Ida Marie III Startet 18.Mai.2018 Del på Facebook Startet 18.Mai.2018 Skal seile ned en Flemming 55 fra Southampton til Porto nå førstkommende mandag. Båten etterlates der, for at eier skal kunne fly ned senere med familie, og feriere derfra.. Vi blir 3 mann ombord, og planen er å ta den ned på direkten uten stopp i havner.. Turen er drøyt 700 nm, og marsjfart/økonomi ca 9 kn. Har personlig vært med på flere overfarter/kryssinger i åpent hav med lystbåter, men Biscaya er upløyd mark for meg.. Området har jo et frynsete rykte... Vi kommer selvfølgelig til å ha diverse nødhavner i bakhodet, om været blir for tøft.. Men fra Brest i Frankrike til nordvest spissen av Spania er planen og krysse direkte.. Ser Windfinder melder skapelig vær neste uke i det området.. Andre værmeldings tjenester dere vil anbefale..? Noen med erfaringer fra området ? Hvilke vaktordninger vil dere anbefale ? Personlig kan jeg ikke fordra 4-4 men det er vel muligens den de to andre kommer til å foreslå.... Med 3 mann har vi jo mulighet for 8 timers vakter... Skal fylle på med bilder når turen starter... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Vakter er jo personlig preferanse, men med 3 synes jeg det fungerer veldig greit med 3-timers vakter. Fin balanse mellom å holde vaktene korte og å få nokså langvarig kontinuerlig hvile. Vi har prøvd oss med lange vakter i perioder, men har lett for å bli ekstremt trøtte mot slutten av vakta. Ville brukt Windyty og sjekket begge modeller tilgjengelig der, men de fleste værsider bruker de samme modellene, og de forskjellige modellene har som oftest samme svar. Om forskjellen mellom to modeller utgjør forskjellen på å bli liggende i havn eller gå ut gir egentlig svaret seg selv. Ingen grunn til å bekymre seg allverden for Biskaya på denne tiden av året med såpass rask båt og gode værmeldinger. Skummelt om en skikkelig høststorm kommer overraskende på en seiler ute litt for sent i sesongen, men i løpet av den tiden det tar dere å komme dere fra Brest - Coruna skal det absurd mye til før noe slikt inntreffer. Jeg har respekt for den faren et område som Biskaya (og mange andre strekk) har utgjort, men med moderne værvarsler og en bøtte tålmodighet er ikke verden så skummel som den en gang var. Hadde jeg visst om dette før kunne du fått låne satelittbasert tracker og telefon, men det blir vel i seneste laget nå. Er uansett ikke så lange strekker dere er uten dekning. God tur! PS: ikke fyll vanntanken i Vigo. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Euklid Ja, vakter er jo ganske individuelt hva en liker.. Dere har prøvd lange vakter sier du, og ble for trøtte ... hvor lange ? Nå blir jo vi seilende døgnet rundt, og med 3 t på og delt på 3 personer, så begynner vi vel og rotere døgnet... eller ? Vi har AIS transponder ombord, så det vil bli mulig og tracke oss.. Skal sjekke ut Windyty ... Vann fyller vi nok i England før avgang, og vi blir bare 4 til 5 døgn ombord.. om ikke været går mot oss da.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Litt varierende hva folk gjør med vakt på dagtid. Vi driver ikke med slikt – ikke i den forstand at vi lar det stå til uten å kikke ut fra tid til annen, men vi har sjelden hatt bestemte vakttider. Uansett en fordel i mitt hode å ha rotasjon i vaktene, selv om dette er snakk om såpass kort tid at det ikke har allverden å si. Vi har hatt alt fra 1,5 til 6-7 timer lange vakter. Korte vakter ved skikkelig dårlig vær, men altså normalt ca 3 timer. I og med at dere skal holde på såpass kort kan det sikkert gå fint med lange vakter, men jeg synes litt synd på den som skal ha alle nettene. En sak det er verdt å være bevisst på er innseiling til havner i Portugal. En del stenger ved dårlig vær, og i slike forhold er det uansett ganske utrivelig å prøve å komme seg til land. Litt spenning kan det uansett bli om dere går inn i en havn litt opp i en elv, mens det står på en del vær fra sjøen. I normale forhold helt uproblematisk, og strekket der det kiler i magen er over i løpet av et minutt eller to. Eneste andre jeg kan komme på er at det er mye dårlig merkede fiskegarn og slikt langs kysten av Portugal. I Spania er de stort sett ganske avslappet med papirarbeid, innsjekking og slikt, men kan være litt mer styr i Portugal. Uansett uproblematisk om dere har papirene på plass. Men dere bør kanskje ha et skriv fra eier som utnevner deg til kaptein? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 En anstendig båt er det ihverfall ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Euklid: Dårlig merkete fiskegarn, særlig om natten kan bli noe drit... Joda, alle papirer er greie... Skal legge båten i havnen som ligger i elveutløpet i Porto... Vi får nærmere info ved ankomst i morgen... Spanske havner har jeg frekventert flere ganger, men ikke Portugal.. Skal nevne dette til eier at de er litt mer rigid i Portugal.. så papir/innsjekking går lett... takker for den... Ser havnen i Porto, har en heftig molo ute, og Marinaen et stykke lengre inne... satser på at de ikke stenger den i dårlig vær.. Eureka: Ja, det nesten et "skip".. endog med Portugis bridge, om jeg husker rett... det må jo Portugiserne sette pris på... ? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 De stenger nok havna om været blir dårlig nok, men sjansen for at det skal bli et problem for dere er ganske liten. Mener Leixoes litt lengre nord er åpen bortimot uansett. http://www.noonsite.com/Countries/Portugal/Oporto Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 (redigert) Vi lå i Douro marina en uke mens det var ganske heftig vær utenfor. Bølgene slo over moloen. Marinaen var åpen, men utfordringen var å komme seg inn/ut av moloen. Jeg er rimelig sikker på at å gå ut da hadde vært det siste vi hadde gjort. Det kan bryte noe jævlig der. Garn og fiskebåter på Kapp Finisterre er definitivt en utfordring. Blåser ligger over alt, og fiskebåtene bruker ikke alltid lanterner. AIS hører sjeldenhetene til. Vi kjørte på/over flere blåser, men heldigvis satt ingenting seg i propell eller ror. Om diagonalen SV over Biscaya blir for lang, kan dere alltids gå fra Brest/Camaret-sur-Mer og rett sør inn i Biscaya, til f.eks. San Sebastian eller Bilbao. Veldig fint område. Så er det bare å følge kysten vestover med passelige dagsetapper. Redigert 19.Mai.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ida Marie III Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 (redigert) Sitter på flyplassen nå, Allicante. Det med manglende ais på lokale fiskebåter, fiske redskaper og nattseilas er sikkert det verste. Får være våken med raderen. Er nok jeg som får nattevakten... Været bør vi kunne håndtere og være i forkant av...forhåpentligvis.. masse fine innspill her og erfaringer...takker så mye.. ? Enig med deg SY Emma.. hadde vært langt bedre med en kyst seilas på dagtid. Men eier skal fly ned om ikke lenge, og jeg holder også på og gå tom for tid, så vi er nok nødt til å ta den på direkten... Redigert 19.Mai.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Da er jeg omsider ombord. Forsinket fly til Gatwick , og slingre tog til Southampton tar sin tid.. Tar bilder i morgen, for mørkt nå. Nydelig skute.. Kan se ut til at vi fremskynder avgang til i morgen.. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Ønsker deg og dere andre en flott tur! Take care! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Dette er spennende..drømmetur rett og slett. Lykke til ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Zitt Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 ....og drømmebåt også, synes du ikke, Bjørn? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Jeg tør rett å slett ikke sjekke ut båten...det er for skummelt... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Zitt Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Crosby, Stills & Nash hadde en låt som het Love the one you're with, så det er kanskje best at du holder deg til Prinsessen! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Ordentlig redd for at jolla mi leser dette ja. ?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Ja, kan bli vanskelig å komme ombord i egen båt etter denne..? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Våknet til Engelsk tåke... Åpenbart slutt på Spansk sol for en stund. ?? Venter på siste mann som kommer fra Norge i dag. Satser på å stikke til sjøs i ettermiddag eller kveld... Bruker Raymarin på alt navigasjon utstyr, og har 2 lapptopper med open.cpn i backup. Har også papir kart. Samt et nettbrett med kart program, navionic tror jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 (redigert) God tur. Utrolig flott fartøy? Redigert 20.Mai.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Satser på avgang ca kl 16.00, følge tidevannet ut...er jo heftig på disse kanter. Ble anbefalt Boyweather... som som kjenner til det ? Mulig det skrives litt annerledes ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Staselig skute?? Jeg er litt lenger vest her nå, i en hyggelig liten by som heter Dartmouth. I går var vi i Salcombe, synd dere har sånn hast for her langs kysten i south Devon er det nok fint mange plasser. Fem meter forskjell på Flo og fjære her så litt spesielle forhold i havnene med mye strøm og store områder som ligger tørre. God tur nedover, dere får nyte det dere rekker? Sitér dette innlegget Link to post
SVARTEN Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Dette blir moro å følge med på!! Ikke hver dag man får følge en Fleming på tur. Også i for mange av oss ukjent farvann. God tur!!! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Har "Balja" Ais som det går ann å følge med på ? Utrolig flotte båter ..så en you tube snutt ...imponerende båter Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Euklid Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 2 hours ago, Ida Marie III said: Ble anbefalt Boyweather... som som kjenner til det ? Mulig det skrives litt annerledes http://www.buoyweather.com/ Klarer ikke se at dette gir noe veldig spesielt som du ikke finner andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 (redigert) 2 stk Cummins i kjelleren... ?500 HK på hver. Enig med deg Eukelid, jeg holder meg til windfinder. Vi har AIS ombord, men ser ut til at den bare motar. Får kikke litt på det mens vi venter på siste mann. Redigert 20.Mai.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.