woodss Startet 13.Mai.2018 Del på Facebook Startet 13.Mai.2018 Har kjøpt ny båt med Mercury F115 motor. Lurer på om lyden som kommer når man setter motoren i gir er normal? (Se link). På forhånd takk ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2018 Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 nei , kan være at girwire trenger justering. Ellers ser jeg innimellom at ferske båteiere prøver å "snike" spaken i gir - da blir det lett slik "tenners gnidsel" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 13.Mai.2018 Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Høres ut som du setter den sakte i gir så den «slurer». Sett den hardt og kontant i gir! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
LM 605 Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Er nok enig med de andre her. Høres jo akkurat ut som du "sniker" spaken forsiktig i gir. Dette er ikke riktig. Spaken skal føres kontant og hurtig i gir, så det bare høres et et "klunk". Sitér dette innlegget Link to post
woodss Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Takk for tipsene! Da skal jeg prøve å være mer hurtig og kontant neste gang. Hvis ikke det hjelper hører dere nok fra meg ? Jeg synes forøvrig spaken er litt i løseste laget. Det er fort gjort å justere for mye eller komme borti under kjøring siden den er så løs. Kan dette strammes til på en enkel måte? Gjøres dette på selve spakenheten? Eier opplyser forøvet at båten var inne til årlig service i fjor høst. Den løse spaken burde vel kanskje vært justert på servicen? Sitér dette innlegget Link to post
woodss Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Nå har jeg forsøkt å bruke en hurtig og kontant bevegelse når båten settes i gir. Det fungerer de gangene man virkelig flytter spaken raskt, men det er umulig å unngå noe gnisse-lyd ved kjøring inne i havn. Jeg har tatt kontakt med servicestedet Brødrene Thorsvik i Bærum, som utførte service på båten i fjor høst. De mente at gass- og girvaier måtte byttes ut. Justering av girwire var ifølge dem ikke mulig for å få fjernet ulyden. Høres dette rimelig ut? Ser i manualen til motoren at det foreligger en trinn for trinn beskrivelse for installering av gass- og giirvaier. Dersom gass og girvaier må byttes ut, er det en grei jobb å gjøre selv? Hvor anbefaler dere i så fall å handle gass- og girvaier? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 tenkte at når du skrev ny båt i første post , at det var spillernytt - men du mente muligens nytt for deg? Kabler svekkes over til og det blir litt mer dødgang. Og da blir det etterhvert vanskelig å justere perfekt. Ville kjøpt originalt. Ravns garasje har sikkert slikt. Jeg syns det er greit å bytte selv , men det kommer jo også an på antall tommeltotter ? Og på hvordan kablene er lagt i båten - i noen båter kan det være kronglete å komme til. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
woodss Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Ble litt uklart det der ja. Mente nytt for meg ja. Motoren har gått 182 timer og er en 2015 modell. Da går jeg for nye vaiere. Må bare finne ut av lengden først. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 (redigert) woodss skrev 7 minutter siden: Ble litt uklart det der ja. Mente nytt for meg ja. Motoren har gått 182 timer og er en 2015 modell. Da går jeg for nye vaiere. Må bare finne ut av lengden først. 182 timer og 3 år? Syntes det var veldig tidlig det. Om du ser etter lenge så pleier det å være skrevet på strømpen. Normalt er lengden oppgitt i fot. Redigert. Kom til å tenke på at da er du jo innenfor reklamasjonstiden. Ville reklamert til forhandler i første omgang. Redigert 18.Mai.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Jeg oppfatter ikke lyden som annet enn vanlig når man er for treg på hånden. Husk du skal få to tannhjul til å gripe inn i hverandre. Om du gjør dette sakte vil tannhjulene ikke gripe tak men ligge å lugge mot hverandre. Sett den i gir kontant og bestemt. Du kan åpne kontrollboksen og muligens stille på motstanden du opplever når du beveger spakene. På mange er dette mulig. Sitér dette innlegget Link to post
woodss Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 (redigert) alfaalfa skrev 1 time siden: Jeg oppfatter ikke lyden som annet enn vanlig når man er for treg på hånden. Husk du skal få to tannhjul til å gripe inn i hverandre. Om du gjør dette sakte vil tannhjulene ikke gripe tak men ligge å lugge mot hverandre. Sett den i gir kontant og bestemt. Du kan åpne kontrollboksen og muligens stille på motstanden du opplever når du beveger spakene. På mange er dette mulig. Kanskje jeg får prøve å justere inne i kontrollboksen først før jeg bestemmer om jeg trenger nye vaiere. Spaken føles som sagt veldig "løs". Så løs at det er vanskelig å trimme motoren uten at bevege gassen. Med større motstand ville det sikkert blitt enklere å sette den kontant og bestemt i gir uten byksing fremover. Kjellg skrev 1 time siden: Kom til å tenke på at da er du jo innenfor reklamasjonstiden. Ville reklamert til forhandler i første omgang. Dekker reklamasjonen "slitedeler" som gir/gass-vaier? Redigert 18.Mai.2018 av woodss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 (redigert) woodss skrev 26 minutter siden: Kanskje jeg får prøve å justere inne i kontrollboksen først før jeg bestemmer om jeg trenger nye vaiere. Spaken føles som sagt veldig "løs". Så løs at det er vanskelig å trimme motoren uten at bevege gassen. Med større motstand ville det sikkert blitt enklere å sette den kontant og bestemt i gir uten byksing fremover. Dekker reklamasjonen "slitedeler" som gir/gass-vaier? Ville tatt utgangspunkt i det, ja. Er vel ment å holde i minst 5 år, så her hadde jeg nok kjørt på for fullt. Påstå det overfor forhandler og hør hva dem sier. Ofte så prøver de seg med at garantien er gått ut, men garanti er noe annet. Henvis til forbrukerkjøpsloven og hevd reklamasjon. Redigert Uansett så er det lov å prøve seg ? Redigert 18.Mai.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Hardheten på kontrollboks kan du justere... hvordan du gjør det på din boks vet jeg ikke fordi det finnes utallige forskjellige kontrollbokser. Denne lyden har jeg hørt mang engang på påhengsmotorer... denne lyden kommer en gang i blandt når man er litt forsiktig med giringen, men som sagt.. stram opp kontrollboksen din først sånn at den ikke er så løs før du kjøper nye kontrollvaiere. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Hvis det er en 2015 mod., så gjelder jo fremdeles 5-års garantien, da Mercury jo har, og hadde vel dette også tilbake i 2015, ( så lenge man har fulgt årlig service på merkeverksted, som det vel heter.) Sitér dette innlegget Link to post
woodss Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Okei. Da prøver jeg meg på kontrollboksen før jeg eventuelt går til forhandler. Angående garanti/reklamasjonsrett: Vindskjermen har områder der pleksiglasset har blitt krakelert. Er dette noe garantien/reklamasjonsretten vil kunne dekke? (se bilder) Bak på høyre side av motoren har det oppstått sprekker i lakken. Sprekkene hadde vært uendret siden selger først oppdaget dem, og forhandler mente dette kun var kosmetisk. Kan jeg spørre om å få det reparert likevel? (se bilder) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.