Jump to content

Mercury F115, er dette normal lyd når motoren settes i gir?

woodss

Recommended Posts

nei , kan være at girwire trenger justering.    Ellers ser jeg innimellom at ferske båteiere prøver å "snike" spaken i gir - da blir det lett slik "tenners gnidsel"  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for tipsene! Da skal jeg prøve å være mer hurtig og kontant neste gang. Hvis ikke det hjelper hører dere nok fra meg ? 

Jeg synes forøvrig spaken er litt i løseste laget. Det er fort gjort å justere for mye eller komme borti under kjøring siden den er så løs. Kan dette strammes til på en enkel måte? Gjøres dette på selve spakenheten? 

Eier opplyser forøvet at båten var inne til årlig service i fjor høst. Den løse spaken burde vel kanskje vært justert på servicen? 

Nå har jeg forsøkt å bruke en hurtig og kontant bevegelse når båten settes i gir. Det fungerer de gangene man virkelig flytter spaken raskt, men det er umulig å unngå noe gnisse-lyd ved kjøring inne i havn. Jeg har tatt kontakt med servicestedet Brødrene Thorsvik i Bærum, som utførte service på båten i fjor høst. De mente at gass- og girvaier måtte byttes ut. Justering av girwire var ifølge dem ikke mulig for å få fjernet ulyden. Høres dette rimelig ut? 

Ser i manualen til motoren at det foreligger en trinn for trinn beskrivelse for installering av gass- og giirvaier. Dersom gass og girvaier må byttes ut, er det en grei jobb å gjøre selv? Hvor anbefaler dere i så fall å handle gass- og girvaier? 

tenkte at når du skrev ny båt i første post , at det var spillernytt - men du mente muligens nytt for deg?   

Kabler svekkes over til og det blir litt mer dødgang.   Og da blir det etterhvert vanskelig å justere perfekt.    Ville kjøpt originalt.   Ravns garasje har sikkert slikt.  Jeg syns det er greit å bytte selv , men det kommer jo også an på antall tommeltotter ?      Og på hvordan kablene er lagt i båten  - i noen båter kan det være kronglete å komme til.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

woodss skrev 7 minutter siden:

Ble litt uklart det der ja. Mente nytt for meg ja. Motoren har gått 182 timer og er en 2015 modell. Da går jeg for nye vaiere. Må bare finne ut av lengden først. 

182 timer og 3 år? Syntes det var veldig tidlig det. Om du ser etter lenge så pleier det å være skrevet på strømpen. Normalt er lengden oppgitt i fot. 

Redigert.

Kom til å tenke på at da er du jo innenfor reklamasjonstiden. Ville reklamert til forhandler i første omgang. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Jeg oppfatter ikke lyden som annet enn vanlig når man er for treg på hånden. Husk du skal få to tannhjul til å gripe inn i hverandre. Om du gjør dette sakte vil tannhjulene ikke gripe tak men ligge å lugge mot hverandre. Sett den i gir kontant og bestemt.

Du kan åpne kontrollboksen og muligens stille på motstanden du opplever når du beveger spakene. På mange er dette mulig.

Svart (redigert)
alfaalfa skrev 1 time siden:

Jeg oppfatter ikke lyden som annet enn vanlig når man er for treg på hånden. Husk du skal få to tannhjul til å gripe inn i hverandre. Om du gjør dette sakte vil tannhjulene ikke gripe tak men ligge å lugge mot hverandre. Sett den i gir kontant og bestemt.

Du kan åpne kontrollboksen og muligens stille på motstanden du opplever når du beveger spakene. På mange er dette mulig.

Kanskje jeg får prøve å justere inne i kontrollboksen først før jeg bestemmer om jeg trenger nye vaiere. Spaken føles som sagt veldig "løs". Så løs at det er vanskelig å trimme motoren uten at bevege gassen. Med større motstand ville det sikkert blitt enklere å sette den kontant og bestemt i gir uten byksing fremover. 

Kjellg skrev 1 time siden:

Kom til å tenke på at da er du jo innenfor reklamasjonstiden. Ville reklamert til forhandler i første omgang. 

Dekker reklamasjonen "slitedeler" som gir/gass-vaier? 

Redigert av woodss (see edit history)
woodss skrev 26 minutter siden:

Kanskje jeg får prøve å justere inne i kontrollboksen først før jeg bestemmer om jeg trenger nye vaiere. Spaken føles som sagt veldig "løs". Så løs at det er vanskelig å trimme motoren uten at bevege gassen. Med større motstand ville det sikkert blitt enklere å sette den kontant og bestemt i gir uten byksing fremover. 

Dekker reklamasjonen "slitedeler" som gir/gass-vaier? 

Ville tatt utgangspunkt i det, ja. Er vel ment å holde i minst 5 år, så her hadde jeg nok kjørt på for fullt. Påstå det overfor forhandler og hør hva dem sier. Ofte så prøver de seg med at garantien er gått ut, men garanti er noe annet. Henvis til forbrukerkjøpsloven og hevd reklamasjon. 

Redigert

Uansett så er det lov å prøve seg ?

Redigert av Kjellg (see edit history)

Hardheten på kontrollboks kan du justere... hvordan du gjør det på din boks vet jeg ikke fordi det finnes utallige forskjellige kontrollbokser. Denne lyden har jeg hørt mang engang på påhengsmotorer... denne lyden kommer en gang i blandt når man er litt forsiktig med giringen, men som sagt.. stram opp kontrollboksen din først sånn at den ikke er så løs før du kjøper nye kontrollvaiere.

Okei. Da prøver jeg meg på kontrollboksen før jeg eventuelt går til forhandler.

Angående garanti/reklamasjonsrett: 

• Vindskjermen har områder der pleksiglasset har blitt krakelert. Er dette noe garantien/reklamasjonsretten vil kunne dekke? (se bilder) 
  • Bak på høyre side av motoren har det oppstått sprekker i lakken. Sprekkene hadde vært uendret siden selger først oppdaget dem, og forhandler mente dette kun var kosmetisk. Kan jeg spørre om å få det reparert likevel? (se bilder) 

32862210_10156139877746549_3294943809632206848_n.jpg

32810460_10156139877851549_1768691807647956992_n.jpg

32802226_10156139879151549_1785695845165826048_n.jpg

32805385_10156139879251549_7551412741072748544_n.jpg

32817993_10156139879321549_985340376162238464_n.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...