Jump to content

Bytte motor på Ancas Queen 24, råd og tips?

dovregubbensfall

Recommended Posts

Har kjøpt en Ancas Queen 24, antatt 1969 modell. Kjøpte med motor AQ145, men har nå funnet ut at det er en AQ140 AZ. Drevet er antatt 270. 

Det at motoren er en annen, skal jeg ikke plage selgeren med, siden jeg hadde god tid til å finne ut av det selv. Motoren går fint, har byttet dynamo og satt på ny reim. Pluss at prisen var ekstremt hyggelig ift til lignende båter til salgs i Norge og utlandet.

Det er masse småting som bør gåes over, også i motorrommet, men mens jeg gjør det, så vil jeg også holde utkikk etter byttemotor.

Har flere ganger hørt at båtopplevelsen vil bli bedre med en V8 motor. Siden jeg ikke vet omtrent noenting om motorer fra før, så vil jeg gjerne høre hvilke modeller som hadde passet inn her.

Duoprop? Hvilket drev?

Jeg har ikke råd til å kjøpe noe nytt, men har tid og eget verksted hvor jeg kan lære meg å mekke motor. Selve båten er bygd slik at hvis man demonterer sofaveggen så er det et flytende verksted i seg selv! Veldig kult at det er mye plass rundt motoren.

Setter stor pris på tips og råd fra forumet!

Redigert av dovregubbensfall (see edit history)

Gromt med  V8 i denne. AQ 140 klarer vel ikke særlig mer enn å få båten opp i plan?  VP har bygget 5.0 l  V8 med 200 -250  hk,, går du opp til 5,7 l så kan du få  mye mer hk. Skal du opp i hk bør du vurdere å forsterke akterspeilet, momentkreftene  blir mye større enn du har på en AQ 140. Kanskje du skulle sjekke ut en V6 fra VP eller Mercruiser. Hva med feks en VP 4,3 GI. (V6)? Ser det ligger en på Finn til 45K.  På enkeltinstallasjon er duoprop en god løsning, du slipper at båten "padler " i lav hastighet og akselerasjonen blir bedre. 

Redigert av wpk
trykkfeil (see edit history)

AQ140 er nok litt slapt i denne båten ja. Skal du ha bensin eller diesel? Dieselmotor er dyr å sette inn, bensinmotor er dyr å kjøre med...

wpk skrev for 6 timer siden:

Skal du opp i hk bør du vurdere å forsterke akterspeilet, 

En liten tilleggsopplysning. På gamle drevbåter er jo akterspeilet et inspeksjonspunkt i seg selv. Alt etter hvor mye denne båten har ligget på sjøen, så er det jo en stor mulighet for at akterspeilet er vasstrukkent og råttent. Det er ikke få tråder her inne om utbedring av råtne akterspeil. Ta det med i beregningen!

dovregubbensfall skrev for 17 timer siden:

Siden jeg ikke vet omtrent noenting om motorer fra før, 

...

, men har tid og eget verksted hvor jeg kan lære meg å mekke motor.

Kult at du har både tid og verksted! Da ligger alt til rette for at vi kan få en fin prosjekttråd :thumbsup: Du vil garantert gode råd og god hjelp dersom du lager en detaljert tråd med mange bilder :yesnod:

Takk for råd!

Jeg har foreløpig kjørt fra Fornebu til Hovedøya fra slipp til havn. Tok det rolig, trimflapsene rakk jeg ikke å gå over, så har ikke testet planingen. Hadde veldig lite tid fra kjøp til utsett!

Akterspeilet "ser" greit ut og som jeg vet så har båten vært i ferskvann i mange år, og kun kommet til Oslofjorden i fjor. Jeg vet ikke om ferskvann er snillere mot glassfiber enn saltvann. Men nå skal dette sjekkes litt grundigere ja.

Båten har gammel gelcoat, full av små tynne sprekker, ser på en måte ut som edderkoppnett. Skal jeg forsterke akterspeilet så kan jeg planlegge å legge på ny gelcoat også? Er det vanskelig å få til et fint resultat for hånd?

kunne dette vært et godt kjøp feks? m drev inkludert!

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=118217144

Kommer nok til å starte en prosjekttråd etterhvert, foreløpig er det ikke så spennende med bare dynamobytte! ?

Der jeg kjøpte dynamoen fikk jeg også gjenget opp nye boltehull til den lille platen bak på drevet som holder fast girwiren. Dette var dagen før utsett! Hadde mistet all håp, men han snille mannen fant riktig verktøy og hjalp meg.

Han nevnte også chevrolet som et alternativ til motor, hva kunne det være?

Hvorfor har du sånn hast med å bruke 100 000 til ny motor? 

Var jeg deg så hadde jeg begynt med å bruke båten, om farten er "slapp", og først tatt rede på skroget, og på at funksjonaliteten i innredningen er ok. Å få familien til å trivs ombord er en vital forutsetning for å kunne gjennomføre et prosjekt. Så gi deg tid, bruk båten og finn ut av den - så vil de oppgraderingene som familien ser som viktige komme av seg selv. 

Helt enig Nero II!

Bårdp foreslo en god motor, men altfor dyr for meg, jamfør med linken ovenfor med drev for 45.000.

Jeg har ingen hast, brukte feks god tid til å finne et godt båtkjøp først. Mens jeg fikser og kjører inn båten slik den er nå, vil jeg bruke tid på å få en god orientering i markedet for motorer, noe å gjøre på kveldene, som et avbrekk.

Visste ikke at det var en kryssfiner plate i akterspeilet, skulle ikke forundre meg om det var morkent. På tide å finne ut av dette.

Lykke til med Scand Queen!

Nå er det problemer med drevet, så bruker tid på det. Skal også fornye batteriene og kablene, som er fra 2007, og sakte men sikkert bytte ut ledninger. Håper bare jeg får fikset drevet før sommeren slår ordentlig inn.

Takk for gode kommentarer, følg med på en ny tråd snart: nye banneuttrykk hørt i Indre Oslofjord, eller hvordan få drevet låst i revers, og hvorfor går det opp men ikke ned ved bruk av tiltmotor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...