Jump to content

Anbefalte Båtlinker


Batdilla

Recommended Posts

Jeg vet ikke om alle er klar over at Sjøkartverket har en link hvor man kan finne. . . .

Det vet ikke jeg heller om alle er klar over, men det finnes i hvert fall en link i dokumentarkivet på medlemsidene under: Navigasjon og kartverk. Der finnes det også en link for rettelser til svenske sjøkart.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fint med Stocholm Radio linken Lars! Men på SMHI linken http://xout.smhi.se/batvadret/  får du også bl.a fem-døgnsprognoser for kystværet!

Helt enig, begge utfyller hverandre, og dersom noen vil ha fler værlinker, er det bare å gå inn på min hjemmeside http://trudelutt.com og klikke på "Været" i menyvalget til venstre. Der finnes det 13 forskjellige værlinker pluss link til   Beaufort vindskala på 10 europeiske språk!

 

Er det noen som vet at på færøyisk heter 'Stiv kuling' 'Hvassur vindur' ? Eller at 'Ofsaveður' på islandsk betyr 'Sterk storm' ? Ganske beskrivende ord, spør du meg!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

http://www.yachtsurvey.com/topics.htm#Hard...re%20Attachment

 

Denne link inneholder grundige omtaler om det aller meste,

f.eks. GLASSFIBERPEST, BENSIN- VS DIESEL-MOTOR, HEKKAGGREGAT, KORROSJON, BATTERIER,

ELEKTRISITET, MOTOROVERHALINGER, ELDRE TREBÅTSKROG, RÅTE, BÅTHÅNDTERING, SIKKERHET, bruktbåtkjøp

etc.

Disse sidene er utrolig bra -check them all out!!!

Hvert tema herfra burde nesten ha vært linket opp i erfaringsdatabasen

Link to post
Share on other sites

Interaktive kart på Internet

 

Kanskje ikke direkte båtrelaterte selve linkene, men de kan være aktuelle når man skal forflytte seg til og fra noe som er båtrelatert... :yesnod:

 

Norgesglasset - søkbart kartverk lagt ut av Statens Kartverk. Fint hvis man f.eks har oppgitt en adresse som man skal finne veien til.

 

Gule sider - Kartsøk og Finn Kjørerute?. I samme gate som linken over.

 

Aftenposten - Søk på kart i hele Norge. I tillegg til vanlig kart, kan du også velge å se flyfoto av det valgte området.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

På siden Lasse henviser til ovenfor http://www.motoren.boten.nl er det også annet snadder enn manualer. Helt nederst i innholdsfortegnelsen til venstre finnes to interessante linker, en som tar for seg dynamoen, og en med masse snadder om strøm i båt generelt. Dokumentene er digre PDF dokumenter, det ene på 6MB og det andre på 10MB. Så prøv ikke å klikke direkte på linkene, men høyreklikk og velg "Save Target as" så får du lastet de ned til din egen maskin og kan senere lese de med Acrobat Reader.

 

Har kikket litt på begge dokumentene, og de gir mye fin lesing både for den som er helt blank på strøm, men den som er litt mer fortrolig med emnet kan også finne mye interessant.

 

Hva med koblingsskjema for en alarm for lav batterispenning?

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej Lasse o LarsH

 

Burde vi inte 'plocka hem' en del material o legge på våran egen server,

tenker på motormanualer till dom vanligaste motorerna bland baatplassens

medlemmar o en del 'matnyttigt' om el !

Eller tar det för mycket plass på servern, så att det är bettre med bare en link?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

 

Kanskje du kan legge ut en oppskrift på en underbar hestebiff. Hvor kjøpte du forresten hest indrefilet?

Hei.

Den ble stekt som en vanlig biff, med løk. Og jeg kjøpte den hos vår lokale Meny-butikk på Skjetten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej Jens!

 

det verkar vare en bra link!

 

tenk om vi kunde kategorisera o spare linkarna vi rekommenderar her så att det blir lite lättare

att återfinna dom vid ett senare tillfälle!

Hei Gunga Din

 

Det er ikke umulig at det vil komme noe slikt som du etterlyser en gang i framtiden. Jeg jobber med å se på en alternativ plattform som bl.a inneholder muligheter for å bygge opp linksamling m.m. Det er mye arbeid, og jeg vil ikke love noe, men som sagt jobbes det med saken.

 

Lasse :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hej Lasse!

 

det er förmodligen ganske svårt o 'katalogisera' linker,  

kansje man kan lägga in bra linker i dokumentarkivet under resp avdelning ungefär

som det er nu.

 

När man följer med her på båtplassen varje dag så kommer det rekommendationer

på en hel del jättebra linker, problemet är ju o finne tilbaks til dom om ett halvår eller

ett par år när man kan behöva dom!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...