Jump to content

Gummijolle, propell spinner

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

På forrige jolla, en maritimgummi med 5hk 2t så opplevde jeg at det innimellom kom luft på propellen så den mistet grepet og spant, med resultat at jolla gikk ned av plan. Skjedde stort sett i medsjø, aldri i motsjø, og som regel ikke når det var lite sjø. Men det var ikke et så stort problem at jeg gadd å gjøre noe med det. 

Har fått "ny" jolle og motor, en Achilles med 3,5 mercury 4t. Den drar fint opp på plan men så kommer det luft på propellen, den mister taket og faller nesten helt ned fra plan før den griper igjen. 

Er ikke noe å stille ifht høyden på motor, men det ser forsåvidt ut som høyden er riktig. Noen tips til hva en kan gjøre? Har prøvd med mye/lite luft i kjølen (sånn pølse under dørkplater), men merket ikke noe forskjell. Går jo ikke så fort dette så det er i det minste ok å kunne gå i plan med den ;-)

--

Vet at det har vært tråder her inne tidligere men har ikke sett noen løsning på problemet. 

Høres ut som om det er noe galt med vannstrømmen bak der?

Med vår RIB Grand 380 med 40 HK, så begynte plutselig propellen innimellom å spinne på en tur jeg hadde med yngstemann. Vi fant ut etterhvert at det var ekkoloddsensoren på akterspeilet som forstyrret. Da vi fikk satt den i riktig posisjon, så forsvant problemet. Er det riktig lengde på motoren ift jolla?

Har i ettertid sett at det midt på propellbladene at den hvite fargen er slitt vekk. Kavitasjonsskader?

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Guest Avmønstret#

Ja motorlengden er riktig, men den er vel "helt riktig" og så er det noe småkødd som klundrer det til. Må si at jeg er litt skeptisk til sånn komposittpropell på en båt som går i plan, kanskje den slipper litt for lett eller noe? De er jo relativt runde i kantene ifht propell i metall. 

Den går greit opp i plan bare jeg flytter meg litt frem, men når den begynner å "flate ut" så tar det ikke lange tiden før den glipper/spinner, men får tak igjen før den ramler helt ned av plan. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...