Jump to content

Har jeg fått feil dynamo?

KIJ

Recommended Posts

Kjøpte ny dynamo på Maritim. Tok med den gamle og ba om en lik. Jeg så at det stikker ut tre ledninger på den gamle som ikke er der på den nye. Selger sier at jeg ikke trenger de tre ekstra ledningene. Jeg monterte dynamo og den lader til batterier men lamper til temperatur og lading lyser. Bilde av den gamle dynamoen vedlagt. De tre «ekstra» ledningene går rett til børstene ser det ut til? Sortledning bak gitter. 

Jeg er ingen ekspert...men de har vel solgt meg feil dynamo?

018AFFD4-932D-40C1-881B-CEA79890E437.jpeg

Jeg er ingen ekspert på dette, men har slitt litt selv med dette og erfart noe. Den gamle dynamoen ser ut til å være til en Volvo Penta. VP har tilkoblinger for flere ledninger enn strengt tatt nødvendig, men dette er for å "sikre" at dynamoen begynner å lade og lader med høy nok spenning.

Så langt jeg har forstått så brukes en av kontaktene for å måle spenningen direkte på batteriet slik at det lades etter spenning på batteriet etter eventuelt tap fra skilledioder, kabellengder etc.

Jeg ser ingen grunn til at du skal bruke en dynamo uten denne tilkoblingen.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Du tenker på sensekabel. Den gamle her har ikke dette. Utfordringen her er at den gamle har ekstern regulator, og den nye innebygget. Så det er en del ledninger som må fjernes for å få dette rett. Og den eksterne regulatoren så klart. Når dette er rensket bort har den nye dynamoen det man trenger av tilkoplinger.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...