REM Svart 3.August.2005 Link til dette innlegget Svart 3.August.2005 (redigert) Og så er det alle de hel... skjærårdsjeepene som durer frem og tilbake uten mål og mening og med totalt uforutsigbar kurs og mål for ferden ... <{POST_SNAPBACK}> Enig Skipper, fullstendig uforutsigbare og med on/off bryter istedenfor gasshendel. Tilhører vel kategorien "leke på sjøen" sammen med vannskootere, ribber og endel annet unyttig fjas, og er en pest og plage for omgivelsene. Jeg har feks. enda tilgode å se en skjærgårdsjeep eller ribb holde fartsgrensa inn fra Vestfjorden til Sætre. De tilfellene jeg har sett i sommer som kan karakteriseres som bøllekjøring, har utelukkende vært med denne kategorien båter. Tilfeldighet kanskje? Tja? Redigert 3.August.2005 av rem (see edit history) Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Skipper Worse Svart 3.August.2005 Link til dette innlegget Svart 3.August.2005 tilfellene jeg har sett i sommer som kan karakteriseres som bøllekjøring, har utelukkende vært med denne kategorien båter. Tilfeldighet kanskje? Tja? <{POST_SNAPBACK}> Det STOOORE problemet får vi når disse småbøllefrøene finner ut at det er kjekt på sjøen men enda kjekkere i en Princess som går så høyt i sjøen med baugen at man skulle tro det var en månerakett ... I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2005 Link til dette innlegget Svart 3.August.2005 Det STOOORE problemet får vi når disse småbøllefrøene finner ut at det er kjekt på sjøen men enda kjekkere i en Princess som går så høyt i sjøen med baugen at man skulle tro det var en månerakett ... <{POST_SNAPBACK}> Det er da alle vi andre går over til Da er det jo morro med hekkbølger (RIB Unlimited 36 heter båten) Eller om ikke det hjelper: Luftens baron. Den tar av på hekkbølgene Link to post
Fjordutsikt Svart 3.August.2005 Link til dette innlegget Svart 3.August.2005 Noen ganger lurer jeg på om Skjærgårdstjenesten har dårlig tid til å utføre sine tjenester, de kjører lektere med hekkaggregat og lager kjempebølger Gjelder spesielt Kragerø-skjærgården, vet ikke om andre har opplevd det samme. Link to post
Victora III Svart 3.August.2005 Link til dette innlegget Svart 3.August.2005 Noen ganger lurer jeg på om Skjærgårdstjenesten har dårlig tid til å utføre sine tjenester, de kjører lektere med hekkaggregat og lager kjempebølger Gjelder spesielt Kragerø-skjærgården, vet ikke om andre har opplevd det samme. <{POST_SNAPBACK}> Gjelder ikke bare Kragerø-skjærgården. Opplevd det samme både i Lillesand og Kr.sand. Skjærgårdstjenesten er av de verste!! Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2005 Link til dette innlegget Svart 3.August.2005 (redigert) Noen ganger lurer jeg på om Skjærgårdstjenesten har dårlig tid til å utføre sine tjenesterJepp det har de. Kjenner godt til tjenesten her i Moss, og de har lite penger, liten tid og masse å gjøre. Jeg synes de gjøre en flott jobb. Blant oppgavene de har er:De begynner med strandrydding om våren, setter ut badeflåter og bøyer, og legger til rette for brygger, båtfester og foretar kontinuerlige vedlikeholdsarbeider. Utover sommeren til langt ut på høsten tømmer de toaletter og søppelkasser på våre mange friområder og utfartsplasser i skjærgården. De tar badetemperatur og vannprøver på alle kommunens badestrender. I tillegg har de naturoppsyn og er tilgjengelig ved behov for assistanse av forskjellig art. Hvert år samles det inn ca. 40000 søppelsekker fra friområdene i Oslofjorden, og mellom 10 og 15% av disse er fra strandrydding om våren. Mengden er påvirket av hvordan vinterværet har vært. Avfallet i ytre Oslofjord gir en indikasjon på vinterens framherskende vindretninger. Folka ombord her oppe er godt erfarne sjøfolk med betydelig mer fartstid enn de fleste av oss Men båten graver litt sjø - men ikke værre enn en P40 Toppfart på båten er ca 25 knop. Den er paddeflat i bunnen og slår i motsjø. Men fungerer bra til den jobben den skal gjøre. Redigert 3.August.2005 av Bitteliten (see edit history) Link to post
ferskvannspiraten Svart 3.August.2005 Link til dette innlegget Svart 3.August.2005 (redigert) Skulle hatt en en av disse når man møter "værstingene" - ikke bare fordi den tar hekkbølgene bra men... Har fremdeles merker etter en episode som involverte kaffekoking i uthavn og passerende flybridgebåt. Redigert 3.August.2005 av ferskvannspiraten (see edit history) Ei lenger Ferskvannspiraten -tilbake på de salte bølger Link to post
anton Svart 3.August.2005 Link til dette innlegget Svart 3.August.2005 Det fins mange typer bøller til sjøs. En type er de nyrike som har kjøpt seg en 45 fot Prinses eller tilsvarende med minimale ferdigheter som fører, og som ikke skjønner at hekkbølgene kan være farlige for andre båter, spesielt ved kai. Men hva skal man si om 50-60 år gamle offiserer som har reist til sjøs i hele sitt liv og som gir blaffen i andre mindre båter når de kommer fossende med 1-2 meter hekkbølger til kai med rederiet sin katamaran hurtigbåt ?? Er det bøllete oppførsel eller er det bare mangel på sjømannskap ?? Jeg kommer til å sende skriftlig klage til rederiet etter at en av deres hurtigbåter for sikkert gang nummer 100 var nær ved å røske løs fortøynngsutstyr på flere lystbåter ved en komunal kai. I denne havna har dette problemet eksistert i mange år. Kanskje derfor var den nesten tom ved vårt besøk midt i fellesferien.(bare 5 båter på ca. 20 plasser) Link to post
Lingefan Svart 8.August.2005 Link til dette innlegget Svart 8.August.2005 Jeg er helt enig med deg, FredIvar. Har selv hytte i Kragerøskjærgården i Kjøpmannsfjorden og tøffer ofte rundt i snekke. Har særlig lagt merke til noen som absolutt skal passere i 40 knop 3 meter fra båten når de har hele fjorden å ta av. Det er like ille i mørket. Nå gikk det jo en 32 fots RIB på grunn på sør-øst siden av Gumøy. Ikke helt bra det der med 40 knop i mørket. Jeg må nesten le litt også når det f eks er en situasjon der en saktegående båt tar igjen en annen saktegående båt i hver retning og disse omtrent samtidig møter hverandre på folkeskikkelig vis. Ofte er det da ikke å regne som plass mellom disse båtene da og hadde jeg kjørt den raske båten ville jeg kjørt uten om alle sammen. Men i det siste har jeg sett overraskende mange hurtiggående kjøre i mellom båter i slike situasjoner. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av sånt, men jeg merker at det nå hender så ofte at jeg irriterer meg over det. Før var det bare en sjelden gang. I tillegg er vi bebodd på en liten holme i inngangen av Soppekilen i Kjøpmannsfjorden. Det er enkelt og en svært liten omvei å kjøre på utsiden av denne bebodde holmen. Men det går også an å kjøre mellom holmen og fastlandet på innsiden, men her er det smalt. Enkelte er fornuftige og viser hensyn ved å gå ned i 5 knop da det kan være badende der. Men fler og fler peiser gjennom i 30-40 knop og også taxibåter har begynt å kjøre i full fart gjennom der. Respektløst. Det er så lite hensynsfullt at det til neste år skal varsles til politiet. Kommer til å be de ligge der plutselig for å ta de som ligger over 5 knop, bare 10 meter unna bebodd landskap. Hvor i kragerø så du denne fartskontrollen, FredIvar? Og hvor har du hytte? Jeg mener at det bør være forbudt å kjøre i over 10 knop hvis man har drukket. Det burde også være en fast fartsgrense for kjøring innenskjærs i mørket. Mer enn det er jo uforsvarlig. Det er altfor mange båter uten lanterner og annet man kan treffe på. Lingefan Link to post
Fenix Svart 8.August.2005 Link til dette innlegget Svart 8.August.2005 Bøller eller inkompetente? Sikkert plenty av begge, og ikke er vi skyldfrie noen av oss. Men jeg kom nettopp hjem frisk i minnet om en cabincruiser som kom fresende inn med en liten kuling i ryggen i en svensk havn for et par dager siden, for å sette av to unge damer på utsiden av moloen. Båten smalt i brygga, og bare flaks gjorde at jentene ikke gikk overbord fra fordekket, eller enda verre rakk å sette en fot mellom båt og brygge. I dette tilfellet er det vel rimelig å anta at skipperen ikke hadde oversikt over hva han holdt på med, og at det han ellers driver med på sjøen lett vil framstå som "bøllete". Link to post
fredivar Svart 15.August.2005 Link til dette innlegget Svart 15.August.2005 Jeg er helt enig med deg, FredIvar. Har selv hytte i Kragerøskjærgården i Kjøpmannsfjorden og tøffer ofte rundt i snekke. Har særlig lagt merke til noen som absolutt skal passere i 40 knop 3 meter fra båten når de har hele fjorden å ta av. Det er like ille i mørket. Nå gikk det jo en 32 fots RIB på grunn på sør-øst siden av Gumøy. Ikke helt bra det der med 40 knop i mørket. .... Hvor i kragerø så du denne fartskontrollen, FredIvar? Og hvor har du hytte? ... <{POST_SNAPBACK}> Fartskontrollen så jeg da politiet brukte sin Targa 27 og dro fra Kragerø samtidig med oss med retning Jomfruland. De fulgte leia og stoppet flere på veien ut mot Oterøyfjorden, da de forsvant i retning Jomfruland. Angående RIB'en på land, så fortalte naboen meg at han hadde sett denne forrige fredag, tror jeg det var. Jeg kan ikke se den fra hytta, noe han kunne. Vi har hytte i nærheten av Rispebråten ned mot Midt-Gumøy. Se bilde tatt fra hytta en tidlig morgen i Juli: Heldigvis er det ganske grunt i området rundt hytta, så det ikke er så mye gjennomgangstrafikk her. De som bor langs leia må jo være livredde når de skal slippe barn ut for å bade! Vis hensyn! Link to post
Benna Bølle Svart 16.August.2005 Link til dette innlegget Svart 16.August.2005 Føler meg litt truffet her...... :-D Dog - bølle i båt er ikke nødvendigvis båtbølle. Obligatorisk opplæring for eksisterende båtfolk synes urealistisk. En løsning kan evt. være å kjøre dette inn for alle båteiere over 16 år, med mer enn 9,9 osv. fra en viss dato. Så vil det gradvis bli færre bøller (men det vil fortsatt være rom for noen der ute....) I håp om noen flere soldager i år. Link to post
Sigurd Svart 16.August.2005 Link til dette innlegget Svart 16.August.2005 De som bor langs leia må jo være livredde når de skal slippe barn ut for å bade!Og vi som ligger med båt i gjestehavnene i Kragerø er livredde for både barna våre og båten når hyttefolket er inne for å handle. Slår nok vel så mye begge veier ukultur-problematikken i Kragerø-området syns jeg! Link to post
borre16610 Svart 22.August.2005 Link til dette innlegget Svart 22.August.2005 Synes også det blir mer og mer uvettig kjøring på sjøen. Er selv glad i å kjøre fort, gjerne så fort redskapen går faktisk. Har 30 års erfaring med egen båt, og har båtførerbevis. Synes dog det er mye sutring om bølger og store båter. Om man er i åpen sjø, eller velger å legge seg i en åpen led uten fartsgrenser, bør man surre det som er løst- og ta det som det kommer. Det er selvfølgelig lov å vise hensyn............ I stille viker, hvor folk sover og spiser derimot, bør det gå sakte for seg. Synes Middagsbukta er et godt eksempel. Masse folk, hvorfor kjøre denne veien om man har dårlig tid. Alltid en dust eller to som må plane gjennom med daycruiser eller jeep. Men her er det stadig oftere snekker og seilbåter i 8-9 knop på fullgass, ganske sjelden å se gutta med tre etasjer bølle her... Bare for å ha sagt det:) Børre Link to post
Amorosa Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Så vurderer svenskene obligatorisk opplæring til båtfører bevis Sarpsborg Arbeiderblad Forstod på mine venner i Danmark at de også vurdere det samme. Kurset skulle koste 500 kr. Boten var på 5000 hvis du ble stoppet uten bevis. Link to post
Slagskibet Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Med så lite politi som jeg har sett i år så må sjansen for å bli tatt for noe som helst være lik 0... Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Og vi som ligger med båt i gjestehavnene i Kragerø er livredde for både barna våre og båten når hyttefolket er inne for å handle. Slår nok vel så mye begge veier ukultur-problematikken i Kragerø-området syns jeg! <{POST_SNAPBACK}> M/Y Ellen Marie . www.g-mt.no Link to post
vanntrivsel Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Grunnen til at jeg spør er at hvis bøllene rett og slett ikke vet bedre, må vi få satt i gang en opplæring av bøllene snarest mulig. En obligatorisk båtførerprøve vil være et godt sted å begynne, selv om flere enn annenhver båtfører allerede har dette sertifikatet. Lotus Hehe du har mange tanker i hodet Lotus og det kan være vansklig å bli klok på hva du mener. Skulle nesten tro du var politiker. I det ene øyeblikket for og i det andre mot. Vindretningen avgjør... Kanskje et eget obligatorisk bøllebåtførerbevis ? Jeg opplever faktisk ikke mange bøller på sjøen men heller at mange mangler kunskap om å føre en båt Link to post
Lotus Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Ironi kan være vanskelig for en del å forstå. For dem som ikke har denne evnen blir verden ofte unødvendig vanskelig. Så har man dette ordet hvis. Hvis bøllene ikke vet bedre, hvis det regner i morgen, osv. Slikt betyr jo ikke at det regner i morgen, men at det kan tenkes å bli regn i morgen. Forøvrig ser du ut til å tilhøre et lite mindretall når du mener at bøllene er bøller fordi de ikke evt bedre. I alle fall om man skal dømme av denne uformelle pollen som er 2 år gammel. Du driver jo stadig og tar opp gamle innlegg fra meg og slenger dritt. Tok du bare opp denne pollen for å slenge mer dritt, eller hadde du en annen grunn? Link to post
Lotus Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 (redigert) Jeg tok et lite søk på innlegg skrevet av Havgapet og med Lotus som søkeord. Du er jammen en ivrig person til å vri og vrenge på synspunkter samt dele ut nedsettende personkarakteristikker. I søkingen min fant jeg dette: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...otus&st=85# Her får du meget detaljert svar, som ikke burde være til å misforstå, om hvorfor bøller er bøller. Likevel klarer du å finne et steinalderinnlegg og slenge mer dritt. Hvorfor driver du med dette? Kan du ikke heller argumentere for sak i stedet for å fortelle hvor vimsete og sløv jeg er? Redigert 18.Juni.2007 av Lotus (see edit history) Link to post
vanntrivsel Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Ironi kan være vanskelig for en del å forstå. For dem som ikke har denne evnen blir verden ofte unødvendig vanskelig. Ja man skal være forsiktig med å dele ut personkarakteristikker. Synes innlegget er høyst akktuelt også idag. Bøller? Link to post
Lotus Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Fint at du synes innlegget er høyst aktuelt også i dag. Fint hvis du da kan kommentere innleggene i stedet for å komme med personkarakteristikker av meg. Hvorfor gjør du det? Det blir ikke mye hygge av sånt. Link to post
vanntrivsel Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Når du surrer med dagens og gårdagen meninger Lotus ,må jeg jo konfrontere deg med det. Å bortforklare det hele som ironi blir meningsløst og ikke minst lite troverdig. Det var flere ting jeg kunne kommentere vedr usakeligeheter i svarene dine over men lar det være siden det taler for seg. Nå er jeg i tvil Lotus... for eller imot båtførerbevis? Link to post
olpi Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Skulle du ikke vært å fiksa www.havgapet.no da Havgaaaapet Link to post
oddgeir Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Ser ut som om en eller annen har glemt å betale serverleie for (-- reference to evil site removed --). Hmmm, for små reklameinntekter? "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn