mahogny Startet 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2018 I min N690s er thruster QL BP300 2kw koblet inn på hovedbryter sammen med ankervinsjen... Ut fra hovedbryter deler de en sikring. Er dette greit nok, eller må det være en bryter til hver? Bryter virker forøvrig ikke, så denne må byttes. Forslag til grei bryter som kan brukes til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Personlig ville jeg hatt (og har) separat hovedstrømbryter til anker og thruster. Hvis for eksempel thruster skulle henge seg opp (som det er noen tilfeller av her på BP) kan du kutte strømmen til denne og likevel ha ankervinsj i behold. På forrige båten var dette koblet i sammen. Nå er jeg dårlig på å regne strøm og husker aldri hvordan man får 12V 2000W over til Amp, men Hella for innfelt bryter eller BEP har jeg knallgod erfaring med. Maritim har begge deler... Sørg for at de tåler nok Amp /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
YngveKL Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 2000W/12V=167A ? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 YngveKL skrev 6 minutter siden: 2000W/12V=167A ? Der var den ja... Jeg har jo lest dette 1000 ganger og jeg har stadig brukt for det, men det sitter f... meg ikke!! ? ? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
mahogny Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Jeg har av/på bryter til baugpropellen på panelet ved siden av joysticken også, hvis den skulle henge seg opp kan jeg vel bare så den av der? Sitér dette innlegget Link to post
mahogny Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Kjøpte en slik på Jula. Made in Taiwan (som alt annet). Tipper den gjør susen. Tåler 350A står det på pakka... Kommer nå aldri til å kjøre disse 2 tingene samtidig, og regner ikke med vinsjen trenger noe mer... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 mahogny skrev 1 time siden: Jeg har av/på bryter til baugpropellen på panelet ved siden av joysticken også, hvis den skulle henge seg opp kan jeg vel bare så den av der? Nei, det er bare signalstrøm som går der. Om den henger seg opp så betyr det akkurat det, at du ikke får slått av på vanlig vis og må kutte hovedstrømmen til trøsteren. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Captain Chaos skrev for 8 timer siden: . Hvis for eksempel thruster skulle henge seg opp (som det er noen tilfeller av her på BP) kan du kutte strømmen til denne og likevel ha ankervinsj i behold. Har de i sammen på samme hovedstrømbryter. Klarer ikke helt å se for meg situasjonen hvor jeg har fått avbrutt en trøster på ville veier vha hovedbryter hvor jeg er akutt i behov for ankervinsjen... Men om i så tilfelle så er strømmen kuttet til trøsteren så det vil ta type veldig kort tid å koble fra strømmen og slå på til vinsjen igjen. -- Sitér dette innlegget Link to post
mahogny Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Pinkvin skrev 30 minutter siden: Har de i sammen på samme hovedstrømbryter. Klarer ikke helt å se for meg situasjonen hvor jeg har fått avbrutt en trøster på ville veier vha hovedbryter hvor jeg er akutt i behov for ankervinsjen... Men om i så tilfelle så er strømmen kuttet til trøsteren så det vil ta type veldig kort tid å koble fra strømmen og slå på til vinsjen igjen. -- Ja, jeg tenker at dette blir bra ? Sitér dette innlegget Link to post
mahogny Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Pinkvin skrev 37 minutter siden: Nei, det er bare signalstrøm som går der. Om den henger seg opp så betyr det akkurat det, at du ikke får slått av på vanlig vis og må kutte hovedstrømmen til trøsteren. Ok.. Takk for nyttig info. Jeg prøver meg med 1 bryter til begge nå, så skal jeg heller gjøre noe med det hvis det skjer at den henger seg en gang og jeg må koble den fra... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Det vanlige er å ha en automatsikring som kombinert hovedbryter og sikring av ankervinsjen. Thruster innstallasjoner har vanligvis hovedbryter manuell eller fjernstyrt, sikringen er vanligvis heavy duty bladsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.