Jump to content

Dobbeltinstallasjon KAD300, den ene motoren lakk ladeluft. Fant årsaken.


mmosberg

Recommended Posts

 

I vinter monterte jeg turbotrykkmålere i min 32 Scirocco. Første tur etter sjøsetting oppdaget jeg en markant forskjell i ladetrykk på motorene. Bb motor hadde i perioder 0,7 bar lavere ladetrykk enn stb. I dag har jeg feilsøkt, funnet og reparert lekkasjen. Det lakk mellom kompressorhuset og lokket med stuss til ladeluftrøret. Erfaringen som kan være verdt å få med seg her er at akselerasjonen på motorene nå er mye raskere. Volvo sitt EDC system på twin installasjoner setter turtallet låst (=) slik at den friske motoren må vente på den med lekkasje som bruker lengre tid på å bygge turtall. I dag bikket båten 43 knop og 3900 rpm, og som nevnt er den mye raskere opp i plan og fart.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...