Jump to content

Diskrimineres man av forsikringsselskap?

oberst1

Recommended Posts

Fikk årets varsel om ny periode fra NB forleden...

Ser ut til avtalen nå ligger hos et annet selskap enn i fjor og leser igjennom vilkår uten å heve øyebrynene i stor grad, men tenker det er lurt å sjekke andre selskap i tillegg.

Selskapet som har mange forsikringer samlet fra oss er Tryg. Ringer de (kan ikke se at noen selskap tilbyr sjekk online når båten overstiger en viss verdi) og blir litt provosert: 29.000,- mot 16.000,- hos NB. Takker for meg og sjekker videre...

Gjensidige ga oss et godt tilbud i fjor basert på at Princess 42 hadde 74hk...!!

Tenkte de hadde lært av fjorårets tåpelige trykkfeil og ringte de. Joda, hyggelig dame fikk nøstet sammen et godt tilbud nesten 4000,- under NB. Høy egenandel som NB og super-dekning som omfatter motor og drivlinje frem til fylte 15år på maskinist. De ga stor rabatt for medlemskap hos RS og høyere sertifikat enn båtførerprøven. Så kommer 1000-kroners spørsmålet fra meg:

Gjensidige inkluderer dekning inntil 50.000,- på jolle/lettbåt med motor. I dag hos NB har vi også inkludert jolla; en SeaDoo vannscooter er jolla vår (forsikret for 90.000,- med samme vilkår som moderskipet). Dama ble først helt stille... «Nei, det er ikke båt...» Hun sjekket videre med risikoavdelingen til selskapet. Takket for meg mens jeg ventet på svar senere på dagen...

Så kom svaret på e-post: «En jolle er en liten båt med motor på. En vannscooter har åpenbart et mye høyere skadepotensial, vi trenger derfor å beregne egen tilleggspremie for en slik båt.»

Har full forståelse for at verdien på jolla er tema, men en liten rib med 25hk kan godtas tvert? Etter deres utsagn er det fristende å be om dokumentasjon for denne synsingen/påstanden... 

Absolutt ikke åpenbart for meg slik de mener, hva mener dere? 

Prinsippsak, men føles diskriminerende. Finner de på ting helt alene? Kanskje en i utvalget er ivrig motstander...? Hvilken dokumentasjon legges til grunn hos selskapene? 

(Utsagnet kom etter de fikk vite modell/type 90hk/38knop i medvind.

Kan legge til at selv om scooteren ble verdsatt innenfor selskapets egen maksverdi vil de ikke godta jolla...) 

Alt i alt virker totalpakken OK, med egen forsikring på jolla vår kommer vi ganske likt ut som hos NB. 

Bonusen er dekning på motor/drivlinje, trodde ingen ville gi dekning etter 10-12år ?

Venter svar fra flere, men tviler på noen bedre tilbud/dekningsgrad ?

Storebrand gjør det samme som Gjensidige. Sjekket forsikringspris på tilsvarende SeaDoo vannscooter. Den måtte forsikres separat, og ikke som lettbåt/jolle inkl. i båtforsikringen.

Antar at de anser vannscootere generelt til å ha en betydelig og vesentlig høyere risiko i forhold til ansvarsdekning (vs. snittet av jolleparken), samt at det de siste en-to årene har vært en god del tyverier av vannscootere som ligger lagret lett tilgjengelig på badeplattformene til båtene når disse ikke er i bruk.

oberst1 skrev for 16 timer siden:

Så kom svaret på e-post: «En jolle er en liten båt med motor på. En vannscooter har åpenbart et mye høyere skadepotensial, vi trenger derfor å beregne egen tilleggspremie for en slik båt.»

Har full forståelse for at verdien på jolla er tema, men en liten rib med 25hk kan godtas tvert? Etter deres utsagn er det fristende å be om dokumentasjon for denne synsingen/påstanden... 

Absolutt ikke åpenbart for meg slik de mener, hva mener dere? 

Prinsippsak, men føles diskriminerende. Finner de på ting helt alene? Kanskje en i utvalget er ivrig motstander...? Hvilken dokumentasjon legges til grunn hos selskapene? 

(Utsagnet kom etter de fikk vite modell/type 90hk/38knop i medvind.

Kan legge til at selv om scooteren ble verdsatt innenfor selskapets egen maksverdi vil de ikke godta jolla...)

Jeg synes det er helt ok at forsikringsselskapene priser etter risiko. Jeg forventer lavere forsikringspris på en liten ribb enn en vannscooter. Dermed bør dette reflekteres i prisen. Forsikringsselskapene regner på dette, de kjenner risikoen ved ulike gjenstander. Til slutt er det markedspris som gjelder.

Men hvis du finner noen som regner feil på risikoen på din vannscooter er det bare å utnytte det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...