Jump to content

Primer på trebåt


Thobit

Recommended Posts

Flere måter å gjøre det på, og ikke minst tanker bak. Kan nevne et par.

 

Enkelte kjører primer direkte på tørt treverk for så bunnstoff under vannlinja. Tre i saltvann råtner ikke, så tanken bak er da at man ikke trenger olje under vannlinja. Bakdeler kan være at fukt lettere trekker opp over vannlinja og påvirker den synlige overflatebehandlingen der, i tillegg kan festemidler korrodere raskere uten beskyttende olje. Likevel, kjenner til flere båter som aldri har blitt påført olje under vannlinja, de har nå vart noen år de også.

 

Det mest vanlige er å impregnere og dermed mette trevirket med egnet olje før primer og bunnstoff. Mettet tre blir mer stabilt og trutning kan gå raskere. Før visse primere/grunningsmalinger ble så farlige at de ble forbudt var impregnering i form av oljing med tjæreblanding (tjære/rå linolje/amr.terpentin) vanlig før et godt lag med black varnish eller blymønje før bunnstoff. I dag kan du skifte ut tjæreblandingen med f.eks. Owatrol D1 eller Clipper 1 for metting og la dette tørke før et par lag med f.eks. vinylprimer eller Arcanol/Bengalack mot rust (en ypperlig grunning for tre) før bunnstoff. Tjæreblanding med linolje er fremdeles gode greier, men kan i enkelte tilfeller reagere med moderne primere. Både nevnte Owatrol D1 og Clipper 1 er gode penetrerende oljer som er fine til impregnering.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
Hakkannen skrev On 18.5.2018 at 1.04:

Owatrol D1 eller Clipper 1 for metting og la dette tørke før et par lag med f.eks. vinylprimer eller Arcanol/Bengalack mot rust (en ypperlig grunning for tre) før bunnstoff. Tjæreblanding med linolje er fremdeles gode greier, men kan i enkelte tilfeller reagere med moderne primere. Både nevnte Owatrol D1 og Clipper 1 er gode penetrerende oljer som er fine til impregnering.

 Bengalack grunning for metall altså? Hefter til "alt"? :)

Link to post
Share on other sites

@Karlsenkystfiske Ja, den det også står «Arcanol» på. Om det hefter til absolutt alt skal jeg ikke påstå, men den er en fin grunning før bunnstoff. Kan også brukes innvendig under dørken, for båter som ligger ute hele året, så blir det enklere å holde rent nedi suene (hvis klinkerbygget båt) og i kjølrenna + man demper litt «pumpelukt» fra gammel morro som har trukket inn i treet.

Link to post
Share on other sites

@HakkannenJeg har tenkt å prøve å dekke innsiden med linolje og en god porsjon tjære! Håper det skal dekke litt pumplukt, og gjøre treverket motstandsdyktig mot nytt gørr. Har lyst å prøve med linolje og tjære også på utsiden, men bekymret for at jeg ikke skal få bunnstoff til å sitte etterpå! Kanskje Arcanol kan være tingen som binder det hele sammen :)

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev On 18.5.2018 at 1.04:

Før visse primere/grunningsmalinger ble så farlige at de ble forbudt var impregnering i form av oljing med tjæreblanding (tjære/rå linolje/amr.terpentin) vanlig før et godt lag med black varnish eller blymønje før bunnstoff. I dag kan du skifte ut tjæreblandingen med f.eks. Owatrol D1 eller Clipper 1 for metting og la dette tørke før et par lag med f.eks. vinylprimer eller Arcanol/Bengalack mot rust (en ypperlig grunning for tre) før bunnstoff. Tjæreblanding med linolje er fremdeles gode greier, men kan i enkelte tilfeller reagere med moderne primere. Både nevnte Owatrol D1 og Clipper 1 er gode penetrerende oljer som er fine til impregnering.

Siterer meg selv her, for å slippe skrive alt på nytt (mobilskjermen er liten, tastene mindre😅).
 

Black varnish og blymønje har til felles at de er basert på enten en form for (steinkull)tjære eller linolje. Dermed vil de ikke reagere/koke opp merkbart påført oppå tjæreblanding (som beskrevet). Nyere primere som vinylprimer og Arcanol kan nemlig reagere på et underlag bestående av tjære og linolje. Dette skjer gjerne ikke hver gang, men det kan skje. Det er også en risiko for gjennomblødning av tjære gjennom primeren, eventuelt at primeren kan miste heften. Selv har jeg (kan vel også si «vi», var ikke alene om det, jobbet på et båtbyggeri) brukt Arcanol på tre impregnert med tjæreblanding (tjære/linolje/amr.terp.), da blandet jeg Owatrol Antirust og kokt linolje oppi Arcanolen, for bedre heft og elastisitet. Dette ble gjort på tørre nye materialer innendørs (nybygg) en god stund før sjøsetting, sånn sett under kontrollerte forhold. Siden det likevel er en risiko for oppkoking/gjennomblødning vet jeg ikke om bør anbefale dette.

 

Nevnte kombinasjonen vinylprimer og Arcanol i forhold til impregneringer som Owatrol D1 og Clipper 1. Disse er kompatible med alkydoljebaserte primere, og av den grunn gjerne bedre egnet enn linolje/tjære, hvis du tenker bruke en av nevnte primere. 
 

For din del @Karlsenkystfiske, skal båten ligge på vann stort sett eller tenker du ta den opp halve året slik de gjør i ekstra kalde strøk? Ville ha tatt et valg, enten å gå for den planlagte tjæreblandingen innvendig, men påføre Arcanol rett på treet utvendig (etter en puss og avfetting, uten tjære/linolje først). Det andre greie alternativet er å påføre Arcanol både utvendig og innvendig under vannlinja, etter impregnering med Owatrol D1/Clipper 1. Hvis målet er å unngå for mye pumpelukt vil Arcanolen sperre inne det som er av pumpelukt i gammelt tre, forutsatt at du får gjort det rimelig rent først og helst avfettet gammel grease og lignende fra motoren, hvis båten har slikt. Impregneringen med Owatrol D1/Clipper 1 er ikke like nødvendig hvis du ligger ute på sjøen hele året, men er en fordel hvis båten skal på land over tid, da et mettet undervannsskrog ikke er like utsatt for oppsprekking under tørking. I tillegg vil det gå mindre galvaniske strømmer i et oljemettet undervannskrog. Der en fordel med impregnering under vannlinja er av overnevnte grunner, men som sagt; skal båten ligge ute hele året er det ikke supernødvendig under vannlinja, forutsatt at skroget er primet, men klart; det er en fordel. Saltvann er konserverende, ferskvann er fienden. 

Link to post
Share on other sites

Her var det en del god info :)
Båten skal ligge ute 55 uker i året! hadde tenkt å ha den en tørt en uke ekstra i år, og pusse ned ALT, men det er bare regn på horisonten så det utgår. Blir nok bare å prime flekkene under vannlinja og pusse vekk geiter over vannlinja... Men har lyst å ta en sjau innvendig etterpå. Vaske, og kanskje pusse ned litt. Prøve å oljemette skroget innenfra? Linolje og lys millebrent tjære kanskje...

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

 

6D185271-FBA3-4B50-B7AB-C1333CA8AB27.jpeg.2e27f5065f24dff2bf927a895fec54f2.jpeg


Kan se ut som noen har brukt Arcanol eller lignende under vannlinja før din tid med båten, den gråfargen virker kjent😉

 

Det er absolutt et potensiale for en liten shinings her ja, ikke skal det så veldig mye til heller, litt avhengig av hva du ender opp med. Går du for Arcanol kreves lett skraping (skraping av det som er løst, maling som sitter godt har liten hensikt å skrape vekk), vask, tørking, lett over med pussepapir og ny Arcanol. Går du for linolje og tjære bør du få skrapt og pusset vekk alt av gammel maling før vask og tørk, resultatet vil bli noe mørkere enn med maling. Ut fra hva jeg ser på bildene hadde jeg nok brukt maling/Arcanol under vannlinja og linolje/tjære over vannlinja innvendig hvis jeg var deg. Da får du impregnert det som er over vannlinja, og du får beskyttet mot lukt og smussinntrengning + gjort det mer trivelig, under vannlinja.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Hakkannen Men jeg kan jo ikke se den linjen under vann :giggle: Blir nok å gå for samme stoffet all over innvendig. Hold en og samme look. Satse på at primeren og bunnstoffet på utsiden holder vannet ute.

 

@slendrian Har sett litt på den, men synes den var veldig dyr. Og såvidt meg bekjent er det "bare" ferdigblandet linolje, terpentin og tjære. Det kan jeg klare å blande selv :) Det er en fiskebåt ja! Den arbeider hardt og fortjener godt stell :)

Link to post
Share on other sites

@Karlsenkystfiske Du kan se hvor det er malt tidligere, det vanligste er å male under dørkene, og så olje skroget over dørkene slikt at det blir likt med resten.
 

Verken primer eller bunnstoff vil holde vannet ute, materialen vil trekke saltvann uansett😉 Og det går greit! Det eneste man kan gjøre er å bremse vanninntrengningen med impregnerende olje og lukket denne inne med herdende olje/lakk/maling på toppen. Selv da vil saltvannet fortrenge olje, og bunnen vil trutne. Så lenge det er saltvann er det ikke farlig for trevirket i seg selv, konserverende for tre. Festemidlene vil korrodere uansett om man oljer eller ikke, men de er minste føret å skifte når det trengs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...