Jump to content

VP AQAD41: hva er riktig oljetrykk?


Geir Atle Vik

Recommended Posts

Hei,

 

vi har en scand 27 med overnevnte motor...

 

Hvilket oljetrykk skal de være?

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "AQAD41". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takker for svar setter stor pris på de :smiley:

 

Jeg ligger for lavt i trykk i forhold til de svar jeg får...  

 

Jeg har sammen lignet med en lik båt som har 3,8 bar ved tomgang og 4,2 ved 3300 omdreininger.

 

Jeg har 2 bar med oppstart og tomgang.

Jeg har 3 bar ved 3300 omdreinger og når motoren er godt varm og kjørt en stund i overkant 2 bar..

 

Jeg byttet olje uten at de hjalp på trykket.

 

Jeg hadde Ca en bar høyere trykk og plutselig for Ca 10 driftstimer droppet de Ca en bar......

 

En mekaniker jeg snakket med sa at en bar PR 1000 omdreinger var normalt.?  Han sa eg ikkje skulle bekymre meg....

 

I vinter hadde jeg motoren ute av båten og har byttet:

Turbo med bend, dynamo, starter, dyser, vannpumpe full service på motor og drev.  Byttet diverse pakninger samt hadde av alt og lakkerte motoren....

 

Jeg skal måle trykket med Manometer men hvis de er riktig og de er nok.  Hva begynner man med å bytte oljepumpe?

 

Er de ikkje bra og bruke båten med de trykket?  

 

Arbeider på reisejobb så grubler litt og ønsker å ha en god plan slik at vi får glede av båten......

Link to post
Share on other sites

2 bar ved oppstart av kald motor høyres lite ut.

40-serien har typisk 4-6 bar på tomgang og kald motor. Etter kvart som olja vert varm går tomgangstrykket ned.

 

Du skriv over: Jeg har 3 bar ved 3300 omdreinger og når motoren er godt varm og kjørt en stund i overkant 2 bar..

- Betyr det at du har litt over 2 bar ved 3300 rpm når motoren er gjennomvarm? Det synest eg i sofall  er marginalt.

- Kor mange driftstimar har motoren?

 

Link to post
Share on other sites

Flott hvis du kan få koblet til et manometer rett på. Men og viktig du har en viss formening om at dette ikke har hatt en hard medfart før du tester. :thumbsup:

Har opplevd en gang tidligere at oljetrykket har steget noe ved bytte til et "originalfilter.

Ja er jo ikke Vp som lager filtrene, men av en eller annen grunn ble trykket noe bedre.

Hvis jeg ikke surrer for mye var det og en artikkel på det samme i et eller annet båtblad for et år eller to siden...

Husker bare ikke hvilke. Skader jo ikke å prøve?

Koster ikke all verden, ja hvis du ikke allerede har et nytt slikt filter på motoren i dag da.

Eller er vi ikke få som har opplevd at avlesninger synker bare ved å trykke på instrumentlysene. 

Vi får vente og se hva du leser av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...