nettopp fordi en høyere spenning kan bety en dårlig kontakt mens en lav spenning kan indikere god kontakt. Det er nettopp på en slik måling mange bommer fordi de tror at 11 er bedre enn 9. Det er det jo hvis du har 11 i begge ender, men har du 11 på batteri, og 7 nede på starter så rikker ikke den starteren seg. Derfor er det som du sa spenningsfallet mellom batteri og startmotor som betyr noe.

Link to post

Ja... Eg er enig med du eg. Ville tatt for meg koblingene selv om eg synes 10,5v var litt i underkant? Har man 10.5v på polene har man garantert mindre over starteren. Og skal man ha f eks  11v på startmotoren for at det skal funke så må man ha mer på polene..... 

 

Var eneste poenget mitt. Eg vet ikke hva efi motoren krever. Eg vet bare at eg har høyere spenning enn 10.5 der smartcraft måler på min verado under oppstart. En motor som er vesentlig større. ... Litt usikker på nøyaktig hvor smartcraft måler om det er i apparatet eller nær motoren. 

Link to post
hegra skrev 1 time siden:

Den starter jo når den får hjelp av laderen eller bilbatteri så da er det vel ganske klart at den får for lite strøm. Batteriet er funnet ok så da er det vel bare koblinger og kabler igjen hvis ikke batteriet er for lite da. Man kan gjerne måle, enten amper eller spenningsfall, men like greit og hoppe rett i skruing , fordi målinger under startforsøk er ikke enkelt. Det dreier seg som regel om å skru til seks punkt. Minuskabel på batteripol og motor samt + kabel på batteripol og starter og hovedbryteren.                                 Dette med måling er ikke så enkelt. Starter kan gå tregt med 11 volt på batteriet mens starter kjøres. Samme starter kan gå som bare det med bare 9 volt på batteriet mens starter går. Årsaken er at en dårlig kontakt er utbedret i siste tilfelle og derfor klarer batteriet og levere til starter. Skal noe måles er det spenningsfallet mellom batteri og startmotor , men det er enklere og gå over kontakter først som sist er nå min mening.

Så jeg bør gå gjennom alle koblinger fra batteri til starter på motoren. Er en «metallkloss» i bunnen av skroget som kablene fra batteri går inn på også videre til motor. Er noe rust på denne. Kan det være nok til at det blir spenningsfall? Syntes det er så rart at den fungerer i det ene øyeblikket men ikke det neste uten at jeg utbedret noe.

Link to post
Joltus skrev 6 minutter siden:

Skal lite motstand til på 12v systemer før det blir klur.... 

 

Og det kan være en litt løs kontakt som gjør at man av og til har god nok kontakt, av og til ikke. 

 

Ta noen bilder. Bilder er alltid bra. 

Bilder under dekselet på motor du tenker på eller noe annet også?

takk for svar.

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...