Bjl Startet 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2018 Har en Volvo Penta 5,7 GI 280 bensin. I dag stoppet den plutselig. Har sjekket at det ikke kommer bensin fra pumpa når jeg kjører starteren. Har sjekket sikringen til pumpa. Får ingen feilmelding fra EVC. Kan et tett filter gi plutselig stans uten forvarsel? Kan det være feil på pumpa uten feilmelding? Noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Har ikke peiling. Dritt på tanken kan gi bensinkutt. Koble av nedstrøms pumpen og blås. Det skal boble i tanken. Tett lufting kan gi periodestans. Defekt pumpe kan gi bråstopp. Brudd i fuel line kan gi bråstopp. Har reparert biler med alle disse feilene. Samme på båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Hei Hvilken årsmodell er motoren? Vet du om det er mekanisk eller elektronisk bensinpumpe på den? Sitér dette innlegget Link to post
Bjl Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Hulda, jeg har sjekket lufting. Brudd er det ikke. Ineqinn, det er 2005, elektronisk. Målte at det ikke er spenning inn til pumpa når tenninga er på. Er det riktig? Eller trigges den av andre ting? Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Går pumpa? Dømannsknapp? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 På nyere motorer med el. pumpe, har rett og slett pumpen konka. Men vanligvis holder de lenge. Pumpen skal vel starte når tenningen er på. Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Dersom det sitter en Carter fuelcell med bensinfilter, kjøler, høytrykks- og lavtrykkspumpe, er dette sannsynligvis synderen. Disse går i stykker og stopper opp. Om du har motornummeret kan dette enkelt sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
Bjl Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) Filter og pumpe er en enhet. Hører ingen lyd fra pumpa. Har den pumpa vært et problem? Hvor kan man søke? Motornr 3869015/4151072215 Redigert 12.Mai.2018 av Bjl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Du kan søke på volvopenta.com med motornummer. Jeg fant kun transom/drev opplysninger med nummeret ditt. VP og Mercruiser hadde problemer med carter-pumpen, et lakkbelegg på innsiden av pumpe løste seg opp til små partikler som tetter høytrykks-/lavtrykkspumpen og innsprøytningsdyser/injectorer og overtrykksventill. Kan gi forskjellige dårlige utfall og i enkelte tilfeller kan pumpene bare stoppe. Samme pumpecluster er i tilfelle også vannavkjølt, og ved dårlig vanngjennomstrømning kan pumpene i enheten gå varme og gå i stykker. enheten ser ut som på bildet: zs Sitér dette innlegget Link to post
Bjl Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Ser riktig ut. Vet du noe om pris og om det er lagervare i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Dessverre er de svært dyre. Til min 8,1L koster den rundt 12 000 og kunne leveres på en uke. (LaSa). Vet ikke om din er akkurat samme modell eller noe nedskalert, men tror du må regne med noe av det samme. Du finner endel om dette på US båtforum. Det finnes Forøvrig også billige Kina-kopier på eBay om du tør det.. Du bør uansett få en expert til å se på det før du handler. Problemet kan alltids være noe annet enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bjl Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Ser at i Kina koster de 2-2500, men er som deg skeptisk. Ikke fristende å vente på posten heller, ikke helt trygg på lev tid. Det ligger en høytrykkspumpe på Finn, men det er jo ikke godt å vite om det er den delen som er problemet Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Holder selv på med dette og har tenkt mye av det samme. Utfordringen er imidlertid at ifølge diverse forum er det ikke et spørsmål «om» dette med malingsbiter som løsner skjer, men snarere et spørsmål «når». Det er kommet et oppdatert produktnummer på pumpen, noe som indikerer at ting er endret/forbedret. Det er derfor man bør vurdere å ta kostnaden med å gå for helt nytt. Selv er jeg skeptisk til kombinasjonen bensin, strøm/spenning og billige Kina deler - selv om produktet kan være utmerket. Tror ikke jeg tør.. Du kan se denne YouTube-videoen om problemet: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Du skal ikke se bort fra at Carter produserer i Kina heller. Det er en stor prisgevinst, dog et lotteri. Sitér dette innlegget Link to post
Bjl Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 FANT FEILEN. Det var reelt som hadde kuttet. Det var et reserve i elektronikkboksen. Startet som en drøm igjen. Likevel kan det være fint å være forberedt på at pumpa kan blir et problem. Takk for alle gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Det var gode nyheter! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.