ydalir Startet 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2018 Med båten min fulgte det en seilpose merket Fantom. Jeg har trodd den inneholdt en spinnaker, fordi duken er crispy og ser og føles ut som en spinnaker. I seilposen er det også en spinnakerstrømpe. Jeg ble litt overrasket når jeg så nærmere på seilet og fant ut at det hadde stagkroker. Hva er dette? er det en form for lettvindsgenoa? eller en avart av gennaker? Selve seilet er også merket Fantom - tipper det er fra midten av 80 tallet? Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Hmm,hukommelsen er ikke hva den aldri har vert, men kan det være det vi kalte en Reacher? stort lettvinds seil, som dagens Code zero. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Spinnaker har vel vanligvis ikke strømpe heller. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Langedahl skrev for 1 time siden: Hmm,hukommelsen er ikke hva den aldri har vert, men kan det være det vi kalte en Reacher? stort lettvinds seil, som dagens Code zero. Takk Langedahl.. da klarte jeg å finne litt info på nettet, og jeg tror du har rett. "The drifter—also called a reacher—is a time-honored, handy, and versatile sail. Unlike other light air sails, itcarries satisfactorily on all points of sail. A drifter generally allows a vessel to sail close hauled and totack, andit’s very easy to control when set and struck. This sail is essentially a large, powerful, hanked on genoa built of light weight fabric" Hva stømpen er til, er fremdeles et mysterium Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Jeg har ikke noe forstag å sette seilet på, men to ledige fall. Kan jeg sette seilet på et fall som jeg fester i baugen? Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Av de to ledige fallene du har, er antageligvis ett av de spinacrefall som kommer ut over forstaget,og det andre et fokkefall som kommer ut under forstaget. Da blir det krøll når du jibber seilet. Jeg ville ha prøvd meg fram med å tre en strekkfast line gjennom stagkrokene, og festet linen i hals og topp som et fast montert "forstag" da kan du sette den som en genacre. Blir sikkert litt testing for å finne riktig lengde på det "innebygde" forstaget, men forskning er jo gøy :-) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Her har du svaret: Asymmetrical spinnakers began to be devised approximately twenty years ago. The idea was subsequently studied and popularised by numerous sailmakers, who attributed designations such as chute, blister, splister, ghoster and gennake Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 (redigert) Festina_Lente skrev for 4 timer siden: Her har du svaret: Asymmetrical spinnakers began to be devised approximately twenty years ago. The idea was subsequently studied and popularised by numerous sailmakers, who attributed designations such as chute, blister, splister, ghoster and gennake Så du tenker at seilet er en gennaker? Hva da med stagkrokene? Redigert 11.Mai.2018 av ydalir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Langedahl skrev for 6 timer siden: Av de to ledige fallene du har, er antageligvis ett av de spinacrefall som kommer ut over forstaget,og det andre et fokkefall som kommer ut under forstaget. Da blir det krøll når du jibber seilet. Jeg ville ha prøvd meg fram med å tre en strekkfast line gjennom stagkrokene, og festet linen i hals og topp som et fast montert "forstag" da kan du sette den som en genacre. Blir sikkert litt testing for å finne riktig lengde på det "innebygde" forstaget, men forskning er jo gøy :-) Ja, du har rett med tanke på fall. Takk for godt forslag. Skal bli morsomt å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 ydalir skrev On 11 May 2018 at 8.33: Så du tenker at seilet er en gennaker? Hva da med stagkrokene? For mange år siden kalte de disse seilene for mye rart. Asymmetrisk spinnaker (gennaker) har kanskje vært under utvikling i forskjellige former med og uten stagkroker? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 quantumduck skrev On 10.5.2018 at 21.52: Spinnaker har vel vanligvis ikke strømpe heller. Skjønte jeg ikke, jeg har da strømpe på min spinnaker og det er da ikke uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Festina_Lente skrev for 9 timer siden: For mange år siden kalte de disse seilene for mye rart...... Spanker, Reacher........Blooper var vel den lille ekstra spinnakern...... men kommer ikke på en med stagkroker..... men lurer på om ikke spinnakern (om det er rett navn vet jeg ikke) til en mesanmast sattes med krok, ned til mastfoten på stormasten ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
quantumduck Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 On 5/14/2018 at 11:23 PM, Maika said: Skjønte jeg ikke, jeg har da strømpe på min spinnaker og det er da ikke uvanlig. Bare sett på genaker, men så fins det mye rart her i verden som jeg ikke har sett ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.