Jump to content

Hvorfor er noen bøllete på sjøen?


Lotus

Hva tror du er hovedårsaken til bøllekjøring?  

351 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg leste innlegget til Syvert: Er du en båtbølle?

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13820

Jeg leste svarene også.

 

Da er vi tilbake til følgende problemstilling:

Er bøllene bøller fordi de ikke vet bedre eller er de bøllete fordi de rett og slett er bøller?

 

Avhengig av svaret på spørsmålet, blir virkemidlene noe forskjellige.

 

Vet man ikke bedre og er en ufrivillig bølle, er opplæring absolutt tingen. Enten frivillig eller obligatorisk.

Er man bølle av natur, driter man i regler og andre på sjøen. Da vil hyppige kontroller og tilhørende bøter være riktig medisin.

 

Så hva tror dere er den hyppigste årsaken til bøllekjøring?

 

Grunnen til at jeg spør er at hvis bøllene rett og slett ikke vet bedre, må vi få satt i gang en opplæring av bøllene snarest mulig. En obligatorisk båtførerprøve vil være et godt sted å begynne, selv om flere enn annenhver båtfører allerede har dette sertifikatet.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Avhengig av svaret på spørsmålet, blir virkemidlene noe forskjellige.

 

Vet man ikke bedre og er en ufrivillig bølle, er opplæring absolutt tingen. Enten frivillig eller obligatorisk.

Er man bølle av natur, driter man i regler og andre på sjøen. Da vil hyppige kontroller og tilhørende bøter være riktig medisin.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg regner med at uansett resultat av avstemningen så er obligatorisk båtførerbevis ikke en alternativ løsning :wink:

 

Selv er jeg imidlertid av den oppfatning at et påbud om båtførersertifikat, som kan inndras vil være en god løsning både for å få skikk på de som ikke vet bedre og de som gir f...

 

Blandt endel bilførere er det mange som er mer redd for å miste lappen, enn å komme ut for en ulykke, så det er helt klart at et påbud om "førerkort" vil ha en prevantiv virkning.

Link to post
Share on other sites

I mine øyne er bøllene de som gir blaffen. De er rett og slett bøller, og blir aldri noe annet. Uansett hva som blir gjort fra myndighetenes side. De er bøller enten de er på land eller til sjøs, og gjør som de selv vil. Uten tanke for andre.

 

De som ikke vet bedre, er noen uvitende båtførere som trenger opplæring, og så kan vi jo håpe at de lærer noe og oppfører seg bedre neste gang.

Link to post
Share on other sites

Hva vil obligatorisk båtførerbevis medføre? Jo da må det også hyppige kontroller til for å håndheve dette - det er noe som vil koste mye penger som igjen vil bli belastet båteierne - jeg synes det er rimelig dyrt som det er. Vi ser jo en skjelden gang at de "rabiate" blir tatt.

 

De som er "bilbøller" er jo bilbøller selv om de har førerkort!! vil det ikke være slik på vannet også?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Når over 200.000 av oss båtførere har tatt frivillig båtførerprøve og over 5000 nye tar den hvert år, vil jeg anta at også en del av de med "båtlappen" i lomma også er bøller, ikke bare de uten lappen.

 

Hvis alle måtte ha lappen for å kjøre båt, hva ville skje da? Kanskje dette:

 

Hmmm. Ikke har jeg lappen, men det driter jeg i. I hele fjor så jeg ikke en eneste politibåt. Ikke i år heller. Kameraten min så en politibåt i juni. Juni i fjor altså, men den stoppet ingen. Siden sjansen for å bli stoppet er mindre enn sjansen for å vinne i Lotto, leverer jeg heller lottokupongen enn å ta lappen.

 

Realistisk?

 

Eller denne:

Nå har jeg endelig tatt denn båtlappen. Bare dritten. Navigasjon trenger jeg ikke. Jeg skal ikke til havs. Og vikeplikten? Den lærte jeg etter 2 turer. Ikke det at jeg bryr meg altså. Jeg kjører der jeg vil, når jeg vil og så fort jeg vil. Og mister jeg lappen? Det går like bra uten, men nesten ingen mister jo lappen. De får bare en bot.

 

Hva er vitsen hvis tilnærmet ingen noensinne kontrollerer noe som helst? Politibåtene avvikles som aldri før. Og selv om vi hadde hatt 100 politibåter i stedet for 10 i dette kongeriket, er sjansen for å bli tatt fortsatt mikroskopisk. Og med 100 politibåter skal 100.000 polititjenestemannstimer betales. Av hvem? Av deg? Og meg?

En ny årsavgift for båtfolket vil nok da presse seg frem. Brukerfinansierte tjenester heter det så fint......

 

Og med 100 politibåter som foretar rutinekontroller både her og der ødelegger vel også litt av idyllen på sjøene? Kanskje antibøllepolitiet sjekker 100 snille for hver bølle. Den snille det er deg og du har akkurat fremvist redningsvestene enda en gang.

 

Tenk dere om folkens. Mere av noe skaper kanskje mindre av noe annet. Kanskje blir det færre bøller, men kanske det samtidig blir mere av andre ting du heller ikke liker? Summen av irritasjonsmomenter er konstant? Eller kanskje den øker trass i 100 politibåter? 100 nye politipatruljer som kan ta noen tyver i nabolaget ditt er kanskje en bedre prioritering?

 

Si meg, har du hatt en jævlig bøllete sommer, eller har du egentlig hatt det ganske bra?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra svar Lotus

Kunne ikke vært mer enig tror jeg

 

en :drink: til deg.

 

Regner med ankeret er ute :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Si meg, har du hatt en jævlig bøllete sommer, eller har du egentlig hatt det ganske bra?

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Både óg.

I Kragerøskjærgården hvor jeg tilbringer sommeren kjører de fleste etter fartsgrensene (Det er i sommer innført flere steder med 5 knops fart), men noen gir f.. og raser i 40-50 knop igjennom disse områdene. Så politibåten et par ganger i sommer, og på turen ut til hytta stoppet de 3 båter for å kjøre for fort. Men hvis de hadde ligget stille, ved et 5 knops område kunne de lett stoppet 10-15 i løpet av et kvarter.

 

Jeg selv har en snekke som går i 5-6 knop og er forundret over at mennesker som har båter som går fort (30-50 knop), absolutt skal passere deg eller møte deg med en avstand på 5-10 meter, når de har hele fjorden å ta av. Siden mange av de nyere båtene blir tyngre og tyngre, lager de ganske mye sjø, selv om de går i planingsfart. Når de da passerer nær meg rekker jeg ikke å legge båten opp mot sjøene deres, noe som er ubehagelig for meg og mine passasjerer.

 

Så min konklusjon er: VIS HENSYN!!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er noen bøllete på sjøen?

 

Bøllene er bøller fordi de ikke vet bedre.

Bøllene er bøller fordi de rett og slett gir blanke i regler og folkeskikk.

 

Denne poll'en kan jeg ikke svare på. Dette er ikke et enten eller spørsmål. Begge disse kategoriene finnes på sjøen. Som regel ikke i samme båt, men av og til treffes de som vet at de ikke vet og som gir f... i det også! Så eventuelle virkemidler må fange opp begge kategorier bøller.

Bøllene er fortsatt i mindretall, og i min avkrok av havet treffes de heldigvis ikke hver dag.

 

Svaret på poll'en blir: Ja takk, begge deler.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig at det ikke finnes noen form for obligatorisk opplæring og "førerkort" på sjøen.

 

Og så bør vi vel også komme bort fra ordningen med at det er hvert enkelt kommunestyre som bestemmer hvor det skal være fartsbegrensninger, og hvor fort det skal være lov å føre båten. Noen få generelle regler hadde gjort det enklere.

 

Relativt sett tror jeg det finnes svært få bøller (og da mener jeg skikkelige bøller) på sjøen. Og de bryr seg nok ikke, verken med eller uten opplæring.

 

Men det finnes nok veldig mange uvitende båtførere som kanskje ville få noen a-ha opplevelser med litt opplæring. Vet egentlig ikke hva innholdet i båtførerprøven består av nå. Men i tillegg til elementære regler, bør det jo også gis opplæring i fornuftig fremferd på sjøen. Rett og slett litt opplæring i å ta hensyn. Tror det er mange som aldri har snudd seg og sett hva bølger kan medføre for de som blir passert.

 

Og hvis det er så mange som har "båtlappen" som Lotus skriver, og vi likevel har så mye uvettig båtkjøring, så må en kanskje se på innholdet av opplæringen.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er noen bøllete på sjøen?

 

Denne poll'en kan jeg ikke svare på. Dette er ikke et enten eller spørsmål. Begge disse kategoriene finnes på sjøen.

Svaret på poll'en blir: Ja takk, begge deler.

<{POST_SNAPBACK}>

Spørsmålet er:

Hva tror du er hovedårsaken til bøllekjøring?

Enten er hovedårsaken at bøllene ikke vet bedre, eller så er hovedårsaken at de vet, men driter i det.

 

Da har du 2 muligheter. Vet du ikke hvilken du skal velge, velger du "Vet ikke".

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje litt dumt at begrepet bølle har fått så sterk fokus i debatten. Jeg tror at de fleste som oppfører seg hensynsløst på sjøen gjør dette fordi de ikke vet bedre. De vet for lite om sikkerhet, det vet for lite om sjøveisregler og de vet for lite om hvordan bølgene de lager påvirker andre.

 

I tillegg finnes det selvsagt en del som er og blir hensynsløse (dvs bøller), men jeg tror hovedtyngden ligger i manglende kunnskap.

 

Synes det har gått mye greiere i år, og har ikke opplevd eller observert noe spesielt.

Link to post
Share on other sites

Er bøllene bøller fordi de ikke vet bedre eller er de bøllete fordi de rett og slett er bøller?

 

Avhengig av svaret på spørsmålet, blir virkemidlene noe forskjellige.

<{POST_SNAPBACK}>

Spørsmålet er:

Hva tror du er hovedårsaken til bøllekjøring?

Enten er hovedårsaken at bøllene ikke vet bedre, eller så er hovedårsaken at de vet, men driter i det.

 

Da har du 2 muligheter. Vet du ikke hvilken du skal velge, velger du "Vet ikke".

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Begge kategorier finnes, og ingen av dem er ønsket! Hvilken kategori vi synes det er flest av er for meg relativt uinteressant. Målet er at begge kategorier skal konverteres til "ikkebøller".

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Begge kategorier finnes, og ingen av dem er ønsket! Hvilken kategori vi synes det er flest av er for meg relativt uinteressant. Målet er at begge kategorier skal konverteres til "ikkebøller".

<{POST_SNAPBACK}>

Prisverdig mål, men denne pollen handler kun om hvorfor bøllekjøring skjer. Og hvorfor skjer den?

Da finnes det bare to muligheter. Enten ved at båtføreren ikke vet bedre eller så driter han i å oppføre seg.

Og siden dette kan være vanskelig å vite, finnes et tredje alternativ i pollen som heter "Vet ikke". At begge kategorier skal konverteres til "ikkebøller" er vi helt enige om.

 

Jeg er ikke enig med deg at det er uinteressant om det er flest av de ufrivillige bøllene eller de rene bøllene. De er jo vesentlig informasjon når man skal prøve å konvertere disse til "ikkebøller"

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det er jo vesentlig informasjon når man skal prøve å konvertere disse til "ikkebøller"

 

Lotus

Det er jeg helt enig i og jeg har også skrevet dette flere ganger tidligere. Før man setter inn tiltak må situasjonen analyseres, dvs finne ut hvilken av de to kategoriene som skaper de største problemene.

 

Er det mangel på kunnskap som er problemet, vil opplæring hjelpe. Er det ekte bølling (dvs "jeg driter i ...") som er problemet, er det politi og kontroller som må til.

Link to post
Share on other sites

Når over 200.000 av oss båtførere har tatt frivillig båtførerprøve og over 5000 nye tar den hvert år, vil jeg anta at også en del av de med "båtlappen" i lomma også er bøller, ikke bare de uten lappen.

 

Hvis alle måtte ha lappen for å kjøre båt, hva ville skje da? Kanskje dette:

 

<snippeti-doo-daahh>

 

Lotus, jeg bøier meg i støvet for et meget velformulert innlegg som tar mye av problemstillingen på kornet.

 

Jeg tror at bøllene er omtrent likt fordelt i begge alternativer. Dvs. halvparten vet ikke bedre og halvparten gir blanke (juster andelen fritt etter eget forgodtbefinnende, om man vil).

 

For egen del vil jeg gjerne legge til at bøllene, de finnes i alle slags fartøy. Det er f. eks. ekstremt irriterende å ha tre-fire saktegående side-om-side i et trangt sund når jeg kommer durende i 20 kn+ eller deromkring. Ingen av dem går fortere enn de andre og det eneste de gjør er å sperre veien for andre båter. Hadde de gått på rekke og rad så hadde jeg hatt muligheter for å passere på god avstand uten å sjenere med hekkbølgene. Men når de går i bredden, er det ingen andre alternativer enn å passere på kloss hold, i irriterende halvplan, med dertil hørende høye hekkbølger. Slik at jeg blir sett på som dri***ekk ..

 

En annen sak, fortsatt i hekkbølgedebatten, er spørsmålet om hvorfor mindre saktegående fartøy på død og liv alltid skal gå midt i leden. Ikke vil de "kjøre defensivt" heller, dvs. vike til siden når det komer hurtigere fartøyer aktenfra. Men klage på hekkbølgene, det skal de ...

 

Og så er det alle de hel... skjærårdsjeepene som durer frem og tilbake uten mål og mening og med totalt uforutsigbar kurs og mål for ferden ...

 

Så hvem er egentlig bøllene??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så hvem er egentlig bøllene??

<{POST_SNAPBACK}>

Godt spørsmål Skipper _W!

Man behøver ikke en gang å ha båt for å være "bølle på sjøen":

Vi har en mosjons-fantast som på død og liv (!) MÅ legge den daglige svømmeturen tvers over innseilinga til småbåthavna! Vi er mange som har tilsnakket mannen og gjort ham oppmerksom på risikoen for å få hodet kappet av, men han påberoper seg like stor rett som alle andre til å benytte sjøen til rekreasjon! Ham vil jeg kalle en "bølle på sjøen"! (Han nekter også å bruke oransje badehette som noen så diplomatisk har antydet for ham...)

 

Hvis alle viser hensyn, har omtanke for andre i omgivelsene, bruker fornuft og sunt vett, prøver å sette seg inn i hva ens egen aktivitet på sjøen medfører av eventuelle problemer for andre, da vil det ikke bli bruk for strenge regler og reguleringer - da vil miljøet til sjøs i stor grad regulere seg selv!

 

(Det ble visst for fromt - skulle nesten tro jeg var blitt religiøs.... :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Synes det er enkelte her som heller ut barnet med badevannet med en utpreget enten-eller-holdning.

"

En del hevder: Se på biltrafikken. Bilbøllene har vi til tross for trafikkopplæring. Tror ikke det blir annerledes på sjøen med obligatorisk båtførerbevis."

 

Det forutsetter et par ting.

1. Økt kunnskap endrer ikke adferd.

2. Trafikkopplæringen har ikke noen effekt på å gjøre potensielle bilbøller til helt ok sjåfører. Sånn vil det være på sjøen også.

 

Til det siste punktet: Hvordan i all verden vet man det? Vel er det rikelig med bilbøller på norske veier. Men hvordan ville det sett ut uten obligatorisk opplæring som inkluderer holdninger og konsekvenser?

Det at det eksisterer bilbøller betyr ikke at opplæring er verdiløs, og at enkelte bøllefrø har latt være å spire og slå ut i full blomst.

 

 

Når det er sagt så er selvfølgelig ikke obligatorisk opplæring noen universalløsning, og uansett ikke det eneste virkemiddel for båtbølle-eliminasjon.

Link to post
Share on other sites

Bøller er bøller fordi de ikke har vært lenge nok på sjøen til å tilegne seg erfaring. Bøller er derfor bøller fordi de ikke vet bedre. De har ikke innsett at de selv kan komme ut for vanskeligheter der de selv trenger assistanse fra andre. Må de be om assistanse engang så kommer de seg snart ned på jorden og legger bølle-tendensene til sides. Bøller på land kan komme seg ut av de aller fleste situasjoner på egen hånd. Virkeligheten er en annen på sjøen, der du fort kan bli prisgitt de rundt deg...

 

Den viktigste uskrevne lov på vannet: Gjør mot andre slik du vil at de skal gjøre mot deg.

Redigert av Vår Sommero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger det uvitenhet bak kan det vel ikke kalles bøllete?

I hvertfall ikke hvis man kan ta kritikk på en fornuftig måte og lære noe av det, og har jeg sett/opplevd flere av den sorten.

Alle må vel få sjansen til å lære av egne (og andres) feil?

 

Mot den andre gruppen er jeg redd det er lite som hjelper - etter båtene

til de værste bøllene jeg har opplevd å dømme svir det neppe noe særlig med bøter heller.

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post
Share on other sites

To spørsmål: Skal jeg kalle han en bølle han i Windyen (34) som dro forbi meg og en rekke andre i halvplan midt i Blindleia med et par meters klaring? Eller han Stavangermannen i en Princess 50 som pressa seg forbi 5 meter foran båten like før Blikksund i Blindleia?

 

Bøller eller bare dårlig tid??

Link to post
Share on other sites

Hvis alle viser hensyn, har omtanke for andre i omgivelsene, bruker fornuft og sunt vett, prøver å sette seg inn i hva ens egen aktivitet på sjøen medfører av eventuelle problemer for andre, da vil det ikke bli bruk for strenge regler og reguleringer - da vil miljøet til sjøs i stor grad regulere seg selv!

Du sier noe viktig her mener jeg.

Empati :wink:

Dessverre er det mange som ikke kan tenke på andre enn seg selv,

og jeg tror at det er en del som stiller i denne kategorien.

 

Vi kjørte selv mellom Håøya og Oscarsborg i dag ettermiddag i rolig tempo.

For de som ikke vet hvor dette er, så er dette et forholdsvis trangt sund i indre Oslofjord.

Det lå mange båter i gjestehavnen på Oscarsborg i dag, selv om det ikke var helt fullt der.

 

Det kom da en eldre stor planende båt på ca 35 fot i godt plan gjennom sundet og som dro opp ganske mye sjø. Båten kom sørfra, og skulle tydeligvis raskest mulig innover mot Oslo.

 

Jeg kan ikke tenke meg at de som lå fortøyd var så veldig fornøyde med det passerende fartøy.

 

De fleste oppegående sjøfarende har fått med seg at Oscarsborg i dag har en gjestehavn på vestsiden, som er godt besøkt.

 

Jeg lurer på hvorfor de valgte leden mellom Oscarsborg og Håøya, da han like gjerne kunne kjørt i skipsleia på østsiden?

 

Var kapteinen blind eller hadde han skylapper og ikke så de som lå i havnen?

 

Var kapteinen full?

 

Er det virkelig slik at slike fyrer de ikke er intelligente nok til å tenke seg til hvordan det er å ligge til kai når store bølger kommer feiende innover?

 

Selv måtte vi i vår 29 fot store båt endre kurs på tvers i sundet for å møte bølgene.

 

Jeg undres hva som egentlig foregår i hodet slike folk....

 

Kystpatruljen kom på samme tid nordfra nedover skipsleia.

I god tid før de nådde sundet, satte de ned farten, og gled gjennom sundet med minimale hekkbølger.

 

Det er godt at det finnes gode forbilder som kystpatruljen på sjøen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...