Hawiha Startet 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2018 Da er båtplass fikset, og man kan endelig begynne å lete etter båt! :) Leter etter en brukt en rundt 150-170 båtlapper, for å gi en introduksjon til båtlivets gleder til min noe bedre men svært så landfaste halvdel. Som egentlig helst hadde sett at båten var 15meter lang og helst like bred, men er såpass nysgjerrig på båtlivet at hun insisterer på å prøve... :) Har etterhvert fått en viss forkjærlighet til Marex 770 eller lignende men er livredd for å kjøpe katta i sekken... Er det f.eks noen av disse motorene fra 1980-88 som er umulige å få reservedeler til? Har en kamerat med en gammel tresnekke-motor friskt i minne, med en tennplugg som var gått ut av produksjon flere tiår før kjøpet.... Er det stor kvalitetsforskjell slik at levetiden er bedre på noen av dem (forutsatt samme kvalitet på vedlikehold selvfølgelig)? Etter det jeg skjønner er overoppheting pga dårlig kjølevannssirkulasjon et vanlig problem hos endel gamle motorer, men det finnes sikkert MANGE flere problemer som kan oppstå med en over 30 år gammel motor.. Skal selvfølgelig gjøre mitt ytterste for å finne en motorkyndig person som kan se an motor før kjøp, men dersom jeg blir stående alene: Hva kan jeg som amatør se etter når luka ned til motor åpnes? Kan/bør man insistere på "maxfart" i noen minutter for å sjekke temperatur og deretter lekkasjer i motorrom? Hva gjør man dersom båten ligger på land med nyvasket motorrom...? Løpe? :D Finnes det noen lokk man bør skru av og kikke ned i...? Kjenner at pulsen stiger litt bare av å tenke på hvilke tabber som kan gjøres.. :) Er for øvrig fersking her inne, så dersom jeg har tråkket over noen forumgrenser jeg ikke umiddelbart fant ved å lese gjennom festet innlegg så beklages det inderlig og oppriktig. Vennlig hilsen en halvgammel sørlending helt uten innenbordserfaring. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Det ser ut til at du allerede har tenkt igjennom en del scenarier. Båten bør absolutt prøvekjøres,og skulle selger kvie seg for å kjøre båten på max fart,kan du bare be om å bli kjørt tilbake til brygga. Motoren er ikke så lett å kontrollere visuelt, men er den brun av rust og omgitt av oljete spagetti (dvs.ledninger i hytt å vær klint inn med olje og fett), bør man bli skeptisk. Spesielt kabler inn på dynamo og starter bør ligge pent. Dieselslanger,ligger de ordentlig, er det sprukne i gummien? Filtere, de bør være nye på denne tiden av sesongen? Masse vann/olje og dritt bør ikke flyte ned i kjølen. Spør eieren om hvordan man skifter filter, impeller osv. vet han ikke,eller er usikker,kan du regne med at dette er slurvet med (om han ikke kan dokumentere å ha betalt andre for å gjøre det da ) Ellers bruk nesa, lukter det mugg, kan det lekke regnvann en plass? Lukter det septik, lekker det eller er slangene dårlige? Sjekk at alt virker, vinduspussere,gassbluss,lanterner,lensepumpe kjøleskap osv. Alt bør virke,om ikke er det gode argumenter for pruting. Når det gjelder det du spør om,så er de VP motorene så godt som like. Den ene har 4 den andre har 6 sylindere . Yanmaren vet jeg ingenting om. Jeg vil påstå at så lenge de er vedlikeholdt og iorden, er muligheten for å motor i mange år tilstede. For Volvoen sin del, er det meste av deler fortsatt å få tak i. Lag deg en liste hvor du har med alle slike punkter før du drar for å se på båt. Når du er å kikker på båten,er du så oppspilt og nervøs at du ikke husker noe, hvis det ikke er skrevet ned? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hawiha Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Veldig mange gode tips her, tusen takk for at du tok deg tid til å svare! Når det gjelder impeller, hvor ofte bør den skiftes? Og filtere, olje, diesel og luft, er det flere? Og til dere med kunnskap om Marex 770, hvor leter man etter evnt. vann/oljesøl i kjølen? I gulvet under aktercabin, eller motorrom?....? Bør det være HELT tørt der, eller pleier det å ligge litt mer enn noen dråper kondensvann? Litt redd for å drukne dere i spørsmål allerede FØR jeg får båt, men blir garantert en fast "plageånd" her inne ETTER båtkjøp om jeg kjøper katta i sekken! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Hei, Hawiha og velkommen på forumet. Jeg hadde 770 Holiday i 7 år og fant lykken med båtlivet i akkurat denne båten. Men du skal være klar over at Volvo Penta har avsluttet produksjonen av varmevekslere til disse motorene, så her kan du bli avhengig av brukte deler i ettermarkedet. Dette gjelder begge varmevekslerne, TAMD30 har egen veksler i manifolden (A=Aftercooler). Vedlikehold og oppgradering er svært viktig på disse 2 motorene om du skal kjøpe en i 2018. Jeg ville sterkt anbefalt deg å finne en 770 med nyere maskin. Det er den alene som bestemmer verdi på båten. Lykke til med godt båtvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Hei! Prøver å svare på spørsmålet ditt: JA, det er stor forskjell..... Jeg har hatt VP MD21B og har VP TMD40A, men mener Yanmar er en bedre maskin. Særlig da den lettbygde 4JH serien som yter fra 40 hk til 120 hk. VP TAMD30/TMD40 har anoder i kjølere, har du Volvo MS gir så er det anoder der også. Knotete å komme til anoder på gir hvis du har dyp kjøl, samt anode på oljekjøler ligger tett inntil dynamo. Disse motorene er store og tunge. 40 motorene veier over 400 kg og 30 motorene rett i underkant av 400 kg(avhengig av gear) og det blir fort trangt for skifte av olje/diesel filter. Det er større kostnader på grunn av veivhus filter, motorolje 11 liter og kjølesystem på 22 liter, samt at disse motorene er noe tørste. Yanmar 4JH serien derimot veier noe over 200 kg og det er lett og komme til, og de er rimelige i drift Jeg kjenner ikke til at det er noen veldig store feil på disse, har hørt om tæring i eksos kne Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Kan legge til at VP TMD og TAMD 30 (90 og 110 hk) ble produsert 1983 til 1986. De første modellene i 40-serien har følgende ytelser og produksjonsår. Usikker på hvorfor samme motor står med ulike ytelser og vet derfor ikke hva som var vanlig i fritidsbåtmodeller. TAMD 40A 110-148 1980 1985 TAMD 40B 165 1983 1986 TMD 40A 91-124 1976 1985 TMD 40B 128-136 1982 1986 TMD 40C 136 1983 1986 Teknisk er disse mye over samme lest. Mange av disse er i utmerket stand men godt vedlikehold er da avgjørende. Etter dagens standard er jo en TMD40 nokså tung ift ytelse. En lettere Yanmar med fornuftig ytelse virker mer fornuftig. Med så gamle motorer er enkel tilgang i motorrommet svært viktig. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Vedr Marex. Hadde en Marex dogger i 5 år, men den var forferdelig i med sjø p.g.a av den store oppdriften av bakenden. Skjente alle veier, og vanskelig å styre,,,,,,,huffff,,,, Sitér dette innlegget Link to post
Hawiha Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Tusen takk for god info allesammen! Stadig like forvirret selvfølgelig, men vurderer nå i allefall Yanmar-versjoner selv om de som regel kommer med 30-40 hk mindre enn det VP-båtene er utstyrt med. Nær halvparten av vekten bør vel ha LITT å si tenker jeg.. Om ikke annet så om den må ut for service... Har ingen erfaring med slike "sjøens campingvogner", men vil tro og håpe at en weeekendpakket aktercabin vil gi den litt ekstra tyngde i medsjø i forhold til Doggeren, Goggen000! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Ut fra det du forteller tror jeg at jeg ville satset på en båt med nyere motor. En motor fra 80-tallet begynner å bli gammel, og er vel egentlig best egnet for en som liker å være møkkete på hendene, og som kanskje ikke setter driftsikkerhet i høysetet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bårdp Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Finner du en med en Volvo 41 motor er det en langt bedre motor en 40 motoren. 40 motoren er en forkammermotor med lav virkningsgrad og stor varmeutvikling mens 41 motoren har direkte innsprøyting med bedre virkningsgrad og mindre varmeutvikling. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 (redigert) Så kan det jo være at du lurer på hva en 41-motor er, jfr innlegget til Bårdp over? Vel, det er en videreutviklet 40-modell som levde mange år (1986 - til 2005) og med mange betegnelser men i bunnen ligger den samme 3,6 liters rekkesekseren. Du har fått forklaring over her på deler av Volvos bokstavsystem. I utgangspunktet skal du ikke kunne finne en AQ-modell (Aquamatic = drev) i en snekke, men ettersom motorene vandrer nedigjennom matkjeden, kan du nok også slumpe til å finne en og annen som har tatt en motor som opprinnelig har vært utstyrt med drev (AQAD) og som til slutt finner veien over i en snekke med gir og strak aksling. Her er en relativt komplett liste over alle 41-seriens varianter med antall hk og produksjonsår. AD 41A 200 1988 1989 AD 41B 200 1989 1993 AD 41D 200 1993 1994 AD 41L-A 165 1994 1998 AD 41P-A 200 1994 2005 AQAD 41A 200 1986 1989 AQAD 41B 200 1991 1993 AQAD 41D 200 1993 1994 AQD 41A 150 1986 1989 D 41A 150 1988 1989 D 41B 150 1989 1993 D 41D 1993 1994 D 41L-A 150 1994 1998 TAMD 41A 200 1986 1989 TAMD 41B 145-200 1989 1993 TAMD 41D 145 1993 1994 TAMD 41H 145 1998 2004 TAMD 41H-A 145 1994 1998 TAMD 41H-B 145 1999 1999 TAMD 41L 200 1994 2000 TAMD 41M-A 170 1994 2004 TAMD 41M-B 170 1998 1999 TAMD 41P 200 1998 2005 TAMD 41P-A 200 1994 2005 TAMD 41P-B 200 1998 1999 TMD 41A 150 1986 1988 TMD 41B 150 1989 1993 TMD 41D 150 1993 1994 TMD 41L-A 150 1994 1997 Redigert 14.Mai.2018 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.