Jump to content

Turteller er ustabil på KAD 32 DP + systemrens saltvann


Frode Østbø

Recommended Posts

Hei

 

Har akkurat kjøpt meg en Ibiza 25 med VP KAD 32 DP og har et par spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

1:

Turtelleren er ustabil. Når motoren sviver på tomgang så står den til 0 og så kommer den etter hver som jeg gir gass. Den faller ned til 0 igjen når turtallet blir lavt.

Har lest meg litt opp og det ser ut til at det er koblet en kabel eller to inn på W på dynamoen.

 

Er dette normalt, elller hva kan jeg gjøre for å fikse dette?

 

2:

Tenkte jeg skulle kjøre systemrens på saltvannsiden, men ser at jeg ikke har noen stoppekran fra drevet og til impeller. 

Lurer på om jeg skal montere en 3 veis stoppekran for å kunne stenge saltvann og velge å kjøre rens eller vinterkonservering fra det andre uttaket.

 

Hva tror dere om dette?

 

Er det noen andre som har samme type båt og motor så ta gjerne kontakt med meg på mail: frode.ostbo@gmail.com for å dele erfaringer :-)
 

Veldig kjekt å lese på dette forumet.

 

Mvh

 

Frode

2018 Ibiza 25 Touring Spesial Edition 1997 Mod

2017 - 2018 Nidelv 24 1978 Mod 2016 - 2017 Bella Patrol 700 2017 Mod 2015 - 2016 Yamarin 76 DC 2015 Mod

2014 - 2015 Finnmaster 53 BR 2014 Mod 2013 - 2014 Yamarin 64 DC 2013 Mod 2012 - 2013 Buster M 2000 Mod 2012 - 2012 Fjord 26 DC 1998 Mod

 

Link to post
Share on other sites

Ad 1: sansynlige årsaker kan være slakk dynamoreim, dårlig kontakt et sted mellom dynamo og instrument eller feil inne i dynamoen. 

 

Ad2: Treveisventil er en mulig løsning. En enklere løsning er å lage en trepropp som passer i slangen når denne tas løs fra sjøvannspumpen. Da kan slangen tettes uten nevneverdig søl. Jeg brukte denne metoden på en VP41 jeg hadde tidligere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kan det stemme at det er flere ledninger som går inn på W koblingen?

Det er litt vanskelig å se, men B+ eller B- står rett ved siden av W koblingen, om det nesten ikke er samme kobling da.

 

 

2018 Ibiza 25 Touring Spesial Edition 1997 Mod

2017 - 2018 Nidelv 24 1978 Mod 2016 - 2017 Bella Patrol 700 2017 Mod 2015 - 2016 Yamarin 76 DC 2015 Mod

2014 - 2015 Finnmaster 53 BR 2014 Mod 2013 - 2014 Yamarin 64 DC 2013 Mod 2012 - 2013 Buster M 2000 Mod 2012 - 2012 Fjord 26 DC 1998 Mod

 

Link to post
Share on other sites

På original dynamo er det B+ og B-. Og så er det D+ for ladelampe, W for turteller og til sist den gule senseledningen. Denne er originalt koblet til B+, men kan i ettertid være forlenget og koblet til batteribanken. 

 

Normalt vil det bare være en ledning på W. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei ?

 

Har ikke fått sjekket ledningene, men testet litt vedrørende hvordan turtelleren fungerer.

 

Når jeg starter motoren og den sviver på tomgang står den på 0 omdreininger. Når jeg ruser den litt opp så spretter den opp til ca 1000 omdreininger, så virker den kanskje litt hakket opp mot 2000 hvor den over dette ser ut til å fungere fint.

 

Motsatt når jeg slakker av så går en fint ned til ca 800/1000 omdreininger, men ikke så mye lavere. 

Når jeg stopper motoren står den gjerne igjen her, og av og til fallen den ned til 0 eller så står den bare på ca 800/1000.

 

Kompressor virker og slår inn som den skal på riktig turtall(Tror jeg)

 

Kan det fortsatt være dårlig kontakt eller andre tips??

2018 Ibiza 25 Touring Spesial Edition 1997 Mod

2017 - 2018 Nidelv 24 1978 Mod 2016 - 2017 Bella Patrol 700 2017 Mod 2015 - 2016 Yamarin 76 DC 2015 Mod

2014 - 2015 Finnmaster 53 BR 2014 Mod 2013 - 2014 Yamarin 64 DC 2013 Mod 2012 - 2013 Buster M 2000 Mod 2012 - 2012 Fjord 26 DC 1998 Mod

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei.

 

Jeg skal ta en systemrens på KAD32 og har prøvd å lese meg opp her på forumet, men alltid greit å høre med noen som har gjort det på samme motor. Har du noen spesielle tips i den anledingen?

Hvilket produkt brukte du som systemrens?

Tok du systemrensen med båten på vannet?

Hvor valgte du å koble til slangene fra systemrensen?

D5L

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er nok til kompressorstyring vil jeg tro. Hos meg viser babord turteller det samme som styrbord på tomgang, men viser for mye ved gasspådrag. Når kompressorene slår inn, viser babord 1900rpm og styrbord 1700rpm. Og når jeg har 3300rpm på styrbord ligger babord nesten på 3800rpm. Forrige eier styrte masse med dette uten resultat. Sjekket at begge maskiner gikk rett og de hadde samme turtall selv om instrumentene sa annet. Jeg har ikke brydd meg særlig, brukt styrbord instrument, hatt gasshendler likt og brukt ører og følelse for å holde begge maskiner på samme turtall. Men, poenget var altså at kompressoren nok får sitt signal fra annen plass enn dynamo...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Beklager om jeg forvirrer i denne tråden!

 

Bellil og Kjetil 1 har nok rett i sine antagelser. Tachometeret jeg henviser til, i min link ovenfor, er for "revolution relay" som jeg tolker som styring av inn/utkobling av kompressor.

 

Vil ikke kuppe tråden! Bare et spørsmål: Er dette eneste organ som styrer inn/ut-kobling av kompressor ?

Mao; Kan man ruse opp motoren, uten innkoblet,  slik at kompressor da kobler ut ved et gitt turtall? 

 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...