TomF Startet 10.Mai.2018 Del på Facebook Startet 10.Mai.2018 Jeg har en 4 år gammel ankervinsj Engbo midi 201. Ble vel kjøpt omtrent når Sleipner kjøpte Engbo. Nå virker det for meg som om kontrollboksen har avgått med døden. Helt dødt... kommer ikke noe strøm ut til vinsjemotoren uansett hva som prøves. Er det noen som har erfaringer med Sleipner ang garantid. Er det noe håp etter 4 år? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Du har uansett 5 års reklamasjonsrett. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 5 år reklamasjonstid. Bare å sende feil duppeditt til Sleipner så får du nok ny tilbake. Annet vil overraske meg, om ikke det er noe feil med bruken av vinsjen som forårsaket feilen. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 Slutter meg til siste innleggene, men fint om du melder tilbake i tråden hvordan det gikk! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 Det jeg har hatt med Sleipner å gjøre har vært smidig, profesjonelt og problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 For meg høres det ut som releet. Har du prøvet å kortslutte, slik at releet er uten virkning, alså kortslutte polene på releet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
TomF Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Sleipner sier at garanti må jeg ta med forhandler. Forhandler sier at garanti er 2 år (dvs ikke under garanti) og reklamasjon er 5 år. Samtidig sier de at for denne typen kontrollbokser er det i 99% av tilfellene innvendig rust på elektronikk boksen pga montering i forhold med for dårlig lufting = ikke reklamasjon. Nå får jeg låne en ny boks for å se om det fungerer, samtidig som forhandler sjekker den gamle (for å sjekke om 99% teorien stemmer...) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Hvem monterte ankervinsjen og kontrollboksen med tanke på ansvar/reklamasjon? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Det må vel betraktes som en sober reklamasjonsbehandling? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 (redigert) TomF skrev for 2 timer siden: Forhandler sier at garanti er 2 år (dvs ikke under garanti) og reklamasjon er 5 år. Samtidig sier de at for denne typen kontrollbokser er det i 99% av tilfellene innvendig rust på elektronikk boksen pga montering i forhold med for dårlig lufting = ikke reklamasjon. Det er vel slik at det er forhandler som må sannsynliggjøre feilmontering. Det holder ikke å si at i 99....... Jeg hadde nok prøvd å vært en vanskelig kunde her. Redigert Ta bilder av plassering som viser at det er god lufting til boksen. Dessuten så er dette en boks som er ment å stå i båt og derfor skal til en viss grad være beskyttet mot rusting av kontaktpunkter. Så at den skal bare vare i 4 år synes jeg ikke er et argument du skal kjøpe sånn uten videre. Redigert 20.Mai.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Forhandler forholder seg til loven. Garanti 2 år, reklamasjon mulig deretter i 3 år. De siste tre årene må det bevises at det foreligger en produktiv mangel ved produktet. Og det er vel akkurat hva forhandleren gjør i dette tilfellet. Så kan man naturligvis prosedere på at gjenstanden ble solgt for å kunne stå utendørs året rundt utsatt for elementene. Nå lurer jeg for så vidt på hvordan for eksempel jeg med mine kunnskaper skulle forholdt meg får å prosedere på ikke fullverdig produkt. Uten at det ville kostet meg en mindre formue. Stort sett er vi vel i lomma på forhandler når 2 år er passert. Slik er loven i Norge. Og den er bedre enn i de fleste andre land. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Joda, men det er lov å prøve seg ? Men er helt enig, Norge har en av de beste forbrukerrettigheter i verden. Kanskje de beste. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 1 hour ago, Kjellg said: Kanskje de beste. Tror du trygt kan stryke "kanskje"! Hvis TS selv har stått for montering er rådet å ta bilder og vise forhandler en god ide og å synliggjøre at montering er gjort i henhold til produsents anbefalinger. Er monteringen utført av forhandler (spørsmålet står ubesvart!) er det klart at forhandler har et ansvar for monteringen og dermed også for den skade som har oppstått. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Nei, ikke korrekt. Er ikke 'klart' i det hele tatt. Dog, bevisbyrden ligger hos klager etter to år, med sannsynligjøring som relaterer skade til bruk og eventuell tvilsom montering. I løpet av de tre årene skal det mye til om det er korrosjon inne i boksen å vinne frem. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 (redigert) Jeg har montert den selv. Forøvrig står den akkuat samme sted som den monteres hvis du bestiller vinsjen med båten ny ?. Et relativt stort rom der det er beskyttet for sjøvann og der det også er lufting. Men bilder er sikkert en god ide. Nå vet vi jo ikke hverken enda om ny boks hjelper, og om det er boksen regnes blant de 99% (noen må være den 1% også :)) Redigert 20.Mai.2018 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Hulda skrev for 13 timer siden: Forhandler forholder seg til loven. Garanti 2 år, reklamasjon mulig deretter i 3 år. Nå blander du begrep. Garanti er noe en forhandler kan gi og kan være hva som helst, men må være bedre enn hva loven gir for å kunne kalles garanti. Det må altså være noe mer enn hva du allerede har som gitte rettigheter etter loven, en kan ikke bruke lovgitte retter som salgstriks. Men varigheten kan være alt fra ut døra til livstid. Jeg tviler vel litt på at forhandler har gitt noen garantier på et produkt som dette. Hva skulle de bestå av? Om de har det så har en vel normalt fått det skriftlig, og da er det jo ikke noe å lure på. Reklamasjon derimot er lovbestemt, på en gjenstand som dette er den 5 år. -- Så om kunden henvender seg til produsent og bruker begrepet "garanti" så blir det riktig å vise til forhandler, er normalt forhandlere som gir garantier. Om kunden mener det er en reklamasjon så blir det noe annet, men begge deler skal behandles av forhandler, som evt sender videre til produsent for reklamasjon. -- Reklamasjon er ifht produksjonsfeil. Garanti kan være kostnadsfri reparasjon hvis produktet slutter å fungere innen en eller annen periode, eller at de stiller med servicefolk innen x timer eller hva som helst som er avtalt. De siste årene har det jo blitt populært å betale for ekstra "garantier" og begrep som "garanti", "service" og "forsikring" flyter i hverandre. Som kunde er det lett å bli forvirret. Men ifht reklamasjon så er tingene litt enklere iom at det er lovgitt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Uffamei, skal vi spikke jurdiske fliser nå igjen. Da anbefaler jeg heller at trådstarter leser, og forstår, forbrukerkjøpslovens paragrafer 18, 27, 29 og 30, spesielt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 (redigert) Holdt på å svare deg tidligere Hulda, men det var helt til jeg begynte å studere ordlyden i loven. Trodde også først at du blandet begrepene, men etter å ha lest det du skrev så skjønte jeg at du viste hva du snakket om. Det gikk bare veldig dårlig fram slik du skrev det og det var at ordet garanti ble brukt sammen med reklamasjon. Men du har rett. Spesielt paragraf 18 inneholder det du sier, at det er en praktisk/juridisk grense etter 2 år angående bevisbyrden. Leste en NOU også. Var faktisk noen ting her jeg ikke var klar over. Men samtidig så er ikke boksen ennå undersøkt av forhandler og synes derfor det er litt dumt at de avfeier det med at «i 99 prosent i tilfellene så er det det som er årsaken». Men som sagt, så er det lov å reklamere og samtidig vise hvordan den har vært montert. Og det er lov å påsta at feil var der allerede ved levering. Du trenger faktisk å spesifisere så veldig godt heller, det holder med en generel merknad om at det ikke virker. Redigert 21.Mai.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Enig i '99%-floskelen'. Dog er det generøst å låne ut en boks. Det er de ikke nødt til. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Her må man jo uansett prøve å finne ut av hva som er problemet, hvilken del som ikke fungerer. Deretter kan man vurdere hvordan montering er gjort. Hvis montering er gjort forskriftsmessig og etter produsents anbefalinger og en del har sluttet å fungere på noe som er ment å vare vesentlig lenger enn to år så er man i sin fulle rett til å reklamere på varen inntil fem år. Det holder ikke at forhandler hevder at kunden har gjort si eller så og med mindre kunden kan bevise at det har man ikke gjort så går forhandler fri. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TomF Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Så nå vet vi at ny boks fungerer (og forøvrig et helt hav foran monterings- og størrelsesmessig). Så da går vi vente på Sleipner om boksen er død også hos dem, og hva reklamasjonsvurderingen er. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Kan oppdatere med konklusjonen: Avbrente kontakter mellom kretskortene - uten at det kan påvises noen spesifikk årsak. Ansees ikke som reklamasjon - kan kanskje fikses. Jeg velger å kjøpe ny kontrollboks - forhandler gir 1000,- i rabatt på "goodwill". En grei løsning det egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Bra av forhandler. Burde kanskje si hvem du har handlet til :) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 (redigert) TomF skrev for 2 timer siden: Kan oppdatere med konklusjonen: Avbrente kontakter mellom kretskortene - uten at det kan påvises noen spesifikk årsak. Ansees ikke som reklamasjon - kan kanskje fikses. Jeg velger å kjøpe ny kontrollboks - forhandler gir 1000,- i rabatt på "goodwill". En grei løsning det egentlig. Det høres jo ut som en tydelig reklamasjonssak all den tid det ikke kan vises til en årsak til feilen. Synes ikke rabatt er godt nok. Smålig av Sleipner. kk Redigert 26.Juni.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Man kan vel ikke si det er smålig når loven blir fulgt. I dette tilfellet er det opp til den som reklamerer å bevise en produksjonsfeil. Etter fire år kan det være generelt vanskelig, om man ikke har spedialkompetanse. Ut fra mitt ståsted vil jeg vurdere slik som trådstarter. Produsentleddet har foretatt en ryddig saksbehandling, gitt forklaring til bruker og trukket en konklusjon. Helt etter boka. I tillegg gitt en policyerstatning, plaster på såret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.