F37 Startet 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2018 Hei lurer på kor eg skal få løs akslingen? Den må ut å rettes. Takker for svar. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Akselflens". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 På bildet vises det 2 låsemuttrer på akselflensen, de må skrues av. Du finner 2 muttrer til som ikke vises på bildet, de må også av. Tilsvarende er 4 muttrer på gerflensen som må av. Tror jeg hadde startet med rustoppløser først. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 er nok med å ta av dem 4 låsemuttrene på aksling, da kan du trekke aksling ut litt, for så og komme til resterende 4 skruer med mutterer på Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 De låsemutterene er det ikke noe problem å få av, men en dæsj CRC først er jo ikke dumt. Men deg kommer ikke fram hva slags flens du har. Det ser ikke ut som om det er en klemflens, så hvis det er en sylindrisk presspasning med kile må du nok ha litt varme for å få den av. Hvis du begynner med å løsne flensen fra demperkoblingen og trekker akslingen litt ut ser du om den sitter med mutter og kon eller om den har sylindrisk pasning. Hvis den sitter med presspasning ville jeg nok satt på en stor avtrekker og varmet med skjærebrenner på flensen. En annen mulighet er å legge mellom en hylse eller akselstump og bruke lange skruer eller gjengestenger i skruehullene i flensen. Da må du ta av den elastiske koblingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
F37 Svart 17.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 (redigert) Takk for svar. Flensen er de eit kile spor i å kun de,so er de boltene mot dempeplata. So eg lurer på korleis akslingen er festa for ikkje å gli ut under bruk? Redigert 17.Mai.2018 av F37 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Prøve å jobbe litt no Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 F37 skrev for 1 time siden: Flensen er de eit kile spor i å kun de,so er de boltene mot dempeplata. So eg lurer på korleis akslingen er festa for ikkje å gli ut under bruk? Som jeg prøvde å forklare over så sitter den antagelig med en presspasning. Denne kan være krympet på med varme. Dvs. at flensen blir varmet opp og tredd på akselen. Når flensen blir kald krymper den og utøver et press på akselen. En presspasning innebærer i praksis at diameteren på akselen er større enn diameteren på hullet i flensen. Klemkraften som oppstår i en presspasning gir en friksjons som gjør at flensen holder seg på plass og at ikke akselen faller ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.