Jump to content

VP MD2B motor hvordan peile olje og sjekke kjøleveske før sjøsetting


Nidelv84

Recommended Posts

Hei, jeg trenger litt veiledning. Har arvet min fars gamle Nidelv 24 med en Volvo Penta MD2B diesel motor.

Jeg har aldri vært borti motor før, men har nå lest og gått gjennom workshop manualen til motoren samt ligget og lyst og kikket i mottorrom etc for å prøve å opparbeide meg noe kunnskap.

Ser det er mange som er flinke på motor her. Noen som kunne forbarmet seg over en fersk snekke eier og gitt meg litt info om hva jeg bør passe på nå før sjøsetting?

-Lurer på om det er vanlig å peile olje før sjøsetting. Er det "oil dip-stick" i workshop manualen?

-Hvordan fungerer kjølesystemet på denne og hvor kan jeg tappe av veska som står på denne, eventuelt om det holder å kjøre gjennom systemet ved å koble til vannslange når vi prøvestarter motoren nå før sjøsetting?

Pappa var rimelig flink å vedlikeholde tingene sine så det står helt sikkert ferskvann med glykol på kjøleveske beholderen nå (om denne finnes i det hele tatt).

Legger ved et bilde av motoren også, kanskje noen kan fortelle meg hva den teipa slangen er/går til.

 

Takker for alle tips og råd! :)

VP_md2b.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja det er oil dip-stick som du peiler oljen med. Altid lurt å peile oljen. Mulig du skulle skifte olje også om du er usikker på når det ble gjort sist.

Slangen er sjøvannskjøling til eksos.

Kan se ut som motoren din er sjøvanskjølt. Men skulle ha sett under der du har hånda di for å være sikker.

Redigert av Ronny.R (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har vi prøvestartet og den går som ei klokke. Om noen kan si noe om kjølinga på denne motoren så hadde det vært interresant. Kun saltvann kjøling ser det ut som, tror min far brukte å kjøre gjennom ferskvann etter hver bruk i havna for det er installert en liten metall sylinder på siden som ikke er original for enklere å bruke bøtte/slange. 

IMG_20180514_175310.jpg

IMG_20180514_175321.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...