Jump to content

Hente/leverings tur Southampton til Porto i Portugal


Ida Marie III

Recommended Posts

Skal seile ned en Flemming 55 fra Southampton til Porto nå førstkommende mandag.

Båten etterlates der, for at eier skal kunne fly ned senere med familie, og feriere derfra..

Vi blir 3 mann ombord, og planen er å ta den ned på direkten uten stopp i havner..

Turen er drøyt 700 nm, og marsjfart/økonomi ca 9 kn. 

Har personlig vært med på flere overfarter/kryssinger i åpent hav med lystbåter, men Biscaya er upløyd mark for meg..

Området har jo et frynsete rykte...

Vi kommer selvfølgelig til å ha diverse nødhavner i bakhodet, om været blir for tøft..

Men fra Brest i Frankrike til nordvest spissen av Spania er planen og krysse direkte..

 

Ser Windfinder melder skapelig vær neste uke i det området..

Andre værmeldings tjenester dere vil anbefale..?

Noen med erfaringer fra området ?

Hvilke vaktordninger vil dere anbefale ?

Personlig kan jeg ikke fordra 4-4 men det er vel muligens den de to andre kommer til å foreslå....

Med 3 mann har vi jo mulighet for 8 timers vakter...

 

Skal fylle på med bilder når turen starter...

Link to post

Vakter er jo personlig preferanse, men med 3 synes jeg det fungerer veldig greit med 3-timers vakter. Fin balanse mellom å holde vaktene korte og å få nokså langvarig kontinuerlig hvile. Vi har prøvd oss med lange vakter i perioder, men har lett for å bli ekstremt trøtte mot slutten av vakta.

 

Ville brukt Windyty og sjekket begge modeller tilgjengelig der, men de fleste værsider bruker de samme modellene, og de forskjellige modellene har som oftest samme svar. Om forskjellen mellom to modeller utgjør forskjellen på å bli liggende i havn eller gå ut gir egentlig svaret seg selv.

 

Ingen grunn til å bekymre seg allverden for Biskaya på denne tiden av året med såpass rask båt og gode værmeldinger. Skummelt om en skikkelig høststorm kommer overraskende på en seiler ute litt for sent i sesongen, men i løpet av den tiden det tar dere å komme dere fra Brest - Coruna skal det absurd mye til før noe slikt inntreffer. Jeg har respekt for den faren et område som Biskaya (og mange andre strekk) har utgjort, men med moderne værvarsler og en bøtte tålmodighet er ikke verden så skummel som den en gang var.

 

Hadde jeg visst om dette før kunne du fått låne satelittbasert tracker og telefon, men det blir vel i seneste laget nå. Er uansett ikke så lange strekker dere er uten dekning. God tur!

 

PS: ikke fyll vanntanken i Vigo.

Link to post

Euklid 

Ja, vakter er jo ganske individuelt hva en liker..

Dere har prøvd lange vakter sier du, og ble for trøtte ... hvor lange  ?

Nå blir jo vi seilende døgnet rundt, og med 3 t på og delt på 3 personer, 

så begynner vi vel og rotere døgnet... eller ?

Vi har AIS transponder ombord, så det vil bli mulig og tracke oss..

 

Skal sjekke ut Windyty ...

Vann fyller vi nok i England før avgang, og vi blir bare 4 til 5 døgn ombord..

om ikke været går mot oss da.. ?

 

Link to post

Litt varierende hva folk gjør med vakt på dagtid. Vi driver ikke med slikt – ikke i den forstand at vi lar det stå til uten å kikke ut fra tid til annen, men vi har sjelden hatt bestemte vakttider. Uansett en fordel i mitt hode å ha rotasjon i vaktene, selv om dette er snakk om såpass kort tid at det ikke har allverden å si.

 

Vi har hatt alt fra 1,5 til 6-7 timer lange vakter. Korte vakter ved skikkelig dårlig vær, men altså normalt ca 3 timer. I og med at dere skal holde på såpass kort kan det sikkert gå fint med lange vakter, men jeg synes litt synd på den som skal ha alle nettene.

 

En sak det er verdt å være bevisst på er innseiling til havner i Portugal. En del stenger ved dårlig vær, og i slike forhold er det uansett ganske utrivelig å prøve å komme seg til land. Litt spenning kan det uansett bli om dere går inn i en havn litt opp i en elv, mens det står på en del vær fra sjøen. I normale forhold helt uproblematisk, og strekket der det kiler i magen er over i løpet av et minutt eller to.

 

Eneste andre jeg kan komme på er at det er mye dårlig merkede fiskegarn og slikt langs kysten av Portugal. I Spania er de stort sett ganske avslappet med papirarbeid, innsjekking og slikt, men kan være litt mer styr i Portugal. Uansett uproblematisk om dere har papirene på plass. Men dere bør kanskje ha et skriv fra eier som utnevner deg til kaptein?

Link to post

Euklid:

Dårlig merkete fiskegarn, særlig om natten kan bli noe drit...

Joda, alle papirer er greie...

Skal legge båten i havnen som ligger i elveutløpet i Porto...

Vi får nærmere info ved ankomst i morgen...

Spanske havner har jeg frekventert flere ganger, men ikke Portugal..

Skal nevne dette til eier at de er litt mer rigid i Portugal.. så papir/innsjekking går lett... takker for den...

 

Ser havnen i Porto, har en heftig molo ute, og Marinaen et stykke lengre inne... satser på at de ikke stenger den i dårlig vær..

 

 

Eureka:

 

Ja, det nesten et "skip".. endog med Portugis bridge, om jeg husker rett...  det må jo Portugiserne sette pris på... ?

Link to post

Vi lå i Douro marina en uke mens det var ganske heftig vær utenfor. Bølgene slo over moloen. Marinaen var åpen, men utfordringen var å komme seg inn/ut av moloen. Jeg er rimelig sikker på at å gå ut da hadde vært det siste vi hadde gjort. Det kan bryte noe jævlig der.

 

Garn og fiskebåter på Kapp Finisterre er definitivt en utfordring. Blåser ligger over alt, og fiskebåtene bruker ikke alltid lanterner. AIS hører sjeldenhetene til.

 Vi kjørte på/over flere blåser, men heldigvis satt ingenting seg i propell eller ror.

 

Om diagonalen SV over Biscaya blir for lang, kan dere alltids gå fra Brest/Camaret-sur-Mer og rett sør inn i Biscaya, til f.eks. San Sebastian eller Bilbao. Veldig fint område. Så er det bare å følge kysten vestover med passelige dagsetapper.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Sitter på flyplassen nå, Allicante.  Det med manglende ais på lokale fiskebåter, fiske redskaper og nattseilas er sikkert det verste. Får være våken med raderen. Er nok jeg som får nattevakten... 

Været bør vi kunne håndtere og være i forkant av...forhåpentligvis.. masse fine innspill her og erfaringer...takker så mye.. ?

 

Enig med deg SY Emma.. hadde vært langt bedre med en kyst seilas på dagtid. Men eier skal fly ned om ikke lenge, og jeg holder også på og gå tom for tid, så vi er nok nødt til å ta den på direkten...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Våknet til Engelsk tåke...

Åpenbart slutt på Spansk sol for en stund. ??

Venter på siste mann som kommer fra Norge i dag. Satser på å stikke til sjøs i ettermiddag eller kveld...

Bruker Raymarin på alt navigasjon utstyr,  og har 2 lapptopper med open.cpn i backup. Har også papir kart. Samt et nettbrett med kart program,  navionic tror jeg..

Link to post

Staselig skute??

Jeg er litt lenger vest her nå, i en hyggelig liten by som heter Dartmouth. I går var vi i Salcombe, synd dere har sånn hast for her langs kysten i south Devon er det nok fint mange plasser. Fem meter forskjell på Flo og fjære her så litt spesielle forhold i havnene med mye strøm og store områder som ligger tørre. 

God tur nedover, dere får nyte det dere rekker?

09A4C692-DCD8-4BF3-97B7-3CA5B4D6D71B.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...